D5 tunen naar 253 pk en 548 Nm?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Tja, zo ver zou ik dus niet gaan. De 205pk/450nm Polestar is mij genoeg. Ik heb alleen voorwielaandrijving en is al lastig om zonder wielspin weg te rijden (en daarna geen wielspin in de 2e/3e versnelling te krijgen). Bovendien vind ik mijn V70 wel een fijne auto en zulke hoge vermogens/koppel kan nooit heel lang goed gaan. De auto (motorblok, zuigers, lagers, remmen etc) is daar simpelweg niet voor ontworpen! Nou zal er best een marge in het ontwerp zitten, maar dit gaat best over die marge heen.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Wat iemand met zijn zweeds kwaliteitsprodukt wil doen, dat moet hij lekker zelf weten maar:
Mag ik heel voorzichtig zeggen dat ik eigenlijk best wel tevreden ben met mijn 130 pk dieseltje en dat het koppel ook meer dan voldoende is om de ruim 1600 kilo zweeds staal en 1500 kilo caravan van zijn plek te sleuren. Trouwens, bij aanschaf van de auto werd door de verkoper wel opgemerkt dat de mijne best opgekrikt kon worden maar het dringende advies van de man was om maar niet verder te gaan dan 200 pk.
Citaat van de verkoper: "Anders gaat hij stuk" althans gesproken in woorden van gelijke strekkeing en/of betekenis.
Mag ik heel voorzichtig zeggen dat ik eigenlijk best wel tevreden ben met mijn 130 pk dieseltje en dat het koppel ook meer dan voldoende is om de ruim 1600 kilo zweeds staal en 1500 kilo caravan van zijn plek te sleuren. Trouwens, bij aanschaf van de auto werd door de verkoper wel opgemerkt dat de mijne best opgekrikt kon worden maar het dringende advies van de man was om maar niet verder te gaan dan 200 pk.
Citaat van de verkoper: "Anders gaat hij stuk" althans gesproken in woorden van gelijke strekkeing en/of betekenis.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17.05.2010 - 02:06
Wie heeft er nu gekozen voor een stage 2 tuning voor de D5 versie?
Graag zou ik hiervan zijn mening willen horen..
Graag zou ik hiervan zijn mening willen horen..
2012 Honda CR-Z (te koop)
2011 Volvo V70 T6 GT AWD
2007 Volvo XC70 D5 GT
2007 Porsche Spyder
2000 Volvo V70 R
1998 Jaguar XJR
2011 Volvo V70 T6 GT AWD
2007 Volvo XC70 D5 GT
2007 Porsche Spyder
2000 Volvo V70 R
1998 Jaguar XJR
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35
Is zeldzaam volgens mij, meeste hebben als ze van 163pk naar 198pk tunen problemen met de bak dat is de reden dat ik geen 198pk tuning aan duft.codriver schreef:Ik ken iemand met een S60 D5 2001 met vanaf begin Rica tuning (198 PK) en heeft inmiddels 450.000 km op de teller zonder noemenswaardige problemen.

Volvo XC90 D5 2017 inscription
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21130
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb nu 185pk m.i meer dan genoeg.
Altijd een grappig gezicht wanneer iemand achter mij direct vanuit de invoegstrook naar de eerste rijstrook knalt van de snelweg om er daarna achter te komen dat al die drukte helemaal niet nodig is. :twisted:
Altijd een grappig gezicht wanneer iemand achter mij direct vanuit de invoegstrook naar de eerste rijstrook knalt van de snelweg om er daarna achter te komen dat al die drukte helemaal niet nodig is. :twisted:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
Tuning is iets persoonlijks. Ik zou op een D5 een upgrade naar 225pk en 460nm wel overwegen. Ligt nog mooi binnen de limieten. De limieten worden bepaald door in eerste instantie de versnellingsbak en in 2e instantie door de interne componenten. Daar de versnellingsbak het goedkoopste is in geval het geheel om zeep wordt gehouden.
Heb destijds ook overwogen om mijn 2.0d te laten tunen. Maar als ik in vorm ben is die motor al heel levendig en belastend voor de banden en meer dan genoeg om elke passagier in angstzweet te laten komen. Hoe snel een wagen rijdt is vaak meer afhankelijk van de bestuurder dan de motor. Een tijdje geleden zat ik in een situatie waar het onderstel (en gezond verstand) duidelijk de begrenzende situatie was. Aan motor kwam ik niets te kort.
Meer vermogen kan wel leuk zijn, maar eigenlijk hoeft dat niet op mijn V50. De XC 60 kan wel iets meer vermogen aan (en heeft er ook meer nodig).
Heb destijds ook overwogen om mijn 2.0d te laten tunen. Maar als ik in vorm ben is die motor al heel levendig en belastend voor de banden en meer dan genoeg om elke passagier in angstzweet te laten komen. Hoe snel een wagen rijdt is vaak meer afhankelijk van de bestuurder dan de motor. Een tijdje geleden zat ik in een situatie waar het onderstel (en gezond verstand) duidelijk de begrenzende situatie was. Aan motor kwam ik niets te kort.
Meer vermogen kan wel leuk zijn, maar eigenlijk hoeft dat niet op mijn V50. De XC 60 kan wel iets meer vermogen aan (en heeft er ook meer nodig).
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Heren,
Het is natuurlijk volledig afhankelijk van de manier waarop de het extra koppel gebruikt.
Als je het koppel voornamelijk gebruikt om over een groter gebied aan kilometers per uur vlot te kunnen rijden heeft dit minder extra slijtage als gevolg dan wanneer je al dat koppel gebruikt om in de derde versnelling je banden tot op het canvas af te pellen.
Het is natuurlijk wel zo dat je altijd meer kracht krijgt op je koppelingsplaten, maar deze kan je, als ze er aan toe zijn altijd vervangen voor slijtvastere modellen.
Het is natuurlijk volledig afhankelijk van de manier waarop de het extra koppel gebruikt.
Als je het koppel voornamelijk gebruikt om over een groter gebied aan kilometers per uur vlot te kunnen rijden heeft dit minder extra slijtage als gevolg dan wanneer je al dat koppel gebruikt om in de derde versnelling je banden tot op het canvas af te pellen.
Het is natuurlijk wel zo dat je altijd meer kracht krijgt op je koppelingsplaten, maar deze kan je, als ze er aan toe zijn altijd vervangen voor slijtvastere modellen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17.05.2010 - 02:06
Stage 3 tuning dus...253Pk..548Nm..
Is er iemand die dit heeft laten doen en wat zijn de ervaringen?
Is er iemand die dit heeft laten doen en wat zijn de ervaringen?
2012 Honda CR-Z (te koop)
2011 Volvo V70 T6 GT AWD
2007 Volvo XC70 D5 GT
2007 Porsche Spyder
2000 Volvo V70 R
1998 Jaguar XJR
2011 Volvo V70 T6 GT AWD
2007 Volvo XC70 D5 GT
2007 Porsche Spyder
2000 Volvo V70 R
1998 Jaguar XJR
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Neem zo'n 30PK minder om te weten hoeveel pk's je echt zal hebben, gezien de opgegeven rica pk's in geen honderd jaar kloppen (meerdere malen gezien op testbank).
Verder zat er toch iemand op het forum hier dacht ik met die "Stage 3" tuning, had die geen DPF problemen en vermogensverlies en dergelijke meer ?
Als je véél te véél wilt betalen voor gebakken lucht en eventuele bijkomende problemen, ga er voor zou ik zo zeggen!
Verder zat er toch iemand op het forum hier dacht ik met die "Stage 3" tuning, had die geen DPF problemen en vermogensverlies en dergelijke meer ?
Als je véél te véél wilt betalen voor gebakken lucht en eventuele bijkomende problemen, ga er voor zou ik zo zeggen!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
@ wtr s60
-Heb hier op het forum niks of niemand gezien met "stage 3",met DPF problemen,
en vermogensverlies en dergelijke meer.
-Zo'n 30 pk minder dan opgegeven,bij Rica vind ik overdreven,en uit de lucht gegrepen,met niks gestaafd,en heel gewaagd.
-Dat U het niet hebt,voor Rica, heb ik al meermaals gezien,maar om ze dan zo af te breken,met uit de lucht gegrepen vaststellingen??
-Hebt U soms aandelen bij Apec,?
Grtn
-Heb hier op het forum niks of niemand gezien met "stage 3",met DPF problemen,
en vermogensverlies en dergelijke meer.
-Zo'n 30 pk minder dan opgegeven,bij Rica vind ik overdreven,en uit de lucht gegrepen,met niks gestaafd,en heel gewaagd.
-Dat U het niet hebt,voor Rica, heb ik al meermaals gezien,maar om ze dan zo af te breken,met uit de lucht gegrepen vaststellingen??
-Hebt U soms aandelen bij Apec,?
Grtn
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Ik wel, was bij een S60 geloof ik, ik vind dat topic niet meer terug.eddy3 schreef:@ wtr s60
-Heb hier op het forum niks of niemand gezien met "stage 3",met DPF problemen, en vermogensverlies en dergelijke meer.
Al 2x een auto gezien met de "226PK" rica software op de testbank, uitdraai lag telkens rond de 195PK. Dit was een XC90 en daarna een V70.eddy3 schreef: -Zo'n 30 pk minder dan opgegeven,bij Rica vind ik overdreven,en uit de lucht gegrepen,met niks gestaafd,en heel gewaagd.
Verder heb ik zelf ook weet van een S60 "Rica 240PK (stage 2 dacht ik?)" en heb reeds kunnen vergelijken met een S60 met 230 GEMETEN pk's, en die Rica S60 mag het afleggen, is duidelijk trager.
Zie hierboven, gelooft u me nog niet, pm Zenith dan even van het forum hier en zie dan of 't nog altijd uit de lucht gegrepen vaststellingen zijn. Ik baseer me op feiten, gezien met eigen ogen.eddy3 schreef: -Dat U het niet hebt,voor Rica, heb ik al meermaals gezien,maar om ze dan zo af te breken,met uit de lucht gegrepen vaststellingen??
Ik kan me perfect inbeelden dat 't nogal lastig moet zijn om te accepteren / geloven als je zo (te) veel duurverdiende centjes hebt gegeven aan iets wat niet is wat ze beweren dat het wel is.
Helemaal niet, groetjes!eddy3 schreef: -Hebt U soms aandelen bij Apec,?
Grtn
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Ik ben er zo zeker van eddy3 van wat ik zeg, dat ik je uitdaag om jouw S80 D5 "253PK" op de testbank te zetten bij APEC op MIJN kosten, en ik regel voor je die S60 met 230 ECHTE pk's ook diezelfde dag, ook op de testbank komt als je dat wilt, dan moet je maar 's met die S60 meegaan en dan zal je 's voelen wat pk's zijn, in plaats van gebakken lucht pk's.
Zelfde testbank, zelfde moment, dus 100% de feiten voor je ogen.
Eens zien of het dan nog steeds uit de lucht gegrepen vaststellingen zijn, vriend
Zelfde testbank, zelfde moment, dus 100% de feiten voor je ogen.
Eens zien of het dan nog steeds uit de lucht gegrepen vaststellingen zijn, vriend

- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Ik was het niet zeker maar dacht tussen de lijnen te hebben door gelezen in het verleden dat je toch iig zo'n S80 hebt bezeten, eddy, maar welke auto heb je wel dan ?
En anders, regel me dan maar iemand met zo'n "253 PK" rica, ook goed
.
En anders, regel me dan maar iemand met zo'n "253 PK" rica, ook goed

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00
Hmm, apec, is dat in Deinze? Is wel erg ver weg.
Ik heb een 2007 2.4d (zelfde blok dus als de D5) met de Rica isoftloader en alle verkrijgbare maps voor dit blok, dus de originele 163PK t/m de 253PK sportstune, die sportstune ligt er even uit omdat deze dorstige bak met de sportstune NOG meer zuipt, scheelde nog eens 1 tot 1.5 km/liter (maar dat was er wel door Rica bijverteld). Rij nu met de epower van 205PK en zet er zodra de zomerbanden er weer opkomen de 240pk versie op.
Ik moet zeggen dat ik niet compleet ondersteboven was van de 253pk, maar dat zal zeer waarschijnlijk aan mij liggen, want voor de V70 had ik een veeeeel lichtere V40 met 323 gemeten PK's en 440NM. Niet Rica overigens (en ook niet alleen software natuurlijk).
Ik kan me voorts herinneren dat de auto boven de 200 erg weinig deed, leek me vreemd voor 253PK. Maar zo vaak kom ik niet in duitsland. Ik kan e.e.a. niet volledig onderbouwen, maar erg enthousiast ben ik nog niet over die 253pk's. Moet meer testen, maar niet met dit weer.
Rica en diesels en rollerbanken daar weet ik nog niet veel van. Wat ik wel zeker weet van meerdere T5 eigenaren, dat Rica vrolijk vertelt dat ze met een stukkie software van 250 naar 310 PK zouden gaan en dat ze eigenlijk allemaal op de 285pk bleven steken, maar dat terzijde.
Ik zou best de V70 eens op de rollerbank willen zetten en checken wat er daadwerkelijk van de rica-claims overblijft. Moet alleen een beetje in de buurt zijn, Deinze is 2 uur rijden.
Ik had wel (met de sportstune, maar daar lag het volgens mij niet aan), midden in de bergen op vakantie een keer flutdiesel getankt en idd een roetfilter vol melding en een auto die in de noodloop schoot iedere keer als ik gas (diesel) gaf. I denk een combinatie van vieze flutdiesel en de te rijk lopende sportstune.
Ik heb een 2007 2.4d (zelfde blok dus als de D5) met de Rica isoftloader en alle verkrijgbare maps voor dit blok, dus de originele 163PK t/m de 253PK sportstune, die sportstune ligt er even uit omdat deze dorstige bak met de sportstune NOG meer zuipt, scheelde nog eens 1 tot 1.5 km/liter (maar dat was er wel door Rica bijverteld). Rij nu met de epower van 205PK en zet er zodra de zomerbanden er weer opkomen de 240pk versie op.
Ik moet zeggen dat ik niet compleet ondersteboven was van de 253pk, maar dat zal zeer waarschijnlijk aan mij liggen, want voor de V70 had ik een veeeeel lichtere V40 met 323 gemeten PK's en 440NM. Niet Rica overigens (en ook niet alleen software natuurlijk).
Ik kan me voorts herinneren dat de auto boven de 200 erg weinig deed, leek me vreemd voor 253PK. Maar zo vaak kom ik niet in duitsland. Ik kan e.e.a. niet volledig onderbouwen, maar erg enthousiast ben ik nog niet over die 253pk's. Moet meer testen, maar niet met dit weer.
Rica en diesels en rollerbanken daar weet ik nog niet veel van. Wat ik wel zeker weet van meerdere T5 eigenaren, dat Rica vrolijk vertelt dat ze met een stukkie software van 250 naar 310 PK zouden gaan en dat ze eigenlijk allemaal op de 285pk bleven steken, maar dat terzijde.
Ik zou best de V70 eens op de rollerbank willen zetten en checken wat er daadwerkelijk van de rica-claims overblijft. Moet alleen een beetje in de buurt zijn, Deinze is 2 uur rijden.
Ik had wel (met de sportstune, maar daar lag het volgens mij niet aan), midden in de bergen op vakantie een keer flutdiesel getankt en idd een roetfilter vol melding en een auto die in de noodloop schoot iedere keer als ik gas (diesel) gaf. I denk een combinatie van vieze flutdiesel en de te rijk lopende sportstune.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
195 t.o.v. 226 is wel weinig. Zag bij mijn eigen Rica V70 226 pk 213 pk in het blok.wtr_s60 schreef:Ik wel, was bij een S60 geloof ik, ik vind dat topic niet meer terug.eddy3 schreef:@ wtr s60
-Heb hier op het forum niks of niemand gezien met "stage 3",met DPF problemen, en vermogensverlies en dergelijke meer.
Al 2x een auto gezien met de "226PK" rica software op de testbank, uitdraai lag telkens rond de 195PK. Dit was een XC90 en daarna een V70.eddy3 schreef: -Zo'n 30 pk minder dan opgegeven,bij Rica vind ik overdreven,en uit de lucht gegrepen,met niks gestaafd,en heel gewaagd.
Verder heb ik zelf ook weet van een S60 "Rica 240PK (stage 2 dacht ik?)" en heb reeds kunnen vergelijken met een S60 met 230 GEMETEN pk's, en die Rica S60 mag het afleggen, is duidelijk trager.
Zie hierboven, gelooft u me nog niet, pm Zenith dan even van het forum hier en zie dan of 't nog altijd uit de lucht gegrepen vaststellingen zijn. Ik baseer me op feiten, gezien met eigen ogen.eddy3 schreef: -Dat U het niet hebt,voor Rica, heb ik al meermaals gezien,maar om ze dan zo af te breken,met uit de lucht gegrepen vaststellingen??
Ik kan me perfect inbeelden dat 't nogal lastig moet zijn om te accepteren / geloven als je zo (te) veel duurverdiende centjes hebt gegeven aan iets wat niet is wat ze beweren dat het wel is.
Helemaal niet, groetjes!eddy3 schreef: -Hebt U soms aandelen bij Apec,?
Grtn
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
heeft rica de begrenzer ook verwijderd? Anders zul je ook met 253 pk geen klap harder rijden dan 210 km per uur...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...