Althans, zo voelt het wel.
Klopt dit, en zo ja, hoe komt dat dan?
Je zou zeggen: een dieselmotor heeft een hogere compressie, dus ...
Of ligt het aan het vliegwiel, de overbrenging in de versnellingsbak, iets anders?
manneke-D schreef:... mijn vorige auto (S40 1.en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor ...
Ik zit nu mijn zin na te lezen door het antwoord van R&R en zie dat ik een foutje heb gemaakt: "laatstgenoemde" moet "eerstgenoemde" zijn. :oops: De dieselmotor remt minder af op de motor dan de benzinemotor.Ramon&Ramon schreef:Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie, ...
Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde?manneke-D schreef:manneke-D schreef:... mijn vorige auto (S40 1.en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor ...
Ik zit nu mijn zin na te lezen door het antwoord van R&R en zie dat ik een foutje heb gemaakt: "laatstgenoemde" moet "eerstgenoemde" zijn. :oops: De dieselmotor remt minder af op de motor dan de benzinemotor.Ramon&Ramon schreef:Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie, ...
Als ik dit zo lees klinkt de overbrenging als oorzaak het meest plausibel.
Alleen, waar kun je de overbrengingsverhoudingen terugvinden? Ik snel het instructieboekje (van de V50) doorgekeken, maar daar staat niets over in. En van de S40 heb ik niets meer. Het gedeelte "Informatie & documentatie" op de Volvo-site helpt me ook neit verder.
Het is vrijdag, maar het voelt als maandagmorgen. Of is het nou andersom?EVV schreef:Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde?
Dat kon ik me van vroeguh ook herinneren.Oceanracer schreef:Vroeger stonden die verhoudingen altijd in de folder van de betrokken automobiel. Of dat nog steeds wordt afgebeeld, durf ik te betwijfelen. Dat stamt namelijk nog uit de tijd dat er nog bakken waren zonder overdrive e.d.