vervangen draagarm

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
droosebo
1st Gear member

Beste mensen mijn rechter draagarm van mijn V70 D5 uit 2002 is kapot.
Op een rubber zit veel speeling, je kan ook goed zien dat het broos en stuk is.
Ik vraag me af of deze draagarmen gemakkelijk zelf te vervangen zijn , ik heb wel wat sleutelervaring.

Heb ik speciaal gereedschap nodig, ik kan niet zo snel een topic vinden.
Graag jullie reactie

Vr groet Dick
sbv
6th Gear member

Wil je de draagarm in zijn geheel vervangen of enkel de rubbers ?
Indien het de draagarm in zijn geheel is geen echt speciaal gereedschap nodig. Voor de rubbers ie een pers of grote stevige bankschroef/pers aan te raden.

Een draagarm is overigens wel zelf te vervangen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
droosebo
1st Gear member

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik wist niet dat het rubber alleen ook te vervangen is. dat is natuurlijk ook voordeliger.

ik ga het eens bekijken.
het voorwiel is trouwens behoorlijk bewegelijk, dat lijkt me niet echt goed.
Ik wil het snel aan gaan pakken.

gr Dick
derre
3rd Gear member

Heb het ook gehad , je merkt het vooral op hogere snelheid je stuur trilt als een dolle
FrankS60
5th Gear member

Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).

Ze zullen wel iets meer trillingen e.d. doorgeven aan het stuur/de carosserie. Ze kunnen echter vrijwel niet stuk. De originele zijn oliegevuld en die gaat altijd lek na een aantal jaren. Dan zien ze er nog niet stuk uit maar zijn het feitelijk wel. Je krijgt dan ook minder feedback (van je stuur) omdat de draagarm kan bewegen.

Het is overigens prima zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen. Speciaal gereedschap heb je inderdaad niet nodig behalve voornoemde pers/bankschroef. Wel een goede set torx bitjes omdat er nogal veel met vrij grote torxen vast zit. Een brug huren bij een hobbyhal zal het geheel ook een stuk eenvoudiger maken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
JPV70
3rd Gear member

2 maanden geleden ook zelf gedaan. De eerste was ca. 40 min. werk, de tweede 20 min. :wink: Hiervoor heb ik wel de brug gebruikt. Overigens heb ik geen originele Volvo draagarmen gebruikt, uit kostenoverwegin + de mededeling dat de rubbers van de gekochte draagarmen degelijker zouden zijn. Na afloop de auto ook nog uit laten lijnen.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Rippie V70
5th Gear member

Rubbers zijn bij mij vervangen. (moog rubbers á 20 euro per stuk)
Draagarm moest er wel onderuit, en heb een pers gebruikt.
Vond het onzin en te duur om de hele arm te vervangen.

Daarna de auto nog laten uitlijnen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
droosebo
1st Gear member

Iedereen die gereageerd heeft,,, Bedankt.

Ik ga het klusje binnenkort klaren.
Samen met mijn zoon zijn we een smeerput aan het maken.
Hebben we in ieder geval al een doel om deze te gebruiken.

Bedankt en vr groet

Dick
elianmars
5th Gear member

FrankS60 schreef:Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).

Ze zullen wel iets meer trillingen e.d. doorgeven aan het stuur/de carosserie. Ze kunnen echter vrijwel niet stuk. De originele zijn oliegevuld en die gaat altijd lek na een aantal jaren. Dan zien ze er nog niet stuk uit maar zijn het feitelijk wel. Je krijgt dan ook minder feedback (van je stuur) omdat de draagarm kan bewegen.

Het is overigens prima zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen. Speciaal gereedschap heb je inderdaad niet nodig behalve voornoemde pers/bankschroef. Wel een goede set torx bitjes omdat er nogal veel met vrij grote torxen vast zit. Een brug huren bij een hobbyhal zal het geheel ook een stuk eenvoudiger maken.
Ik heb ook de powerflex exemplaren er in zitten. Het was een ongelofelijk kl*tewerk om ze er in te krijgen. Ik heb geen pers, dus het was tobben met een bankschroef. Zelfs daarmee was het bijna niet te doen.
Ik ben er behoorlijk lang mee bezig geweest, maar het resultaat is er wel naar. Het rijdt superstrak. Vóór de vervanging trilde het stuur gigantisch tijdens flink afremmen.

Er worden inderdaad wel meer trillingen doorgegeven aan het interieur.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Frumpy
5th Gear member

JPV70 schreef:2 maanden geleden ook zelf gedaan. De eerste was ca. 40 min. werk, de tweede 20 min. :wink: Hiervoor heb ik wel de brug gebruikt. Overigens heb ik geen originele Volvo draagarmen gebruikt, uit kostenoverwegin + de mededeling dat de rubbers van de gekochte draagarmen degelijker zouden zijn. Na afloop de auto ook nog uit laten lijnen.
Goedkoper en degelijker?
Welke zouden dat moeten zijn?
S80 2,5T AUT5 2004
Hans oet Twent
8th Gear member

Ook hier alle rubbers vervangen. Wel met behulp van pers en aangepast gereedschap. Als je dan toch bezig bent, vervang dan ook de fusee kogeltjes en d estuurkogeltjes. Ook preventief doen, immers je hebt alles los liggen. Pak dan ook gelijk de andere kant aan. Vroeg of laat gaan die ook komen en kun je het weer opnieuw doen.

Al met al ben ik er in combinatie met olie verversen/filters vervangen er een hele zaterdag druk mee geweest.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
nauticbluepearl
3rd Gear member

ik vond prijsverschil niet opwegen tegen het extra (kl*te)werk om de rubbers erin te persen. 118E per draagarm.

Een dingetje: de spline waarmee de steekas in het wiellager-asje zit, die zit soms met locktite, om rammelen in de aandrijflijn tegen te gaan.
maak deze wiel-kant van de steekas wel los als je de draagarm eruit en erin stopt. Het lijkt te kunnen lukken zonder los te maken, maar de steekassen zijn erg kwetsbaar. de homokineten kunnen makkelijk een kogel uitspugen en dan ben je zwaar het sigaar.
Philken
5th Gear member

elianmars schreef:
FrankS60 schreef:Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).

Ik heb ook de powerflex exemplaren er in zitten. Het was een ongelofelijk kl*tewerk om ze er in te krijgen. Ik heb geen pers, dus het was tobben met een bankschroef. Zelfs daarmee was het bijna niet te doen.
Ik ben er behoorlijk lang mee bezig geweest, maar het resultaat is er wel naar. Het rijdt superstrak. Vóór de vervanging trilde het stuur gigantisch tijdens flink afremmen.

Er worden inderdaad wel meer trillingen doorgegeven aan het interieur.
vraagje: zijn de powerflexen zwart van kleur? zo ja, mag je me de gegevens doorzenden waar je ze gehaald hebt, heb ik ook wel intersesse in
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Akkoord
2nd Gear member
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Mocht je bij de forumsponsor je Powerflex spullen willen bestellen ; doe dat dan wel tijdig.
Zelf moest ik meer dan 6 weken wachten op de levering.

Volgende keer bestel ik het op ebay in de UK , dan heb ik het binnen een week in huis.

Nog voordeliger ook!
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
V70 T5 assen
5th Gear member

Heb ze erin zitten van usn century 28 euro meende ik voor link en rechts massief rubber geef meer gevoel dan de orginelen , was met een hele grote bankschoef amper te doen .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
edraket
7th Gear member

Ik heb het vermoeden dat je dit zelf nog nooit gedaan hebt. Het is een erg lastig karweitje om de binnenste montage pen van de originele rubbers schoon te krijgen. Deze heb je nl nodig voor de Powerflex rubbers. Denk dat je er al met al een uur of 4 mee zoet bent.

De normale rubbers zijn niet in de draagarmen te persen met een bankschroef. Een bankschroef kan niet voldoende druk leveren om de rubbers erin te persen. Je hebt dus echt een hydraulische pers nodig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member

edraket schreef:
Ik heb het vermoeden dat je dit zelf nog nooit gedaan hebt. Het is een erg lastig karweitje om de binnenste montage pen van de originele rubbers schoon te krijgen. Deze heb je nl nodig voor de Powerflex rubbers. Denk dat je er al met al een uur of 4 mee zoet bent.

De normale rubbers zijn niet in de draagarmen te persen met een bankschroef. Een bankschroef kan niet voldoende druk leveren om de rubbers erin te persen. Je hebt dus echt een hydraulische pers nodig.

Met het gereedschap dat er voor is,is het per kant een uur werk,maar niet iedereen heeft dat in zijn bezit natuurlijk..
edraket
7th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef:

Met het gereedschap dat er voor is,is het per kant een uur werk,maar niet iedereen heeft dat in zijn bezit natuurlijk..
[/quote]
Ik bedoelde de Powerflex rubbers. Daar ben je al snel een uur per kant exra aan bezig om te vervangen ipv de normale rubbers.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member

edraket schreef:
Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef: Ik heb het vermoeden dat je dit zelf nog nooit gedaan hebt. Het is een erg lastig karweitje om de binnenste montage pen van de originele rubbers schoon te krijgen. Deze heb je nl nodig voor de Powerflex rubbers. Denk dat je er al met al een uur of 4 mee zoet bent.

Ik bedoelde de Powerflex rubbers. Daar ben je al snel een uur per kant exra aan bezig om te vervangen ipv de normale rubbers.[/quote]

Ik heb er speciaal gereedschap voor om die dingen te de en te monteren,dat werkt super.
je moet met monteren ook opleeten dat je ze op de juiste stand terug monteerd,ik had laats iemand hier die ze verkeerd had gemonteerd,dan staan de wielen er een beetje stom onder,dat stuurt erg vreemd ook.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Kan lekker typen ook lees ik nu. :)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”