Ik heb kortsluiting gehad in de verlichting van de ECC (Bleek na meting met de multimeter). Alle lampjes zijn inmiddels vervangen (kortsluiting verholpen), maar branden op halve kracht. Ook reageren ze niet meer op de regeling van de dashboardverlichting. Als de auto staat zonder sleutel blijft de verlichting van ECC ook branden. Na ongeveer 3á 4 minuten gaan deze pas uit ( gezamelijk met de ECC fan ).
Geen defecte zekeringen.
Overigens werken alle functies verder naar behoren.
Iemand enig idee ?
V70 2.4 170 pk 2002.
Storing verlichting van de ECC
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Zonder schema is dat lastig zoeken.
De ventilator mag doordraaien om in bepaalde gevallen de condensor van de ECC te drogen. Maar of dat ook moet met deze temperaturen ...
De ventilator mag doordraaien om in bepaalde gevallen de condensor van de ECC te drogen. Maar of dat ook moet met deze temperaturen ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik denk dat TS doelt op dat hele kleine ventilatortje op het paneel zelf, achter de thermostaat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Werkelijk? Dan zit dat systeem toch heel anders in elkaar dan de mijne uit september 1994.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Bigdog
- 2nd Gear member
Precies !Ik denk dat TS doelt op dat hele kleine ventilatortje op het paneel zelf, achter de thermostaat.
Voor zover mij bekend loopt de aansturing voor de verlichting via het CAN netwerk.
Ik vraag mij af of hier nu een storing in zit.
Als het hardwaremarematig is, is het toch vreemd dat de verlichting uberhaupt nog functioneert. :?:
- Oceanracer
- Geartronic member
Lastig om op afstand over te oordelen. Laten we bij het begin beginnen:
- Wat waren de eerste symptomen?
- Heb je de bedrading van het paneel losgehaald en voor die tijd de accu losgekoppeld?
- Zijn de lampjes inclusief bajonetjes vervangen door originele lampjes?
- Wat waren de eerste symptomen?
- Heb je de bedrading van het paneel losgehaald en voor die tijd de accu losgekoppeld?
- Zijn de lampjes inclusief bajonetjes vervangen door originele lampjes?
- Bigdog
- 2nd Gear member
-1. Geen verlichting in de ECC module.
-2. Accu losgekoppeld en de lampjes verwijderd.
-3. Lampjes doorgemeten met de multimeter, een had volle kortsluiting.
-4. Nieuwe ( originele, dure ) lampjes geplaatst en de accu weer aangesloten.
-5. De rest staat hierboven beschreven.
-2. Accu losgekoppeld en de lampjes verwijderd.
-3. Lampjes doorgemeten met de multimeter, een had volle kortsluiting.
-4. Nieuwe ( originele, dure ) lampjes geplaatst en de accu weer aangesloten.
-5. De rest staat hierboven beschreven.
I own a Volvo because I love it !
- Bigdog
- 2nd Gear member
Vreemd, inmiddels helemaal geen verlichting meer....
Met de bediening is niets mis....., alles werkt gewoon.
Lijkt mij toch dat het ECC paneel v.w.b. de verlichting toch iets mee heeft gekregen van de kortskuiting.
De rest van de dashboardverichting werkt perfect.
Met de bediening is niets mis....., alles werkt gewoon.
Lijkt mij toch dat het ECC paneel v.w.b. de verlichting toch iets mee heeft gekregen van de kortskuiting.
De rest van de dashboardverichting werkt perfect.
- Oceanracer
- Geartronic member
Vreemd. Kan me ook niet herinneren dat dit al eerder is langskomen. Kan je ook niet verder helpen.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Geeft hij geen storing op de BC? Zou best eens kunnen zijn dat hij, vanwege die kortsluiting, een reset behoeft.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
Klinkt als een doorgebrande schakeltrap. De verlichting zal wel worden aangestuurd door een PWM signaal (duty = licht-intensiteit). Kortsluiting in een lampje zou best wel eens tot gevolg kunnen hebben dat de power-transistor defekt raakt.
Is dit te repareren? Geen idee.
Is dit te repareren? Geen idee.
- Bigdog
- 2nd Gear member
Marcel,
Op de print van de ECC module zitten meerdere transistoren ( SMD techniek) welke mijnsinziens te repareren zijn. Wel heb je dan een schema met waardes nodig.
Of die ergens op te scharrelen zijn betwijfel ik.
Is het mogelijk de originele te vervangen door een donor exemplaar ( eventueel met nieuwe software ) ?
Op de print van de ECC module zitten meerdere transistoren ( SMD techniek) welke mijnsinziens te repareren zijn. Wel heb je dan een schema met waardes nodig.
Of die ergens op te scharrelen zijn betwijfel ik.
Is het mogelijk de originele te vervangen door een donor exemplaar ( eventueel met nieuwe software ) ?
I own a Volvo because I love it !
-
- 6th Gear member
Als het mijn CCM zou zijn dan, en het probleem is "alleen maar" de verlichting, dan zou ik het anders aanpakken:
Door meten/kijken/beredeneren achterhalen welk component het begeven heeft. Dit vervangen aan de hand van de opdruk. Als dit niet succesvol is, dan zou ik de aansturing van de lampjes veranderen zodat ze (eventueel iets gedimd) altijd branden bij contact aan. Als dat ook niet lukt, an zou ik het zo laten omdat een vervangende unit altijd een gok is of de unit goed is en of de unit te activeren valt in de auto.
Het onderzoek gaat vele uren kosten en kan alleen rendabel zijn als je het als leuk tijdverdrijf ziet (uurtarief = 0).
Door meten/kijken/beredeneren achterhalen welk component het begeven heeft. Dit vervangen aan de hand van de opdruk. Als dit niet succesvol is, dan zou ik de aansturing van de lampjes veranderen zodat ze (eventueel iets gedimd) altijd branden bij contact aan. Als dat ook niet lukt, an zou ik het zo laten omdat een vervangende unit altijd een gok is of de unit goed is en of de unit te activeren valt in de auto.
Het onderzoek gaat vele uren kosten en kan alleen rendabel zijn als je het als leuk tijdverdrijf ziet (uurtarief = 0).