Hoe lang gaan wiellagers mee?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41031
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mijn XC70 heeft bijna 100.000 km gereden en zeker 1 wiellager (waarschijnlijk voor) is aan vervanging toe.

Hoe lang gaan wiellagers normaalgesproken mee?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is niet te voorspellen,sommigen gaan nooit stuk en soms ook twee tegelijk.
Dat is het vreemde van wiellagers.
De kosten vallen gelukkig mee meestal!
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik vind dat in het prijssegment van de XC70 een wiellager gewoon 4 ton mee moet kunnen.

100.000 km past meer bij een Fiat 850 uit de '70 jaren

Je hoort lawaai?
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Kun je inderdaad niet zo veel van zeggen, is een beetje geluk (of pech) hebben! Heeft ook te maken met de maat van de velg die erop zit, als je velgen hebt die meer dan fabrieks-af uitsteken ofzo heb je eerder last. Zal bij jou niet van toepassing zijn gok ik Ben :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb in de afgelopen 20 jaar nog nooit een wiellager hoeven vervangen, van geen enkele auto. Ook niet van auto's met 3 ton of meer op de teller.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Hangt ook af van rijstijl (stoeprandjes), welke wegen worden gereden.. Meestal gaat rechtsvoor het eerst.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

DawnBlueED schreef:Ik vind dat in het prijssegment van de XC70 een wiellager gewoon 4 ton mee moet kunnen.

100.000 km past meer bij een Fiat 850 uit de '70 jaren

Je hoort lawaai?

Een lager van SKF is een lager,of hij nu onder een Fiatje zit of onder een Jaguar,de kwaliteit is precies eender,een antwoord van niks dus.
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ach ik ga er niet eens over in discussie, jij weet immers altijd alles beter. Slaap lekker.
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Bij mijn S80 heb ik een wiellager moeten vervangen bij ongeveer 200k.
Mijn XC70 rijdt (volgens de onderhoudsfacturen) nog steeds met de originele al 247k.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41031
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

1. Ja ik hoor lawaai. Begint bij 60 km/h
2. Ja, ik ben een nette rijder
3. nee ik nee geen stoeprandjes mee
4. Ik weet nog niet welk wiel het is
5. Ik hoor van een bevriende monteur dat de afdichting van de lagers te wensen zou overlaten en dat er daardoor (pekel)troep in zou kunnen komen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
mmn2
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 10.02.2010 - 11:50

Ben, zijn je banden misschien aan het cuppen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

DawnBlueED schreef:Ach ik ga er niet eens over in discussie, jij weet immers altijd alles beter. Slaap lekker.

Je kunt het beter weten of denken dat je alles beter weet.
Slaat nergens op je antwoord deze opmerking!
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

R&R

Zouden jullie mij geen persoonlijke berichten meer willen sturen, ik zit daar echt niet op te wachten.


Excuus aan Ben voor de verontreiniging van het topic, e.e.a was echter niet mijn keuze en evenmin door mij geïnitieerd.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Even een off topic vraagje:

Als je een wiellager koopt voor je Volvo, dan zit er een heel stuk giet(?)werk om het daadwerkelijke kogellager heen. Zijn die standaard kogellagers niet te wisselen en het gietstuk te hergebruiken?

Ervaring iemand?
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Ik denk niet dat dit apart te vervangen is. Het is intussen al een tijdje geleden dat ik de mijne vervangen heb vooraan( V70), maar ik dacht dat die rollagers zelf in het gietwerk ingewerkt zaten, dat je het er dus niet zo makkelijk uit zal krijgen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

@ Ben:

Gewoon effe je XC70 opkrikken en elk wiel apart rond draaien, dan voel en hoor je het vanzelf waar het probleem zit.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Volgens mij is het probleem (geweest) dat er standaard lagers werden gebruikt voor auto's die hoger op de wielen staan dan normaal. Daarmee krijgen ze veel meer axiale krachten te verduren dan auto's die lager liggen. Vanaf MY 2008 zijn er dacht ik sterkere lagers gebruikt waardoor het probleem veel minder snel voor komt.
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Bij een nieuw modeljaar, of soms vroeger, wisselen er bepaalde onderdelen voor iets nieuws (lees: beter) Er wordt opgevolgd vanaf welke mixnummer dat bepaalde onderdeel gebruikt wordt.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”