voltmetertje

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
heiko
1st Gear member

allemaal
ik wil graag een voltmetertje inbouwen in mijn 240/1990
kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen
zit er al een aansluiting achter het dashboard
of moet ik zelf bedrading aanleggen zoja, is dat lastig

m.v.g. heiko
admiral
5th Gear member

heiko schreef:allemaal
ik wil graag een voltmetertje inbouwen in mijn 240/1990
kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen
zit er al een aansluiting achter het dashboard
of moet ik zelf bedrading aanleggen zoja, is dat lastig

m.v.g. heiko
Die kan op de plus van de dynamo als het goed is dan heb je nog de plus en min van je verlichting. Mogelijk ligt er al een plus kabel. Mijn toerenteller kabel lag er ook al. Je zal ff moeten zoeken met een multimeter. Wel met contact aan anders gebeurt er nog niets op de multimeter
heiko
1st Gear member

zijn daar misschien foto's van
waar ik dat allemaal op kan zien
FrankS60
5th Gear member

Je kunt een voltmeter in principe overal op aansluiten zolang het maar + en - is. De vraag is wat je precies wil meten. Ik neem gemakshalve aan dat je de meeste interesse hebt in de spanning op de accu.

Als massa (min / - ) kun je dan gewoon een "willekeurige" massa gebruiken of er zelf 1 maken door een draadje met een schroefje/moertje aan de carosserie te maken. Wel belangrijk is dat het draadje goed contact maakt, slecht contact zal resulteren in een lagere meetwaarde dan de werkelijke waarde.

Als + kun je gemakkelijk de geschakelde plus van de radio nemen. Deze schakelt aan en uit met het contact en is daardoor handig om gelijk de voltmeter mee aan- en uit te schakelen. Achter een gemiddelde radio zitten 3 kabels voor de voeding, een constante plus, een geschakelde plus en een massa aansluiting. Wat voor kleur die hebben in het electrisch systeem van de 240 weet ik niet. Als je er een aftermarket radio in hebt zitten dan is de massa eigenlijk altijd zwart en de geschakelde en constante plus zijn rood en geel. Welke van de 2 plussen het is, verschilt per merk radio. Als de voltmeter al aan gaat zonder het contact geschakeld te hebben dan moet je de andere hebben :wink:

Let wel; je meet nu gewoon de boordspanning, net voor je radio. Als je het contact aanzet zul je een redelijke indicatie krijgen van het voltage op het hele systeem en daarmee de accu, en als je de auto start zie je dat de dynamo bijlaad doordat het voltage omhoog gaat richting de 13,2 volt. Als je de radio heel hard zet zou je theoretisch nog een kleine dip kunnen meten maar ik denk niet dat die heel significant zal zijn.

Als je een redelijk zuivere meting wil hebben dan zou ik de plus op de pluspool van de accu zetten. Als je dan echter de massa aansluit, zal de meter aan gaan en niet meer uit. Dit kun je ondervangen met een schakelaartje (vergeet-gevoelig->trekt continue stroom) of door met een simpel relaisschakelingetje alsnog de geschakelde plus te gebruiken van de radio, maar dan om het relais te openen/sluiten en daarmee de plus op de voltmeter aan/uit te schakelen. Meet je vrijwel zuiver de accuspanning voor het starten, en daarna de laadspanning. Als je wil kan ik er een klein schema van tekenen, ook begrijpelijk voor de leek :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
heiko
1st Gear member

en als ik nou twee draaden naar de accu breng en aansluit op de plus en de min kan dat dan ook
FrankS60
5th Gear member

Kan wel, maar dan blijft hij altijd aan en stroom verbruiken. Zie mijn aangepaste verhaal boven.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
heiko
1st Gear member

oke dank voor de info
admiral
5th Gear member

ff wat gegoogled en dit is het resultaat.

een voltmeter sluit je beste aan via een contact-geschakelde plus.
Dus op een draad waar alleen spanning op staat als het contact aan staat.

Maar ik heb wel is gehoord dat je als je een voltmeter wilt gebruiken dat je dan wilt weten wat je dynamo doet of zie ik dat verkeerd, en kan dat ook dan via een geschakelde +
FrankS60
5th Gear member

Je kunt maar moeilijk de dynamo apart meten van de accu. Je meet altijd de spanning over het gehele systeem, en als de dynamo zijn werk goed doet dan ligt die spanning boven de 13V en onder de 14V gemiddeld genomen. Dit ietwat verhoogde voltage is nodig om de accu op te laden.

Als de dynamo het niet doet, dan zie je dat het voltage daalt tot accuspanning (iets meer dan 12V) en daarna de accu leeg zal gaan door verbruik. Evenzo zie je bij een ingeschakeld contact, maar zonder draaiende motor het voltage op de accu.

Die aansluiting op de (contact-) geschakelde plus is om er voor te zorgen dat de meter niet aan staat als de auto niet in gebruik is. Zo'n metertje verbruikt namelijk ook stroom en zou daarmee de accu leeg kunnen trekken na verloop van tijd.
Een relais dat de V-meter schakeld via de geschakelde plus komt dus op hetzelfde neer, alleen kun je dan het meetpunt zelf bepalen. Dichter bij de accu zal een nauwkeurig voltage op de accu geven, dichter bij de dynamo zal hij nauwkeurig daarop aangeven.
Als je de geschakelde plus achter de radio pakt heb je al de nodige verliezen in het systeem in je meting zitten (weerstand over kabels, zekeringen, in je contactslot, voltagedip door hoog amperage/gevraagd vermogen radio enz) waardoor je een minder nauwkeurige meting hebt. Het is maar hoeveel waarde je hecht aan de nauwkeurigheid.
FrankS60
5th Gear member

gelukt?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”