Xenon inbouwen in C30 MY 2011

De opvolger van P1800 en 480
Fredhead
Geartronic member

bart simpson schreef:
bart simpson schreef:het is wettelijk verboden
dit is een feitelijke constatering zonder verder waardeoordeel
En schijnbaar toch weer niet:
T4Freak schreef:Momenteel is het zelfs zo dat het verbod ingetrokken is.

Echt waar het verbod is ingetrokken.

Er bestaat nogal wat verwarring over het soort koplampen waar je xenonverlichting in mag voeren. Er waren eerst strengere regels (wetgeving was ingegaan op 01-05-2009) maar deze zijn komen te vervallen. Xenonverlichting mag weer in alle koplampen gevoerd worden ongeacht de codes HC, HR, HCR, DC, DR of DCR. Tijdens een APK keuring wordt alleen het lichtbeeld getest. Goedkope xenon kits willen nog wel eens een slecht lichtbeeld (strooilicht) geven, je kunt daarom beter iets meer betalen en voor een goed merk als bv Pilot kiezen, dan weet je zeker dat je lichtbeeld goed is.

Met het verbod zaten teveel haken en ogen aan.
Je mag ze nu wel hebben en voeren.
Wel is het zo dat je ze professioneel moet laten inbouwen maar ben je echt handig doe het lekker zelf.
HEEL BELANGRIJK....... en dit is waar de politie wel over valt zorg ervoor dat je de lampen erna laat afstellen zodat je niet de hemel inschijnt maar gewoon over de weg.

Men bekeurd nog wel voor verblinding van tegenliggers.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Martinvh schreef:Het antwoord 'ja, het werkt feilloos' heb ik zelf maar moeten ontdekken omdat iedereen hier alleen maar ouwehoert over wetgeving en verblinden.
twee relatief belangrijke feiten, een wetgever die er een specifieke regelgeving voor gemaakt heeft en medeweggebruikers die er reëel last van hebben, de echte aso wuift dat alles gewoon weg....
Martinvh schreef:Ik zal ook even twee topics openen met 'verblind ik met aftermarket xenon?' en 'ik ben stout, want heb geen automatische hoogteregeling'.
doe geen verdere moeite, je hebt zeer duidelijk gemaakt dat je voor zowel de wetgever, de gedachten achter deze wetgeving als voor de irritatie van medeweggebruikers geen enkele begrip danwel enige achting hebt.
Volvo for life
Martinvh
2nd Gear member

bart simpson schreef:
Martinvh schreef:Het antwoord 'ja, het werkt feilloos' heb ik zelf maar moeten ontdekken omdat iedereen hier alleen maar ouwehoert over wetgeving en verblinden.
twee relatief belangrijke feiten, een wetgever die er een specifieke regelgeving voor gemaakt heeft en medeweggebruikers die er reëel last van hebben, de echte aso wuift dat alles gewoon weg....
Martinvh schreef:Ik zal ook even twee topics openen met 'verblind ik met aftermarket xenon?' en 'ik ben stout, want heb geen automatische hoogteregeling'.
doe geen verdere moeite, je hebt zeer duidelijk gemaakt dat je voor zowel de wetgever, de gedachten achter deze wetgeving als voor de irritatie van medeweggebruikers geen enkele begrip danwel enige achting hebt.
Maar ik heb wel een milieuvriendelijke auto, dus dan is het niet erg toch? ;-)
drowel
5th Gear member

Bart, ik begrijp je standpunt over de irritatie van de overige weggebruikers... kan me ook ergeren aan fout afgestelde koplampen (wie niet eigenlijk). Echter heb ik de koplampen van de V50 dus laten veranderen, en handmatig kan ik die instellen. Persoonlijk zet ik ze altijd erg laag, en ben er dan ook van overtuigd dat het niet verblind. Heb in al die jaren ook nog nooit een signaal gekregen van medeweggebruikers.
Dat je met een simpele doe het zelf set mogelijk eerder irritaties opwekt kan ik me voorstellen.
heb het bij http://www.xenonexpert.nl/ laten doen
V50 R
6th Gear member

Delete
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Emetselaar
2nd Gear member

Ik heb zelf ook later een pilot xenon erin gezet. Kwestie van aansluiten, klein gaatje boren in de kap. Netjes de transformer wegwerken.. Heb nergens last van, geen storingen niks! En super licht!
1. C30 R-Design ice-white. 19 inch volvo velgen. Xenon, en er komt nog meer.

2. C30 kinetic 1.8, Black Stone. 19 inch tomason velgen. Mobilityline. Winterline. Bodykit.

3. (De tweede sleutel) V60 D3 R-Design, Caspian Blue.
jeffeest
2nd Gear member

Emetselaar,

Heb je een foto van je xenon verlichting in je volvo?
Zo ja, hoeveel Kelvin is je setje?

Bvd,
Volvo C30 R-edition D2 MY2011 solid ice white - Sunblinds - Dakdragers rvs - 19";Odysseus - Apex 35mm verlaagd - Mistlamp sierframes rvs - Pilot xenonverlichting 4300K.

Audi A4 cabrio 3.0 V6 S-line, uni zwart, 19inch RS6 orgineel, verlaagd.
Bmw Z3 roadster 1.9, uni zwart, 18inch M6 replica, volledig M uitvoering.
V50 R
6th Gear member

Delete
Martinvh
2nd Gear member

V50 R schreef:Voor de liefhebbers van xenon, vanaf 1 april j.l. zijn de verscherpte regels voor het voeren van xenon verlichting afgeschaft. Het is vanaf heden dus niet meer nodig om automatische hoogteregeling en koplamp sproeiers te installeren. Nu vroeg ik mij af hoe de xenon lampen je bevallen martinvh? Hoe heb je ze weggewerkt? Alles in de koplamp, of heb je een gaatje geboord in de afdichting van de koplamp en daar de kabels doorgevoerd?
Ik heb inderdaad ook een gaatje in het kapje geboord, hierdoor het draadje doorgevoerd (bij de Pilot-set zit zo'n doorvoer-stukje van rubber, welke ik er extra met siliconelijm heb ingezet) en de balasten en warning-cancellers gemonteerd tegen een 'spant' achter de koplamp unit.

Ik heb de balast/starters bewust niet in de koplamp gemonteerd i.v.m. de vrij behoorlijke warmte die deze genereren. Dit is ook de reden waarom ik ze niet direct tegen de binnenkant van de zijschermen heb geplakt (ik weet immers niet wat voor effect die warmte heeft op de lak aan de buitenkant).

Zelf heb ik een setje Pilot + warning-cancellers van 5.000k. Je moet absoluut niets blauwers nemen.
Zet ik mijn 5.000k lampen naast de standaard Mercedes-Benz koplampen van mijn vader, dan zijn de mijne nu al VEEL blauwer.

Succes! Het monteren is overigens peanuts doordat de Volvo lichtunits zeer gemakkelijk te demonteren zijn.
V50 R
6th Gear member

Delete
Emetselaar
2nd Gear member

Sorry het lukt mij niet om foto's te maken. Maar zoals V50 r het uitlegt, echt kind kan de was doen. Simpel werk is het. Ik ben blij dat ik ze erin heb gezet. Super licht!
T4Freak
2nd Gear member

Ik heb ook een pilot set gemonteerd.
Geen enkel gat geboord of vraamde aanpassingen moeten doen.

Wie goed is in puzzelen krijgt een geheel pilot set met onstoorfilter geheel in de lampunit zelf.

Ook makkelijker te verwijderen indien nodig.
V50 R
6th Gear member

Delete
Martinvh
2nd Gear member

V50 R schreef: Heej bedankt voor je uitleg! Erg prettig om te lezen dat het goed werkt in de c30.. Zal eens kijken onder de kap waar ik de slim balasten het beste kwijt kan. Zou je wellicht nog een fototje kunnen plaatsen van de 5000k icm de c30 licht unit?
Mijn C30 met 5.000k Pilot Slimline Xenon
(het scherp fotograferen van de lens zelf, lukt niet met mijn iPhone)

Ik heb de stadslichten overigens vervangen door spier-witte, 140 lumen (dus fel) LED-lampjes. Als je de gewonen stadslichten houdt, zien ze er zeer gelig uit t.o.v. de xenon.

In de parkeergarage:
Afbeelding

Van dichtbij:
Afbeelding

In de regen:
Afbeelding
diesel01
Geartronic member

Ik zie toch verschil met mijn oem xenon en dan met name in de aftekening van het licht.
Als ik in mijn lenzen kijk is er duidelijk aftekening tussen licht en donker dat mis ik in de verlichting van jouw.
Daaar heb jij natuurlijk geen last van want jij zit aan de andere kant en kijkt zelf niet in de verlichting..
Men noemt dat fenomeen verstrooiing van licht en kan verblinding tot gevolg hebben.
JahRastafari
2nd Gear member

Elke dag naar het werk kom ik vele auto's tegen op een lange 80km weg, waarbij er zelf geprutst is met het licht. Niet normaal meer soms hoe dit verblind. Daar moet de politie eens meer toezicht op houden (net als op links rijden en geen knipperlicht op rotondes gebruiken)....!

Hoe dit hier boven echter gedaan is, wordt toch gebruik gemaakt van de bestaande lens, dan zou het toch dezelfde richting/bundel moeten zijn?
Ice White C30 D2 R-Edition met Luxury Line - juni 2012.
Martinvh
2nd Gear member

diesel01 schreef:Ik zie toch verschil met mijn oem xenon en dan met name in de aftekening van het licht.
Als ik in mijn lenzen kijk is er duidelijk aftekening tussen licht en donker dat mis ik in de verlichting van jouw.
Daaar heb jij natuurlijk geen last van want jij zit aan de andere kant en kijkt zelf niet in de verlichting..
Men noemt dat fenomeen verstrooiing van licht en kan verblinding tot gevolg hebben.
Dat zie je dan verkeerd op de foto. De afbakening tussen licht en donker is namelijk een zeer scherpe lijn. Buiten die lijn is het pikkedonker.

En ik weet dat het vervelend is als iemand met te hoog afgestelde koplampen je tegemoet komt. Maar dat staat los van xenon of halogeen.
Maar vergelijk echter niet de auto's zonder lens (en dus veel strooilicht, ook omhoog) met de auto's met een lens welke juist een keurig lichtbeeld hebben.

Zou ik echter een golfje uit 1996 hebben met van die doffe koplampen, dan zou ik het voor de gesteldheid van de mede weggebruikers ook niet plaatsen.

Ik rij er nu 80.000km mee, zonder dat iemand ooit heeft geflitst etc.
V50 R
6th Gear member

Delete
V50 R
6th Gear member

Delete
diesel01
Geartronic member

De argumenten verbazen mij niet en is inherent aan 80%van de samenleving onder het motto, ik heb met jou geen fuck te maken.
De tokkies die ik weleens een seintje heb gegeven staan ook direct op hun achterste benen waarbij middelvingers en anderzins communicatie niet van de lucht zijn.
Ik vindt het allemaal best...
Plaats reactie

Terug naar “C30”