Ik wil een dumpvalve plaatsen op mijn 2002 s60 t5, alleen vraag me af welke de beste is voor deze auto zonder dat ie in noodloop gaat of dergelijke .
bvd
welke dumpvalve is het beste
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Als je niet wil dat hij in de noodloop gaat en je wil geen speciale ECU aanpassingen doen om de ontbrekende lucht na afblazen te compenseren; niet doen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 11.04.2010 - 14:56
Een (semi)recirculerende dumpvalve zal je er voor zorgen dat je motor niet in de noodloop gaat. Alleen klinken die uiteraard niet zo als de atmosferische types.
Mijn project:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38656
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38656
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Vol recirculerend zit er in feite al in, en heet de compressor bypass valve. Die moet je dan ook af gaan doppen als je het volledige extern wil gaan regelen.
Het is echter wel een ombouw die niet zonder risico is.
Deels afblazen en deels recirc (25/75%) bestaat ook, maar in feite help je je motor er helemaal niet mee. Je krijgt weliswaar wellicht geen foutmelding, maar die 25% lucht is wel mee gerekend door de ECU omdat dit door de LMM is geweest. Als je nu dus weer vol gas geeft zal de ECU de brandstof inspuiten die hoort bij de gemeten hoeveelheid lucht. 1 deel brandstof op 14 delen lucht als je van de ideale verhouding uitgaat. Mis je ineens 3,5 deel lucht in je verbranding in de 1e seconde of 2.
Het is echter wel een ombouw die niet zonder risico is.
Deels afblazen en deels recirc (25/75%) bestaat ook, maar in feite help je je motor er helemaal niet mee. Je krijgt weliswaar wellicht geen foutmelding, maar die 25% lucht is wel mee gerekend door de ECU omdat dit door de LMM is geweest. Als je nu dus weer vol gas geeft zal de ECU de brandstof inspuiten die hoort bij de gemeten hoeveelheid lucht. 1 deel brandstof op 14 delen lucht als je van de ideale verhouding uitgaat. Mis je ineens 3,5 deel lucht in je verbranding in de 1e seconde of 2.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Wat ik me net bedenk wat nog wel zou kunnen; als je die 25/75 klep erin zet en het afblazen laat plaatsvinden na de LMM weer terug de inlaatpijp in dan zou je ook wel een goede kans hebben op dat afblaasgeluid. Zeker met een open luchtfilter zoals de BSR optiflow. Het wordt echter wel een dure operatie voor een ppssstt geluidje...
Overigens hoor je de turbo al aardig afblazen door de compressor bypass valve als je een BSR opti erop hebt.
Overigens hoor je de turbo al aardig afblazen door de compressor bypass valve als je een BSR opti erop hebt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Die heeft een andere manier van lucht meten. Het wordt wel bijgesteld, maar pas nadat de lambda heeft waargenomen dat het mengsel veel te rijk is. Moet je dus eerst een te rijke verbranding voor hebben gehad in de motor. Dat is dus symptoombestrijding door de lambda in plaats van een goed mengsel om mee te beginnen.
Ik heb me er ook al eerder in verdiept omdat het mij ook wel leuk leek, maar de kosten en risico's wegen zeker niet op tegen de lol van een dergelijk geluidje. Verder is het resultaat motor technisch gezien ook niet voordelig dus al met al niet echt de moeite IMHO.
Ik heb me er ook al eerder in verdiept omdat het mij ook wel leuk leek, maar de kosten en risico's wegen zeker niet op tegen de lol van een dergelijk geluidje. Verder is het resultaat motor technisch gezien ook niet voordelig dus al met al niet echt de moeite IMHO.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
HIER is de discussie ook al een keer gevoerd met onder andere reactie van Marc van ET. Betreft een C30 T5.
ALS je het al zou doen, dan in ieder geval met een deels recirc deels afblaas BOV en de originele CBV laten zitten. Dan blaast alleen de piekdruk even af voor het geluid en blijft er verder zo veel mogelijk lucht binnen boord.
ALS je het al zou doen, dan in ieder geval met een deels recirc deels afblaas BOV en de originele CBV laten zitten. Dan blaast alleen de piekdruk even af voor het geluid en blijft er verder zo veel mogelijk lucht binnen boord.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -