Ik ben een maand weg geweest en reed zaterdag weer voor het eerst in m'n auto. In mijn automatisme had ik de handrem aangetrokken en zo heeft ie dus een maand gestaan. Ik doe de handrem eraf en hoor een harde tik, komende vanuit de achterwielen.
Daarna wat remtestjes geprobeert en hij remt nog gewoon. Ook de handrem werkt nog.
Ik heb wat dingen gehoord over remvoeringen die los kunnen laten van de handrem en vroeg me af of ik direct naar de garage zou moeten, of dat het niet zo veel kwaad kan. Ik heb 150 km gereden en ik ruik niet iets van een brandlucht ofzo....
Is er iets wat nu zou kunnen aanlopen? Is dat gemakkelijk te controleren op een brug?
Handrem zei: Kloenk!
Als je zekerheid wil, is er maar 1 oplossing: los halen!
Let op de remschijf kan behoorlijk vast zitten.
Bij 150.000 km, afhankelijk van de leeftijd van je Volvo, is het niet "vreemd" dat de voering heeft los gelaten.
Let op de remschijf kan behoorlijk vast zitten.
Bij 150.000 km, afhankelijk van de leeftijd van je Volvo, is het niet "vreemd" dat de voering heeft los gelaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- trax
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 31.10.2007 - 20:17
- Locatie: Groningen
ik heb hetzelfde gehad, daarnna veel remstof op de velg waarneembaar (verschil tusen rechts en links) handrem werkte nog !
achteraf bleek de remvoering te zijn losgekomen, en wilde de remschijf+trommel er dus niet af !
gelukkig hulp van mijn pa die via een van de trommel gaatjes de veren heeft los gepeutert waardoor de gehele remmechanisme ook los kon komen bij het verwijderen van de schijf/trommel.
1 remvoering liep er dus gewoon los in de trommel maar kon niet geheel meedraaien , dit veroorzaakte dus extra remstof op de velg en 1 remschoen was nog in orde.
kompleet setje remschoenen links en rechts kost iets van 45 euro .
achteraf bleek de remvoering te zijn losgekomen, en wilde de remschijf+trommel er dus niet af !
gelukkig hulp van mijn pa die via een van de trommel gaatjes de veren heeft los gepeutert waardoor de gehele remmechanisme ook los kon komen bij het verwijderen van de schijf/trommel.
1 remvoering liep er dus gewoon los in de trommel maar kon niet geheel meedraaien , dit veroorzaakte dus extra remstof op de velg en 1 remschoen was nog in orde.
kompleet setje remschoenen links en rechts kost iets van 45 euro .
Life is measured in achievements not in years alone
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Bij de mijne is de handremvoering ook losgekomen in 1 wiel, en dat resulteerde in een vrijwel geblokkeerd achterwiel. Gelukkig reed ik niet toen het daadwerkelijk gebeurde, ik haalde hem van de handrem maar die bleef een soort van steken. ANWB gebeld en die heeft de schijf eraf gehaald en de remvoering eruit gehaald. Alles er weer terug en de handrem niet meer gebruikt tot ik nieuwe remvoeringen had. Had 118.000km op de klok.
Moraal van het verhaal; het kost je misschien 15 minuten om even die remschijf eraf te halen en het te checken. Gewoon wiel eraf, kruiskopje uit de remschijf draaien en dan kun je de schijf lostikken MET BELEID. Het zou kunnen dat er nog ergens een bevestiging op zit, maar hoe dan ook is het niet moeilijk. Je ziet snel genoeg of die voering niet goed meer vast zit of bijna versleten is.
Het is overigens niet vreemd voor een handrem-remvoering om een beetje vastgeplakt te zitten na lange tijd, dus ik zou me er ook niet te veel zorgen over maken.
Edit: je moet natuurlijk ook je remklauw er even afhalen
Moraal van het verhaal; het kost je misschien 15 minuten om even die remschijf eraf te halen en het te checken. Gewoon wiel eraf, kruiskopje uit de remschijf draaien en dan kun je de schijf lostikken MET BELEID. Het zou kunnen dat er nog ergens een bevestiging op zit, maar hoe dan ook is het niet moeilijk. Je ziet snel genoeg of die voering niet goed meer vast zit of bijna versleten is.
Het is overigens niet vreemd voor een handrem-remvoering om een beetje vastgeplakt te zitten na lange tijd, dus ik zou me er ook niet te veel zorgen over maken.
Edit: je moet natuurlijk ook je remklauw er even afhalen

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Dank voor alle reacties.
Ik ben inmiddels al weer een paar duizend kilometer verder en merk niets raars. Geen remstof op de velg, geen hoger verbuik (1:17) en de handrem werkt nog prima.
Als ik over een tijdje m'n winterbanden erop zet zal ik wel eens kijken, tot die tijd rijd ik lekker verder!
Ik ben inmiddels al weer een paar duizend kilometer verder en merk niets raars. Geen remstof op de velg, geen hoger verbuik (1:17) en de handrem werkt nog prima.
Als ik over een tijdje m'n winterbanden erop zet zal ik wel eens kijken, tot die tijd rijd ik lekker verder!
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
dit is een oud topic, maar ja, daar dient dan ook de search voor.
Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem. Maar ik heb niet direct tijd om er iets aan te doen. Moet ik ergens opletten? Is het moeilijk om die dingen te vervangen?
En zou het kunnen dat ik die dinge hoor rammele?
Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem. Maar ik heb niet direct tijd om er iets aan te doen. Moet ik ergens opletten? Is het moeilijk om die dingen te vervangen?
En zou het kunnen dat ik die dinge hoor rammele?
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Als je dingen hoort rammelen zou ik heel erg op gaan passen. De remvoering heeft de neiging om los te laten van het stalen schoentje en die kan vervolgens overal klem tussen gaan zitten. Je zult niet de 1e zijn met een geblokkeerd achterwiel door een kapotte handremvoering. Ondergetekende heeft het grote feest ook al eens gehad na het proberen om weg te rijden van een parkeerplaats. Wil je echt niet op hoge snelheid!
Als je je handrem verder dan normaal omhoog kunt trekken, of als slechts 1 van de 2 wielen goed blokkeert met de handrem erop dan zijn dat aardige indicaties dat er iets niet goed zit. Het loshalen van de klauw+schijf om even te kijken is denk ik 15 min werk en dan heb je zekerheid. Je ziet het gelijk of de remvoering nog op de schoen zit als je de schijf eraf hebt. De zaak vervangen is best zelf te doen als je een beetje handig bent. Als je niet weet wat je doet zou ik hem maar weg brengen, het blijven wel je remmen!
Als je je handrem verder dan normaal omhoog kunt trekken, of als slechts 1 van de 2 wielen goed blokkeert met de handrem erop dan zijn dat aardige indicaties dat er iets niet goed zit. Het loshalen van de klauw+schijf om even te kijken is denk ik 15 min werk en dan heb je zekerheid. Je ziet het gelijk of de remvoering nog op de schoen zit als je de schijf eraf hebt. De zaak vervangen is best zelf te doen als je een beetje handig bent. Als je niet weet wat je doet zou ik hem maar weg brengen, het blijven wel je remmen!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
thx Frank! Nog een extra vraagje, kan ik de remschoenen er tijdelijk dan gwn afhalen? Tot ik de nieuwe set heb? Zodat ik toch nog op een veilige manier kan rijden.
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja hoor, geen probleem. Je kunt ook gewoon de losse voering er tussenuit pulken en dan met alleen de stalen schoenen gaan rijden. Zolang je je handrem niet aantrekt gebeurd er niks en dan blijft de zaak wat netter in elkaar steken. Daarbij zie je dan ook hoe het moet zitten als je met die nieuwe remschoenen aan de slag gaat.
Jij zit trouwens toch ook op het nordic turbo forum?
Jij zit trouwens toch ook op het nordic turbo forum?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
thx, nu weet ik wat ik moet doen 
Jup, daar zit ik ook ja

Jup, daar zit ik ook ja

Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Ik zou niet te lang wachten, als de boel vastslaat heb je kans op een hoop schade.GekkeBelg schreef:Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem. Maar ik heb niet direct tijd om er iets aan te doen. Moet ik ergens opletten?
De volgende foto's komen van een Duitse site.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
das pas overtuigend :s chans da ik men Beemer(motor) nog staan heb als Daily
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Tuurlijk??? :roll:GekkeBelg schreef:das pas overtuigend :s chans da ik men Beemer(motor) nog staan heb als Daily
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
euh :?:AlexV70 schreef:Tuurlijk??? :roll:GekkeBelg schreef:das pas overtuigend :s chans da ik men Beemer(motor) nog staan heb als Daily
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Voor de prijs hoef je het niet te laten, ik betaalde voor een set parkeer-remschoenen iets van 35 Euro
Het is ook niet vreselijk veel werk zoals FrankS60 ook al aangaf.
Als de boel op een verkeerde manier vastslaat sta je echter wel voor hoge kosten, ik zou dus niet te lang wachten.

Als de boel op een verkeerde manier vastslaat sta je echter wel voor hoge kosten, ik zou dus niet te lang wachten.
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
Ben overtuigd hoor :razz: Auto wordt toch niet gebruikt momenteel (en zal in principe ook niet meer gebruikt worden tot hersteld/gecontroleerdDawnBlueED schreef:Voor de prijs hoef je het niet te laten, ik betaalde voor een set parkeer-remschoenen iets van 35 EuroHet is ook niet vreselijk veel werk zoals FrankS60 ook al aangaf.
Als de boel op een verkeerde manier vastslaat sta je echter wel voor hoge kosten, ik zou dus niet te lang wachten.
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Dialect? Ik zou niet weten waar je het over hebt. :oops:GekkeBelg schreef:euh :?:AlexV70 schreef:Tuurlijk??? :roll:GekkeBelg schreef:das pas overtuigend :s chans da ik men Beemer(motor) nog staan heb als Daily
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
omg, enige dialect dat er stond was het woord "chans" wat idd "gelukkig" betekend. Chance (Frans) of chans (Vlaams :-p ). En "daily" is toch geen dialect?
Nu goed, Marcel heeft het begrepen
Nu goed, Marcel heeft het begrepen

Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05