Probleem Keyless Entry

Alles over de 440 / 460
Ron78
1st Gear member

RutgerMeijer schreef:Hoe bedoel je Ron? Op welk gedeelte van mijn verhaal reageer je precies? Het deel waarin ik uitleg wat ik van plan ben te doen vandaag?
ja dat stukje wat je in het rood schreef. Soms wordt namelijk het puls signaaltje wat de Module naar de motor stuurt omgedraaid om de motor omgekeerd te laten werken ( +- deur dicht, -+ deur open..) verklaard de wisselwerking van je knippers bij het openen/sluiten en de sluiting bij gebruik van de alarmlichtschakelaar.

Daar komt bij dat, mocht het wel werken, je de knipperlichten niet meer afzonderlijk kunt gebruiken, dus of je dan links of rechts wil, alles knippert.. Dit probleem komt ook vaak voor met die after-market dingen (de oplossing zijn twee diodes)

De microswitch zou best wel eens het probleem kunnen zijn. Deze wordt natuurlijk beide keren bedient. Met de sleutel en ook met de remote. Het is het proberen waard.. en je bent toch bezig.. Kun je straks meteen een "how-to" schrijven... :)
Volvo v40 1.8 phase I 1997
RutgerMeijer
1st Gear member
Contacteer:

bedankt voor de tip Ron,

als ik het goed begrijp, dan bedoel je te zeggen dat ik de groene draad van de module op de gele draad van de slave motor aansluit en anders om en dat ik hier tussen de twee draadjes van de knipperlichten aansluit?

Waar moeten dan de diodes komen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 440, for vikings only
Ron78
1st Gear member

Nee, bedoelde dat je dit juist NIET moet doen.. Sorry, mijn omschrijving was niet helemaal duidelijk.

het aftermarket heeft vaak maar 1 draad voor knipperlicht aansluiting. terwijl je aan twee zijden knippers hebt. Links en rechts. Je moet deze gescheiden (dmv 2 diodes) aansluiten, anders werken je pinkers niet meer naar behoren.

Jouw probleem is wat lastiger. Het was makkelijker zoeken geweest als de knippers het zowieso niet deden. Maar bij sleutelbediening doen ze het wel. Dus de bedrading en aansturing is in orde. Het enige wat je nog niet geplaatst hebt is een microswitch. Denk dus dat je het daar moet zoeken. En anders moet je op de module op zoek naar 1 of 2 draden die op het moment van het bedienen van de afstandsbediening een plus-signaaltje afgeven. Vaak zitten die er wel, omdat er ook een zoemertje of een piepertje aangestuurd kan worden.

hoop dat je er iets mee kunt..!
RutgerMeijer
1st Gear member
Contacteer:

Ja precies, ik snap wat je bedoeld.
Als het weer mooi weer is, dan kan ik nog wel een keer de deur openmaken en kijken of de microswitch wel werkt.

Ik betwijfel dit echter omdat de master motor die nu op de drie polige stekker in de deur zit aangesloten in feite ook een schakelaar is die een puls naar de central doorlock relais stuurt.

Maar goed, het kan zijn dat dit net een ander signaal geeft en dat het dan wel werkt.

Met het zoeken op de keyless entry module, dan bedoel je een draad vinden los van de groene en de gele die ook een plus puls afgeeft bij het bedienen van de afstandsbediening en die dan aansluiten op de twee draden van de knipperlichten?
Dit lijkt me makkelijker, dan hoef ik de deur niet weer open te maken.

super bedankt voor de tip!
leip11
5th Gear member
Contacteer:

ik zit effe het schema te kijken. (het is jammer dat het intern niet staat getekend.)
maar meet eens op connector x10.10 tenopzichte van de ground wat daar opstaat.
als ik het schema goed zie dan zit daar de microswitch op. als je daar een spanning meet verbindt hem eens door naar de ground en kijke dan of de lichten schakelen. zo lijkt mij het schema te werken. na het sluiten van de deur wordt die microswitch weer in zijn rust stand gezet en wordt door x10.9 nog een keer de lichten geactiveerd alleen dan 1 keer lang.
als hierdoor de lichten meegaan dan hoef je dus alleen nog dat microswitchs te plaatsen en ben je klaar.

hoop dat het duidelijk is.
ik ga zo voor die foto's kijken hoe het bij mij zit
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
leip11
5th Gear member
Contacteer:

ik heb de deur open nu en heb gekeken wat het precies doet doet.

de knipperlichten worden alleen in werking gesteld via de ab. als je de deur met de sleutel opent dan gaan de lichten niet mee. ik heb gemeten op de 3 pins connector. tenopzichte van de ground staat er 1,5v op alle 2 de pinnen. sluit je de schakelaar dan trek je dit naar de grond. en gaat hij de ecu in. de gele wordt gebruikt voor openen en de groene voor het sluiten. er wordt niet echt een puls gegeven naar de ecu. hij trekt gewoon de ingang naar de ground en daar reageert hij op.

inderdaad wordt de microswitch 2 keer bedient maar hier worden alleen de motoren mee aangestuurd en niet de verlichting. ook als deze los is werkt gewoon alles. er zit dus ook maar 1 motortje in de bestuurdersdeur.

de microswitch wordt bedient met de sleutel en maakt dus de ingang laag hier reageert de ecu op en stuurt alle 4 de motoren aan. die worden parallel aangestuurd.

hoop dat het wat duidelijker is. en als ik jou was zou ik wel gewoon opzoek gaan naar een slot met microswitch(de switch is over te zetten). en dat in de auto te plaatsen inplaats van 2 motortjes.

als je er niet uit komt hoor ik het wel. ik ga er nu nog foto's van maken
TIMO
waterpolo a way of life
leip11
5th Gear member
Contacteer:

klik hier
voor de foto's

klik hier voor movie
ik heb het nog niet voorelkaar gekregen om hem op me website af te spelen. maar hij is wel te downloaden.

hoop dat het duidelijk is
TIMO
waterpolo a way of life
RutgerMeijer
1st Gear member
Contacteer:

hoi timo, bedankt voor alle moeite die je doet.

het probleem bij mij is denk ik dat de cv motoren niet parallel worden aangestuurd. Ik heb namelijk in de bestuurdersdeur origineel een master motor zitten die op de driepolige stekker zit aangesloten. deze geeft een puls door aan de central doorlock relais (een klein zwart kastje) en stuurt zodoende de andere drie motoren aan.

Ik vraag me ook af of de driepolige stekker in mijn deur wel dezelfde is als in jouw deur want toen ik de microswitch (nieuw gekocht bij volvo dealer) wilde aansluiten, kon dit niet omdat de stekker een ander vorm had. De stekker van de microswitch is platter dan die van de master cv motor.

Het probleem is dat ik nu de cv motoren werkend heb en dat ik dit systeem liever laat zitten. Zeker als je schrijft dat alle knipperlichten het ook doen zonder dat de microswitch is aangesloten.

Ik ga wel even een spanningsmeter lenen en dan inderdaad kijken of er spanning staat op de draden X10.10 en X10.9 als ik ze aan de grond leg.

Als ik deze draden nou aansluit op de central doorlock relais

groet en dank Rutger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
leip11
5th Gear member
Contacteer:

het is wat knutsel werk maar het moet kunnen dat je ze alle 4 parallel laat schakelen vanuit de keyless module. door de draden om te leggen. je ziet al dat er 3 parallel zitten. dan moet dat met de master ook wel lukken.

ik zou niet zomaar die contacten naar de ecu op het relais aansluiten omdat daar 12v opstaat en de ecu maar 1,5v geeft. dan blaas je de ecu op. hier zou je dan weer een ander relais voor moeten gebruiken (moet wel een puls zijn want hij blijf in die positie staan).

je hoeft die draden niet aan de grond te leggen. als je meet tussen de 2 punten en de grond dan meet je 1,5 volt. als je 1 van die 2 met de grond verbind (wat de switchs doet) dan reageert de ecu daarop. (cv via de sleutel)
TIMO
waterpolo a way of life
Ron78
1st Gear member

leip11 schreef:ik heb de deur open nu en heb gekeken wat het precies doet doet.

de knipperlichten worden alleen in werking gesteld via de ab. als je de deur met de sleutel opent dan gaan de lichten niet mee.
Dáár is het probleem. De Entry "denkt" volgens mij (door de plaatsing van die extra motor, zonder de microswitch" dat de cv bediend wordt door de sleutel! En dan doen de knippers het dus niet! Is in mijn v40 ook zo!

Logisch, want de extra motor "vervangt" nu de sleutel!!

Microswitch erin, en ik denk echt dat het probleem is opgelost.

Edit: ik zie dat er meer gereageerd is en je het laat zitten zo... :)
nog een keer edit: lees nu ook dat jouw "master" niet parallel geschakeld is..
RutgerMeijer
1st Gear member
Contacteer:

ik zie net de fotos en het filmpje, ziet er super duidelijk uit!
ik vraag me af of onze kabelbomen hetzelfde zijn. Jouw systeem werkt volgens mij volledig via de keyless entry module. Terwijl er bij mij origineel een central doorlock relais aangebracht is.
RutgerMeijer
1st Gear member
Contacteer:

ok, nou ja als twee mensen zeggen dat de microswitch erin moet, dan zal deze noordelijke viking er naar moeten luisteren. ::lol:

Het lukt mij alleen niet om de drie andere motoren met de keyless entry aan te sturen. Dit heb ik al een hele middag geprobeerd, zonder resultaat.

Voorlopig hou ik het zo denk ik, want tenslotte doet de cv afstandbediend het nu wel. En daar was het tenslotte om begonnen.
Ron78
1st Gear member

RutgerMeijer schreef:ok, nou ja als twee mensen zeggen dat de microswitch erin moet, dan zal deze noordelijke viking er naar moeten luisteren. ::lol:

.
hahaha je hoort mij niet zeggen dat het moet, maar het zou zomaar DE oplossing kunnen zijn!

Geniet van je afstand bediende deurvergrendeling, dat het je verdient na alle strubbelingen!

:)
RutgerMeijer
1st Gear member
Contacteer:

Dank je wel :crazyeyes: :fadein: , als ik weer nieuwe moed heb verzameld, ga ik het wel proberen met de microswitch en de vier parallel geschakelde cv motoren.
Nu eerst even lekker genieten van het behaalde resultaat. Lekker achteloos bij mijn auto weglopen en het gelukkig goed hoorbare geklik van alle cv motoren achter mijn rug horen.
Ik vind het zowieso al super dat ik nu 's avond in kan stappen met een verlichte kabine.

Met dank aan dit forum (timo, Ron en laurens!!)

Groeten van Rutger de Viking van het hoge noorden!!!
leip11
5th Gear member
Contacteer:

ik denk dat dit een klusje voor de zomer is. maar het lijkt me wel goed te doen. gewoon kijken waar de draden van de deuren bij elkaar komen dat naar de ecu brengen en daarbij ook die van de bestuurdersdeur erbij. microswitch plaatsen en klaar.

maar het lijkt mij dat die microswitchs altijd bedient wordt. anders zou hij meteen weer dicht gaan. omdat de switch op sluit stand staat je de deur opent en dan staat de switch nog steeds op sluit stand. gaat hij direct dicht. dus hij lijkt me wel mee te gaan. ik heb het niet gemeten had misschien handig geweest.
TIMO
waterpolo a way of life
Sjeng
2nd Gear member

hallo Mensen,

Ik heb met aandacht jullie "conversatie" gelezen. Ook ik had problemen met mijn keyless entry. Die heb ik gelukkig bijna helemaal, kunnen elimineren. Alles functioneert weer, op een kleinigheid na, de binnenverlichting reageert op alle deuren behalve de bestuurdersdeur. Deze reageert alleen op het in of uitschakelen van het "alarm"

Rutger, een paar vraagjes:
Hoe is het met jou verklikkerlichtje: "deur-open"op het dashbord? Blijft dit branden? Dit bleef bij mij constant branden
En het rode led-lampje? Bij mij knippert dit alleen bij in- of uitschakelen van het "alarm" gelijk met de knipperlichten.

Wat betreft de immobilizer onklaar maken! Demonteer eens het handschoenvakje, hier zitten bij mij 2 relais, 1 van de startonderbreker op de startmotor, en 1 voor bekrachtiging van een signaaltoestel(sirene). Er moet altijd 1 relais in één van de voetjes zitten. Dit is van de startonderbreker, zit hier echter een draadje in of zijn de 2 dikke bruine kabels op een andere manier met elkaar verbonden, dan is dit gedaan om dit relais te overbruggen en is de startonderbreker omzeilt.

Correct me if I'm wrong! Want het kan zijn dat er verschillen in de electrische systemen zijn door verbeteringen, door de (productie)jaren heen van de auto's, dit hadden Timo en ondergetekende ook al ondervonden met de schema's.

Jon
leip11
5th Gear member
Contacteer:

hoi sjeng. kijk eens naar het schakelaartje in je deur. ik heb hier ook problemen mee gehad met het openen van de passagier deur. daar ging hij ook niet op mee. het kan namelijk zijn dat dit niet helemaal lekker werkt.
als je deur open is. beweeg eens aan het zwarte plugje wat in je b stijl zit ter hoogte van je slot. deze moet je dan een beetje naar buiten trekken. als nu je verlichting wel aangaat. haal deze switch eruit. en haal uit het rubber het midden. dan is het probleem opgelost.

suc6
TIMO
waterpolo a way of life
Sjeng
2nd Gear member

Hallo Timo,

Nee, dit heb ik al gecheckt en doorgemeten.Het probleem zit 'm puur in de bedrading of aansluiting naar de keyless-box onder het dashbord.
Op zich is dat geen al te groot probleem. Ik kan er mee leven. Maar als ik meer tijd heb, zal ik het zeker niet na laten om dit nog eens uit te zoeken.

Heb je trouwens nog de foto's gezien die ik geplaatst heb bij mijn topic waar ik die rare stekkerverbinding met de geel/rood en geel/witte kabelverbinding op heb gezet? ( wel een véééél te grote foto hé)

Trouwens nog iets voor Rutger:
Heb je al geprobeerd een foutcode uit te lezen?

groet,
Jon
RutgerMeijer
1st Gear member
Contacteer:

hallo Jon,

om antwoord te geven op je eerste vraag,

Rutger, een paar vraagjes:
Hoe is het met jou verklikkerlichtje: "deur-open"op het dashbord? Blijft dit branden? Dit bleef bij mij constant branden

Het deur open lampje bleef bij mij branden toen ik de keyless entry module voor het eerst installeerde. Op pagina 1 van dit topic stond voor mij de oplossing. Het rode stekkertje lostrekken welke zich bevind iets hoger op de kabelboom van de keyless entry achter het luikje boven de zekeringkast. Er staat ook een foto van het stekkertje op pagina 1 van deze topic.

Wat betreft het led lampje van de immobilizer zou ik het niet weten, misschien is dit dan ook verholpen.

Wat betreft de immobilizer onklaar maken!

bedoel je dat dit te maken kan hebben met het niet werken van de knipperlichten? Ik denk wel dat deze relais met een draad is doorverbonden want de garage heeft op zich de immobilizer goed omzeild. Heb hier nooit problemen mee gehad.

Trouwens nog iets voor Rutger:
Heb je al geprobeerd een foutcode uit te lezen?

Nee, dit heb ik nog niet laten doen. Zal ik nog aan denken als ik er weer tijd (en moed) voor heb om er weer mee bezig te gaan.

Bedankt voor de tips!!!
Sjeng
2nd Gear member

Goedenavond Rutger,

Dat probleem van het "deur-open"lampje heb ik idd ook zo opgelost. Er staat ergens ook een recente foto van mijn situatie met die rare kleurcombinatie van de stekkerverbinding. Toen ik deze ontkoppelde was het probleem opgelost.

Immo. onklaar maken: Nee dat bedoel ik niet, ik bedoel dat door deze "noodgreep" de anti-startfunctie is uitgeschakeld, dus dat grofweg gezegd de startmotor niet geblokt zal worden bij een carjacking.Maar je hebt altijd nog over: stroomonderbreking op de ontsteking en evt op de brandstoftoevoer. Tenminst in mijn geval. Maar dat is ook verschillend per installatie heb ik me laten vertellen.

Maar het is zoals je al schreef, het zijn tijdrovende bezigheden waar je echt de tijd voor moet nemen. Ik kan gelukkig nog terugvallen op mijn andere 440. Hier kan ik ook af en toe spieken hoe bepaalde zaken in elkaar zitten, maar ik was ook al gauw enkele avonden zoet.
Maar als alles blijft werken zoals nou het geval is mag ik niet klagen.

groet,
Jon
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”