Standaard / gegroefde schijven

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
360Degreez
5th Gear member

Gent's 'n galls,

Over 10.000 kilometer staat de teller op 220.000 en dan is hij gepland. De beurt der beurten! Naast alle filters, distributie&spanrollen motorolie, bakolie, koelvloeistof, remvloeistof en het legen van de bakjes in de deuren ga ik ook de remblokken en schijven vervangen.

Omdat de 17" Sculptors redelijk wat schijf tonen zou ik wel eens een gegroefde schijf willen proberen. Gewoon, omdat het kan...Echter Google kan me geen eenduidig antwoord geven met betrekking tot slijtage van deze schijven en of ik bij gegroefde schijven ook andere blokken nodig heb.

Het antwoord dat ik van monteurs krijg is steevast "Hrmpf, onzin.." Da's logisch, maar toch :-)

Iemand een idee?

P.S. Hebben jullie deze lelijkerds al eens gezien?!

Afbeelding
Fredhead
Geartronic member

Voor straatgebruik is het ook inderdaad onzin.
Ik zou gewoon lekker de standaard schijven laten zitten of anders voor een groter formaat gaan.

Ook slijten je remblokken wat harder met gegroefde schijven
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
360Degreez
5th Gear member

Aha, ik ga niet inleveren op functionaliteit ter wille van de looks. Misschien dat grotere schijven wat mooier staad inderdaad.

Thanks voor je advies.
asta
5th Gear member

Ik weet niet of de schijven van een T5 passen op jouw auto maar die hebben maar minimale ruimte met de remklauw bij een 16 inch velg.
Als ik het even snel inschat is dat rond de 0,5 / 1 cm speling.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Fredhead
Geartronic member

Dan zul je de complete remmerij van een T5 over moeten zetten, want alleen met de schijven kom je er dan niet.

Als ik het goed lees zitten er 17 inch velgen onder de V50 waar het over gaat, dus dan past het wel iets ruimer dan met 16 inch
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

FrankS60
5th Gear member

Ik rij met gegroefde schijven op de S60. Als je het alleen voor de looks zou doen, zou ik het niet direct aanraden. Je hebt meer slijtage van de blokken (standaard blokken zijn minder geschikt), meer remstof door de hogere slijtage en het andere type blok en meer geluid bij het remmen. Daar tegenover staat meer bite, meer stopkracht en een betere afvoer van stof en gassen bij herhaaldelijk stevig/hard remmen. Je staat dus eerder stil, maar ten koste van een aantal zaken die men als comfort zou kunnen samenvatten.

Geperforeerde schijven hebben minder last van dat extra geluid en de extra slijtage. Die hebben wel het voordeel van de looks, bite, de afvoer van stof/gassen en de wat grotere remkracht dan standaard zeker icm betere blokken. Nadeel is weer dat je ze van echt goede kwaliteit moet nemen, anders zul je snel haarscheurtjes krijgen bij alle boringen. Dit vanwege de spanningen op het materiaal bij herhaaldelijk zeer heet worden en weer koelen. Tot op zekere hoogte is dat nog acceptabel, maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn wel te rijden met standaard blokken al zou ik nooit meer op standaard blokken willen rijden.

Als je eenmaal met een set sportievere blokken hebt gereden dan neem je dat beetje remstof wel voor lief. Het is gewoon een veel zekerder gevoel bij het remmen, meer power, betere bite en ze houden het ook veel langer vol.

Je kunt ook nog schijven kopen welke niet helemaal doorgeboord zijn, een soort putjes a la golfbal en dan op de zelfde manier verspreid als bij een geperforeerde schijf. Die scheuren een stuk minder snel, zien er wel blits uit en hebben voor een goed gedeelte ook de eigenschappen van volledig geperforeerd. EBC biedt nog een combinatie, een paar groeven en een aantal niet-doorboorde gaatjes.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
asta
5th Gear member

Ik ging er min of meer vanuit dat hij meer schijf wilde zien, wat fredhead zegt klinkt dan aannemelijk.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Fredhead
Geartronic member

Dat was ook juist mijn gedachte, als dat niet zo is dan zijn er inderdaad genoeg leuke alternatieven te krijgen :)

360Degreez
5th Gear member

Het aanschaffen van T5 speelgoed vind ik een tikkie overkill. Het meeste remmen wat ik doorgaans doe is het "stop 'n go" rijden in de file, 75km per dag :-S

Een grotere schijf hoeft niet per sé, maar omdat ik toch nieuwe schijven nodig ga hebben leek het me leuk om wat mooiers te plaatsen dan de staandaard vlakke schijf. Kosten doen er niet zo toe. Echter, de extra slijtage en herrie tellen meer dan de looks.

Ik ga even op zoek naar de golfbalschijven waar Frank over sprak, dit lijkt me een leuke gulden-middenweg!

Het zijn trouwens 17 Inch velgen. En nu ik het toch over velgen heb, vorig jaar bij een Franse benzinepomp heb ik een deuk gereden in een van de velgen. Bij deze pomp zat er een lichte buiging in het stoepje voor de pomp zelf. Zonder remmen zat ik er vol op met een caravan achter de auto.

Ik heb deze velg naar achter verplaatst en er meer dan 60Gram lood in geplakt maar krijg hem bij het balanceren niet onder de 30 gram onbalans.

Ik heb niet zo'n vertrouwen in het "richten" van velgen, volgens mij word 'ie nooit helemaal egaal.

Iemand hier ervaring mee?!
FrankS60
5th Gear member

Van een van de volvo-forum sponsors, APP

De goud geanodiseerde schijven worden vrij vlot toch gewoon zilver/staal kleurig behalve waar de naaf zit. Het voorkomt wel de ergste roestvorming dus het ziet er langer netjes uit. De USR schijven hebben zulke kleine groeven dat die ook wel goed schijnen te zijn zonder veel extra kabaal in de auto bij remmen. Die GD-serie ga je denk ik wel horen. Wel lekker veel stopkracht met een caravan en met betere blokken ook minder kans op fading bij bergrijden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
360Degreez
5th Gear member

Ziet er goed uit! Ik was ze zelf ook net op het spoor gekomen.

Ik vind overigens wel dat de prijsverschillen erg groot zijn, bij APP staat er helaas niet bij of het een prijs per stuk, of per twee is :-)
FrankS60
5th Gear member

Bij APP volgens mij per set. Al die EBC spullen worden tegen min-of-meer dezelfde prijzen verkocht. Bij de Brezan kun je het ook krijgen, gaat echt om losse euro's verschil als ze de maximale korting erop geven. EBC website is volgens mij nog 1 van de duurdere. Je vergelijkt overigens wel 2 verschillende maten in je links, de 278 en de 300mm!
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”