Hallo,
Ik heb een V70 2.4T uit 2000 met 230000 op de teller. Wanneer ik vanuit constante snelheid mijn gas intrap, reageert de auto goed en gaat versnellen. Zo rond de 3000 tpm voel ik een lichte aarzeling. Wanneer het toerental weer wat hoger is (zeg ~3500 rpm), trekt de auto weer gewoon door.
Recent is een van de bobines vervangen (defect). Bougies zijn gecontroleerd toen (goed). Erna heeft de auto een beurt gehad waarbij alle filters vervangen zijn.
Heeft iemand een advies wat het kan zijn of hoe ik kan achterhalen wat het is?
Ikzelf twijfel of het eventueel een van de andere bobines zijn kan die niet helemaal goed meer is, maar nog niet volledig faalt ... Kan dat de oorzaak zijn? En kan ik dat diagnostiseren?
2.4T: Licht inhouden rond ~3000 tpm
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Klinkt eerlijk gezegd meer als een dipje in de turbodruk.
Ik heb nog een aantal bobines liggen die werkend uit de auto zijn gekomen mocht je het willen proberen. Ik heb de mijne vervangen voor een performance variant dus zodoende.
Turbodruk is vrij eenvoudig te meten met een turbodruk metertje op het inlaatspruitstuk.
Wat trouwens ook wel eens een idee kan zijn is om een goede 98RON benzine te tanken. Bijvoorbeeld BP ultimate. Het kan zijn dat de motor meet dat je in de buurt van pingelen komt en op dat moment de ontsteking terug regelt. Met 98 zou dit uitgesteld/voorkomen worden.
Ik heb nog een aantal bobines liggen die werkend uit de auto zijn gekomen mocht je het willen proberen. Ik heb de mijne vervangen voor een performance variant dus zodoende.
Turbodruk is vrij eenvoudig te meten met een turbodruk metertje op het inlaatspruitstuk.
Wat trouwens ook wel eens een idee kan zijn is om een goede 98RON benzine te tanken. Bijvoorbeeld BP ultimate. Het kan zijn dat de motor meet dat je in de buurt van pingelen komt en op dat moment de ontsteking terug regelt. Met 98 zou dit uitgesteld/voorkomen worden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Een dipje in de turbodruk. Dat klinkt niet fijn. Zou dit betekenen dat mijn turbo het aan het begeven is of kan dat andere oorzaken hebben?
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Dat kan vele oorzaken hebben. Variërend van een versleten of vervuilde turbo control valve tot een niet lekker functionerende of slecht afgestelde waste gate actuator.
Maargoed, meten is weten voordat je de turbo gaat beschuldigen.
Het is ook zeker niet de enige mogelijke optie, maar wellicht dat de dealer hem even kan uitlezen om mogelijke problemen op die manier vast te stellen. Het kan nog zo veel andere dingen zijn, die zeker vanaf een forum met alleen een beschrijving van de klachten niet makkelijk te benoemen zijn.
Maargoed, meten is weten voordat je de turbo gaat beschuldigen.
Het is ook zeker niet de enige mogelijke optie, maar wellicht dat de dealer hem even kan uitlezen om mogelijke problemen op die manier vast te stellen. Het kan nog zo veel andere dingen zijn, die zeker vanaf een forum met alleen een beschrijving van de klachten niet makkelijk te benoemen zijn.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Vacuum?? Carterventilatie en/of zoals Frank al stelt je TCV...........
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Hallo,
Nog wat aanvullende info:
- Het probleem speelt tussen de 2600 en ~3300 tpm. Tot 2600 tpm trekt ie goed op, tussen 2600 en pakweg 3300 tpm trekt ie onregelmatig op en daarna trekt ie weer goed door
- In versnellingen 1, 2 en 3 merk ik het niet, in versnellingen 4 en 5 wel
Brengt dit meer duidelijkheid over de mogelijke oorzaak?
Frank
Nog wat aanvullende info:
- Het probleem speelt tussen de 2600 en ~3300 tpm. Tot 2600 tpm trekt ie goed op, tussen 2600 en pakweg 3300 tpm trekt ie onregelmatig op en daarna trekt ie weer goed door
- In versnellingen 1, 2 en 3 merk ik het niet, in versnellingen 4 en 5 wel
Brengt dit meer duidelijkheid over de mogelijke oorzaak?
Frank
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Misschien heb je er wat aan, je zegt dat de bougies gecontroleerd zijn , dus niet vervangen.
Vorig jaar had mijn maat die een garage heeft er een V70 R staan met exact dezelfde problemen .
Uiteindelijk was er niets te vinden TCV gecontroleerd enz. 5 nieuwe bougies (erg duur voor die R) en over was het .
Vorig jaar had mijn maat die een garage heeft er een V70 R staan met exact dezelfde problemen .
Uiteindelijk was er niets te vinden TCV gecontroleerd enz. 5 nieuwe bougies (erg duur voor die R) en over was het .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998