Dit kwam ik bij toeval tegen. Nooit geweten maar ook nooit naar gezocht !!
Tuning van uw personenauto
Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.
Bron
Misschien iets om over na te denken voordat je gaat tunen ...... :roll:
Rob
Nooit geweten.............
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Mrlten
- 2nd Gear member
- Contacteer:
En als de uitstoot minder wordt, gaan we dan ook minder betalen? 

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
MWAHAHAHA, en ze hadden al niets te doendrowel schreef:lijkt me een leuke taak voor ze... alle autos binnen drie jaar na aanschaf te controleren!

En dan de hamvraag: hoe denkt die Belastingdienst dat dan wel te gaan controleren? De powerboxjes kun je hoe dan ook al vergeten, laat staan dat de centenmensen de machinerie in huis hebben om dat te checken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- FrankS60
- 5th Gear member
Leuk bedacht, maar volkomen onhaalbaar. En dan nog, alleen de 1e 3 jaar dus... Echt weer Nederland ten top!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
das niet alleen hier hoor. En zo verbazingwekkend is het toch niet; als je belastingvoordeel hebt als in BPM of bijtelling terwijl je auto er niet aan voldoet, is dat toch een soort van belastingontduiking? En het is inderdaad lastig te controleren maar dat verandert de regeltjes toch niet
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- FrankS60
- 5th Gear member
Op zich is het natuurlijk wel logisch, je zou theoretisch een auto kunnen ontwikkelen met 250pk potentieel die volledig electronisch is afgeknepen om de 14% norm te halen, om vervolgens weer gemakkelijk naar vol vermogen "getuned" te worden na aankoop en BPM afdracht. Kun je wel profiteren van de lagere bijtelling bijvoorbeeld en toch de pk's hebben. Inderdaad belastingontduiking, maar dat was geloof ik volkssport nummer 1 
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
De reacties op zich zijn erg voorspelbaar maar ik denk toch dat VolvoMafia en FrankS60 het scherp zien.
"Ik rijd altijd te hard maar ben nog nooit gepakt !" Is te hard rijden daarmee legaal geworden ?
Hoelang e.e.a. al op de site van de Belastingdienst staat weet ik niet, laat staan dat ik enig idee heb óf en hoe ze dat denken te gaan controleren.
Middels de gegevens van de APK lijkt me vooralsnog niet mogelijk gezien de periode van 'binnen 3 jaar [...]'. Tenminste mijn kennis gaat niet verder dan dat nieuwe auto's pas voor het eerst gekeurd dienen te worden vanaf het 4de jaar. Of is dit gewijzigd ?
Maar dát het te controleren is lijkt mij zeer goed mogelijk. Volgens mij zijn er wel meer mensen die dat onderschrijven of op z'n minst er niet zo zeker van zijn dat het niet zou kunnen !. Waarom immers alle discussies op dit forum over wat de verzekeringsmaatschappij doet als ze vast stellen dat de auto getuned is. Of wat er gebeurt met de garantie als "Volvo erachter komt dat de auto is getuned". "Laat tuning sporen na die de dealer uit kan lezen ?" enz. enz.
Hoe je het ook wendt of keert, een auto dient te allen tijde aan de eisen van de type-goedkeuring te voldoen. Dat men er in Nederland niet of nauwelijks op controleert is een andere zaak. (Vind dat persoonlijk ook niet zo erg
) Of gaan we beweren dat de Nederlandse APK iets voorstelt ? Kom dan eens hier naartoe en dan zul je raar opkijken. En wat te denken van Duitsland met z'n TüV eintragung im Fahrzeigbrief" of alleen after-market onderdelen met ABE !
Kortom doe met de wetenschap wat je wilt maar don't shoot the messenger
Rob
"Ik rijd altijd te hard maar ben nog nooit gepakt !" Is te hard rijden daarmee legaal geworden ?
Hoelang e.e.a. al op de site van de Belastingdienst staat weet ik niet, laat staan dat ik enig idee heb óf en hoe ze dat denken te gaan controleren.
Middels de gegevens van de APK lijkt me vooralsnog niet mogelijk gezien de periode van 'binnen 3 jaar [...]'. Tenminste mijn kennis gaat niet verder dan dat nieuwe auto's pas voor het eerst gekeurd dienen te worden vanaf het 4de jaar. Of is dit gewijzigd ?
Maar dát het te controleren is lijkt mij zeer goed mogelijk. Volgens mij zijn er wel meer mensen die dat onderschrijven of op z'n minst er niet zo zeker van zijn dat het niet zou kunnen !. Waarom immers alle discussies op dit forum over wat de verzekeringsmaatschappij doet als ze vast stellen dat de auto getuned is. Of wat er gebeurt met de garantie als "Volvo erachter komt dat de auto is getuned". "Laat tuning sporen na die de dealer uit kan lezen ?" enz. enz.
Hoe je het ook wendt of keert, een auto dient te allen tijde aan de eisen van de type-goedkeuring te voldoen. Dat men er in Nederland niet of nauwelijks op controleert is een andere zaak. (Vind dat persoonlijk ook niet zo erg

Kortom doe met de wetenschap wat je wilt maar don't shoot the messenger
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
sinds eind vorig jaar wordt bij een nieuwe auto een comformiteitscertificaat bijgeleverd, dat is qua info zoiets als een fahrzeugbrief, daarop staan alle waarden af fabriek, wijk je daarvan af zou je simpel de lul kunnen zijn
Volvo for life
-
- 8th Gear member
Mobiele rollenbank steekproefsgewijs inzetten bij Maxis en Praxis, parkeerplaatsen, pretparken, kantoorparken etc.
Pik ze er maar uit zou ik zeggen.. de preventieve werking van het feit dat... zal al z'n effect hebben.
Pik ze er maar uit zou ik zeggen.. de preventieve werking van het feit dat... zal al z'n effect hebben.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- FrankS60
- 5th Gear member
Net als met brommertjes! Alleen dit gaat meer kosten dan het op gaat leveren. En we hebben nog geen echte boef extra gevangen. Ik denk dat het land meer gebaat is bij controles op alcohol in het verkeer, of als het belastingtechnisch moet,controle op allerlei malafide bedrijfjes. De particulier met een auto draagt al voldoende bij in mijn ogen gezien de toch al niet geringe afdracht aan de fiscus bij zo'n beetje alles wat met een auto te maken heeft.
Ietjes ander verhaal vind ik het als je een zogenaamd heel zuinige auto koopt, daar de fiscale voordelen van krijgt en dan flink CO2 vervuilend gaat tunen. Als je (zoals ondergetekende) toch al met iets in de trant van een Q-label rondrijdt dan heb je toch nergens voordeel van, en de overheid profiteert afdoende van mijn extra brandstofverbruik als ik het extra vermogen aanspreek.
Ietjes ander verhaal vind ik het als je een zogenaamd heel zuinige auto koopt, daar de fiscale voordelen van krijgt en dan flink CO2 vervuilend gaat tunen. Als je (zoals ondergetekende) toch al met iets in de trant van een Q-label rondrijdt dan heb je toch nergens voordeel van, en de overheid profiteert afdoende van mijn extra brandstofverbruik als ik het extra vermogen aanspreek.
- toppertje
- 6th Gear member
hoe werkt dat dan als je aangehouden wordt,en je rijd op dat moment
met een aanhanger(1500kg)
ik kan mij voorstellen dat de uitstoot dan ietsie hoger zal zijn
dan in het comformiteitscertificaat staat.
en wat te denken van degene die regelmatig met een skibox rijden?
ik kan mij voorstellen dat deze lieden een hoger co2 scoren
dan menig automobilist die zijn auto heeft laten tunen.
en hoe gaat men om met auto,s waarvan het roetfilter ed. niet
100% meer van werkt?
kortom,een regel die niet nageleefd kan worden,moet
mi. niet ingevoerd worden.
met een aanhanger(1500kg)
ik kan mij voorstellen dat de uitstoot dan ietsie hoger zal zijn
dan in het comformiteitscertificaat staat.
en wat te denken van degene die regelmatig met een skibox rijden?
ik kan mij voorstellen dat deze lieden een hoger co2 scoren
dan menig automobilist die zijn auto heeft laten tunen.
en hoe gaat men om met auto,s waarvan het roetfilter ed. niet
100% meer van werkt?
kortom,een regel die niet nageleefd kan worden,moet
mi. niet ingevoerd worden.
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
zal een dakbox of een aanhanger op een rollenbank veel uitmaken?
Volvo for life
-
- 8th Gear member
Als je op basis van uitstoot korting bij de aanschaf hebt genoten, dan is naar mijn bescheiden mening een aanhanger, skibox of >120 uitgesloten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
- FrankS60
- 5th Gear member
Haha ja ze kunnen ook echt niet zonder onze 1 op 10 bakstenen, ze zouden grof geld tekort komen. Met 130 nog een schepje er bovenop, verkapte belasting dmv een hoger brandstofverbruik. Je moet toch iets om al die 1.0 eco/blue/green/energy/1op200 auto's te compenseren? Die gaan meestal toch geen 130 rijden, wij met de 1 op 10 tanks wel!
- XC30
- 4th Gear member
- Contacteer:
Volgens mij wordt gemiddelde CO2 uitstoot van een auto zo ongeveer in een laboratorium gemeten. Dat doe je niet even op een rollenbank lijkt me. Handiger is het om bij de tuners een een lijst op te vragen van kentekens van auto's welke zijn getuned. Of een simpel boekenonderzoek bij de heren tuners zou deze informatie eenvoudig naar boven kunnen brengen.
Wordt er in Belgie ook al niet een naheffing van het een an ander opgelegd bij tuning?
Tot slot, bij Polestar heb je hier geen last van. Hun tuning is zo ingeregeld dat de emissienorm gelijk blijft aan de origenele waarden van de motor. Pleit weer voor Polestar.
Wordt er in Belgie ook al niet een naheffing van het een an ander opgelegd bij tuning?
Tot slot, bij Polestar heb je hier geen last van. Hun tuning is zo ingeregeld dat de emissienorm gelijk blijft aan de origenele waarden van de motor. Pleit weer voor Polestar.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
nee, dat geef ik niet aan, bij een statische opstelling wordt gekeken wat je afwijkt van de coc waarde, daar maakt die dakbox niets bij uittoppertje schreef:nu geef je dus zelf aan, hoe onrealistisch deze meting is.bart simpson schreef:zal een dakbox of een aanhanger op een rollenbank veel uitmaken?
Volvo for life