Is het de voorste of achterste sonde? De voorste zou ik nooit mee rommelen als ik jou was, die is namelijk deels verantwoordelijk voor het mengsel dat de cilinders in gaat. Aan de hand van de door die sonde gemeten waarden zal het motormanagement meer of minder brandstof inspuiten. Te veel of te weinig is uiteraard niet goed om vele verschillende redenen. Je loopt dan ook een grotere kans op motorschade of een kapotte katalysator die je allemaal meer gaan kosten dan een nieuwe lambda.
De achterste is niet zo schokkend, die controleert alleen de werking van de katalysator en is zodoende ook niet verantwoordelijk voor veranderingen in het motormanagement. Hij geeft hooguit een foutmelding die zegt "emissies service vereist " waarmee eigenlijk min of meer gedoeld wordt op een kapotte/ niet afdoende functionerende katalysator.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Hey Abbabak, ik heb vanochtende de sensor besteld via mijn werk...
Maar wat moet ik met jouw sensor voorstellen ?? Gewoon een lambdasonde en dan met extra bedrading+meter die het interieur in gaat voor inbouw ??
Ik heb er nm nooit eerder van gehoord...ben wel benieuwd...
In bezit :
Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.
Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )
Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Niet helemaal, mijn Volvo reden altijd op benzine/LPG en als je dan wat wijzigt als luchtfilter vacuum uitlaat egr etc. moet je je auto af laten stellen...
Dat kan je het beste zelf doen want dan kan je op lange ritten tunen als je weet wat je doet...
Daarvoor gebruik je een breedband lambda sonde.Die meet een veel breder gebied en deze heeft 2 analoge poorten voor het orginele systeem en een simpele voltmeter die je AFR tijdens het rijden weer geeft. http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php
Dan weet je waar je mee bezig bent. Ik heb er 1 op de plank liggen omdat e.e.a. ook gebruikt wordt in mijn motoren en de Eend (de laatste om op E85 te rijden)....
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9