440 1.8automaat uit 1994

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sebastiaan B
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.02.2011 - 15:30

Hallo allemaal,
sinds kort ben ik ook een eigenaar van een 440, had me nog niet in de steek gelaten....tot sindskort...
Dit is het probleem (mss dat julie me verder kunnen helpen):
Zonder enige meldingen of knipperende lampjes of wat dan ook, kregen we hem niet meer gestart, althans niet op dat moment... auto laten staan bij het werk en volgende dag mbv multimeter de accu door gemeten, ik meette een voltage van 12.5V
Heb toen geprobeerd te starten en dat ging waarna ik snel naar huis ben gereden. Thuis aangekomen ben ik gaan kijken met een vriend van me wat nu daadwerkelijk het probleem was, wij dachten dus de accu (deze bij de winkel laten doormeten en inderdaad er zat een kortsluiting binnen een cel). Waarna ik een nieuwe heb gekocht met de veronderstelling dat het probleem opgelost zou zijn.... Niets is minder waar....2dagen later...weer stil....wéér niet aan de praat te krijgen, nadat we een multimeter eraan hadden gehangen kwamen we tot de conclusie dat de dynamo wel eens kapot zou kunnen zijn...prima, ook die heb ik vervangen (weliswaar met een gereviseerde maar oké).
Sinds gisteren staat hij wéér stil en ben ik aan het eind van mijn latijn, de kleine stukjes binnen het dorp dat gaat prima. Maar zodra ik wat langer onderweg ben geweest krijg ik hem niet meer aan de praat. WAT TE DOEN??? IS HET DE STARTMOTOR?? IS HET HET CONTACTSLOT?? IS HET DE STARTONDERBREKING?? IS HET DE BENDIX???

Als ik hem probeer te starten en hij start dan ook niet, hoor ik wel binnenin geratel (snel achter elkaar geklik... is dat idd de bendix??)

Lang verhaal, maar dan kunnen jullie ook een betere diagnose stellen neem ik aan!!!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De motor draait dus niet tijdens het starten begrijp ik? Als je enkel geklik hoort dan is of het startrelais naar de knoppen of de bendix. Nadeel van een automaat (CVT in jouw geval) is dat je 'm niet kan aanduwen!
Gebruikersavatar
Sebastiaan B
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.02.2011 - 15:30

Inderdaad, dat is het grootste nadeel... Dat zijn de opties die ik ook had, aangezien ik de accu en dynamo al vervangen heb!!
Dan blijft voor mij de startmotor, bendix,startrelais en het contactslot nog over...

Heb je enig idee wat dat gaat kosten???
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Met een beetje zoeken op het net is er een gereviseerde startmotor voor rond de €75 te vinden. Is goed te doen om hem zelf te monteren, op een brug ben je ruim een uur kwijt. Laten monteren zal schat ik rond de €100 kosten. Uiteraard afhankelijk van de garage, prijzen willen nogal eens verschillen.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Nieuwe startmotor heb ik e.v.t. nog wel voor je liggen, maar eerst even nagaan wat Iroll zegt: gewoon luisteren of je het relais hoort klikken als de startmotor niet rond wil gaan. Zo ja, dan ligt het aan de startmotor.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Sebastiaan B
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.02.2011 - 15:30

Alles werkte prima, accu oké, startmotor oké, dynamo (!) oké, alleen kreeg de auto op onbepaalde momenten via contactslot geen 12 V, dus uitelkaar gehaald en wat bleek: het elektrische gedeelte (dat blokje) was kapot.... Heb het via de dealer besteld en moet 33 euries betalen. Vind het best prijzig, maar goed dat weet je via de dealer!!!! Kwam gisteren thuis en bleek dat mijn einddemper ook nog, op de las, door was.... ook alweer 50 á 60 euries.
Ik moet ook de motor ook nog een beetje voorzien van olie, moet er nu 5W40 of 10W40 in?? Weet het niet meer!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mooi dat je het hebt opgelost! Wat de olie betreft zou ik 10W40 gebruiken. Maar als je gaat bijvullen moet je wel zeker weten dat dat er ook inzit, niet gaan mengen met verschillende viscositeiten.
Gebruikersavatar
Sebastiaan B
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.02.2011 - 15:30

Had voor de zekerheid nog eens bij de dealer nagevraagd en inderdaad er moet 10W40 in!!!!
Toch bedankt, voor jullie reacties....waren echt zeer behulpzaam allemaal!!!
Ik hoop dat ik nog jaren plezier van mijn zweedse jongen mag hebben!!!
Ben wat dat betreft ben ik erg tevreden met hem... Nu de einddemper nog vervangen en twee nieuwe bandjes voren, apk en dan kunnen we er weer tegenaan! Hihi... blijft toch leuk...autorijden! Vooral nu de benzine prijs ook al torenhoog staat. (Hier bij ons staat ie rond de 1.639)
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Het is een betrouwbare serie alleen de roestprobleem is het ergste,ik rij ernu zo,n 4 jaar erin en nooit uitgevallen..
Hier is het nu 1,59(zolang het duurd)
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Roest en de automaat zijn je ergste vijanden, voor de rest zit het meestal wel goed.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

De 4 traps automaat zijn het betrouwbaarste :)
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maar zit niet in een 1.8 van 1994. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

nee dat is cvt, die heb ik op tijd weg gedaan :painting:
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”