Afremmen op de motor: verschil tussen benzine en dieselmotor

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
manneke-D
2nd Gear member

Bij het uitrijden danwel afremmen op de motor, voor bijvoorbeeld het stoplicht, merk ik een verschil tussen mijn vorige auto (S40 1.8) en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor.
Althans, zo voelt het wel.

Klopt dit, en zo ja, hoe komt dat dan?
Je zou zeggen: een dieselmotor heeft een hogere compressie, dus ...
Of ligt het aan het vliegwiel, de overbrenging in de versnellingsbak, iets anders?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie,heeft niets met het vliegwiel te maken,wel met een andere overbrenging dan een benzine motor..
Quota
6th Gear member

Gehoortechnisch daalt de dieselmotor langzamer in de toeren dan een benzinemotor, maar dat heeft meer met de eindoverbrenging te maken. mijn ervaring is dat een diesel juist iets sneller snelheid kwijtraakt bij gas los dan een bezine, maar misschien is het wel veel te lang geleden dat ik benzine heb gereden?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Oceanracer
Geartronic member

Bij een gelijke versnellingsbak zal een diesel inderdaad meer op de motor afremmen dan een benzinemotor. Een zwaarder vliegwiel zal er (mede door de zwaardere motor) wel voor zorgen dat de motor bij het wegrijden minder snel afslaat, maar ik denk niet dat dit ook van invloed is op het afremmen op de motor.

Ik denk dus ook dat je het in de andere verhoudingen in de bak moet zoeken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
menjo
7th Gear member

Een vliegwiel zorgt voor traagheid en daardoor heeft het juist wel veel invloed op het afremmen van de motor. Hoe zwaarder/groter het vliegwiel en hoe sneller het vliegwiel draait hoe makkelijker de motor blijft draaien ondanks weerstand (compressie, banden, etc).
manneke-D
2nd Gear member

manneke-D schreef:... mijn vorige auto (S40 1.8) en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor ...
Ramon&Ramon schreef:Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie, ...
Ik zit nu mijn zin na te lezen door het antwoord van R&R en zie dat ik een foutje heb gemaakt: "laatstgenoemde" moet "eerstgenoemde" zijn. :oops: De dieselmotor remt minder af op de motor dan de benzinemotor.

Als ik dit zo lees klinkt de overbrenging als oorzaak het meest plausibel.
Alleen, waar kun je de overbrengingsverhoudingen terugvinden? Ik snel het instructieboekje (van de V50) doorgekeken, maar daar staat niets over in. En van de S40 heb ik niets meer. Het gedeelte "Informatie & documentatie" op de Volvo-site helpt me ook neit verder.
Oceanracer
Geartronic member

Vroeger stonden die verhoudingen altijd in de folder van de betrokken automobiel. Of dat nog steeds wordt afgebeeld, durf ik te betwijfelen. Dat stamt namelijk nog uit de tijd dat er nog bakken waren zonder overdrive e.d.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
EVV
5th Gear member

manneke-D schreef:
manneke-D schreef:... mijn vorige auto (S40 1.8) en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor ...
Ramon&Ramon schreef:Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie, ...
Ik zit nu mijn zin na te lezen door het antwoord van R&R en zie dat ik een foutje heb gemaakt: "laatstgenoemde" moet "eerstgenoemde" zijn. :oops: De dieselmotor remt minder af op de motor dan de benzinemotor.

Als ik dit zo lees klinkt de overbrenging als oorzaak het meest plausibel.
Alleen, waar kun je de overbrengingsverhoudingen terugvinden? Ik snel het instructieboekje (van de V50) doorgekeken, maar daar staat niets over in. En van de S40 heb ik niets meer. Het gedeelte "Informatie & documentatie" op de Volvo-site helpt me ook neit verder.
Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde?

Het kan ook door het ontbreken van de gasklep komen in een diesel, waardoor een diesel bij gas los gewoon nog lucht aan kan zuigen, terwijl een benzine motor dat ineens door een heel erg kleine opening moet doen, dat kost ook veel energie. Probeer maar eens door een rietje in te ademen, dat is een stuk zwaarder dan door een rioolpijp.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
manneke-D
2nd Gear member

EVV schreef:Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde?
Het is vrijdag, maar het voelt als maandagmorgen. Of is het nou andersom?
***zucht***

Je hebt gelijk. Ik had het de eerste keer goed gezegd.
***manneke-d kijkt naar zijn tijd-voor-tijd saldo***
manneke-D
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Vroeger stonden die verhoudingen altijd in de folder van de betrokken automobiel. Of dat nog steeds wordt afgebeeld, durf ik te betwijfelen. Dat stamt namelijk nog uit de tijd dat er nog bakken waren zonder overdrive e.d.
Dat kon ik me van vroeguh ook herinneren.
Dieselaar
2nd Gear member

compressie bij diesel (zelfontbranders) is in de orde van 17,3:1 voor de D5 diesel, waardoor de interne weerstand van de motor hoger is, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor Dus als je gas (diesel eigenlijjk) loslaat, remt een dieselmotor meer, tenminste bij een handbak. een autmaat loopt met gaspedaal omhoog zo de berg af als je niet ingrijpt maar da's wat anders...

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
joca
1st Gear member

Mijn eigen ervaring is dat de Volvo 1.6D (iig de drive s/s) bijna nier afremt op de motor, je zou bijna zeggen dat het een automaat is.
Ik heb diverse auto's gereden, benzine en Diesel en ook volvo's maar geen van allen remde zo weinig op de motor als de 1.6D drive.
Johan s60
6th Gear member

Komt idd door de gasklep, de compressie doet er niet toe want deze compressiedruk werkt weer mee tijdens de arbeidsslag
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”