Nooit geweten.............

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
toppertje
6th Gear member

bart simpson schreef:
toppertje schreef:
bart simpson schreef:zal een dakbox of een aanhanger op een rollenbank veel uitmaken?
nu geef je dus zelf aan, hoe onrealistisch deze meting is.
nee, dat geef ik niet aan, bij een statische opstelling wordt gekeken wat je afwijkt van de coc waarde, daar maakt die dakbox niets bij uit
ok,je hebt gelijk.
JIJ geeft het niet aan,maar het veranderd niets aan het feit dat het
een geen goed beeld geeft van de werkelijke uitstoot.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member

Als er een hutkoffer op het dak ligt is het niet zo moeilijk vast te stellen dat hij meer uitstoot dan zonder... ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
toppertje
6th Gear member

nog even,en dan moet die hutkoffer ook nog TUV gekeurd zijn.
nou ja, het scheelt dat we in NL nog geen betuttelende regeltjes
genoeg hebben.

ik zal mien roetpiepe morgn es lekker schoon bloazn.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member

Zo is het, jij (en ik ook) betalen wel de MRB voor de C1 van mijn vrouw die elke dag 130 km rijdt met dat ding, Bedankt! :lol: :wink:

Als zij in het hypothetische geval besluit een hutkoffer op dat ding te zetten, dan kan ze mooi mee dokken aan de 62 euro p/m die ik overmaak elke maand voor die paar kilometer die ik rij... :twisted:
DrRossi
4th Gear member

Veel voertuigen zijn tegenwoordig met speciale banden uitgerust.
Als jij nu andere banden of winterbanden monteerd heeft dat invloed op het verbruik.
De wet staat dit tot op heden gewoon toe.

Hier een interessant stuk over Tunen en CO.
http://www.squadra-tuning.nl/NL/technie ... els-2.html

Hier over de grote CO hype.
http://www.squadra-tuning.nl/NL/techniek/co2-hype.html
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
diesel01
Geartronic member

945i schreef:62 euro p/m die ik overmaak elke maand voor die paar kilometer die ik rij... :twisted:
:shock: Was het maar €62....
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

DrRossi schreef:Veel voertuigen zijn tegenwoordig met speciale banden uitgerust.
Als jij nu andere banden of winterbanden monteerd heeft dat invloed op het verbruik.
De wet staat dit tot op heden gewoon toe.
Hier een interessant stuk over Tunen en CO.
Hier over de grote CO hype.
Controleer de tweede link even want nu is het 2x hetzelfde artikel :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

Een overigens in objectieve zin waardeloos artikel.
DrRossi
4th Gear member

Tweede link aangepast!

Tuurlijk is dit niet objectief maar wel technisch onderbouwd!
en interessant leesvoer.
Als er iemand kundig is op tuning gebied is het Stephan Lenior
Jammer dat hij geen volvo doet!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
PeeJay
4th Gear member

De coc waarde in onder gecontroleerde omstandigheden vastgesteld.
Ze gaan de auto dan vervolgens 10 minuten door een strak programma rijden (op de rollenbank uiteraard) om te kijken wat de daadwerkelijke uitstoot is?
Die vervolgens afhankelijk is van buitentemperatuur, gebruikte brandstof, gebruikte banden.

Dus de politie gaat rondrijden met een mobiele (en geremde) rollenbank + een koelinstallatie (om rijwindkoeling te simuleren). En dit alles in een ruimte waarin de temperatuur gecontroleerd wordt. Klinkt als een realistisch plan :)
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
945i
8th Gear member

Hoeft niet zo moeilijk, als de auto significant meer vermogen heeft als voorgeschreven, zou dat reden kunnen zijn voor nader onderzoek door de belastingdienst.
Het gaat om de gevallen waarbij belastingvoordeel genoten is op basis van energielabel.. Wat weer alles te maken heeft met vermogen, uitstoot etc...
Een D2 met ineens 150 pk bijvoorbeeld, voldoet niet meer aan de eisen waarop dat voordeel is toegekend...
Quota
6th Gear member

Ik heb geen belastingvoordeel, dus ik mag ongestraft en onbeperkt tunen??
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
PeeJay
4th Gear member

945i schreef:Hoeft niet zo moeilijk, als de auto significant meer vermogen heeft als voorgeschreven, zou dat reden kunnen zijn voor nader onderzoek door de belastingdienst.
Het gaat om de gevallen waarbij belastingvoordeel genoten is op basis van energielabel.. Wat weer alles te maken heeft met vermogen, uitstoot etc...
Een D2 met ineens 150 pk bijvoorbeeld, voldoet niet meer aan de eisen waarop dat voordeel is toegekend...
Bij een D2 is het snel duidelijk natuurlijk, maar ik heb testbankuitdraaien gezien van een Impreza WRX met verschillende brandstoffen, waarbij het verschil tussen de hoogste en laagste run bijna 40 pk was :O
Quota schreef:Ik heb geen belastingvoordeel, dus ik mag ongestraft en onbeperkt tunen??
Verzekering- en kentekentechnisch tot maximaal 40% meer vermogen dan opgegeven op het kenteken.
En garantietechnisch mag het niet, tenzij het via Polestar e.d. gaat :)
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member

Ik denk dat de soep niet zo heet zal worden gegeten als die wordt opgediend. Er is voorgeschreven op welke wijze de CO2 uitstoot moet worden vastgesteld:

1 door middel van de voor de auto verleende type goedkeuring, dan wel het door de fabrikant ter zake afgegeven certificaat van overeenstemming;
2 als daarvan geen sprake is, door middel van de voor de auto verleende individuele goedkeuring;
3 als ook daarvan geen sprake is, met een testrapport van een individuele keuring van de auto, waarbij de CO2-emissie is gemeten overeenkomstig de ter zake in het kader van de Europese Unie tot stand gekomen geldende voorschriften;
4 in overige gevallen door middel van een goedkeuring van de auto waaruit de CO2-emissie van de auto blijkt, gemeten overeenkomstig de voorschriften van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, dan wel een gelijkwaardig internationaal reglement.

Nummer 2 zou aan de orde kunnen zijn, maar die individuele goedkeuring is pas nodig als het vermogen met meer dan 40% toeneemt. Om die reden gaan tuners normaliter niet over die grens heen. pas als een auto extreem wordt opgevoerd zal er nageheven worden.
Iroll
6th Gear member

Bij een D2 is het snel duidelijk natuurlijk, maar ik heb testbankuitdraaien gezien van een Impreza WRX met verschillende brandstoffen, waarbij het verschil tussen de hoogste en laagste run bijna 40 pk was :O
Een Soeb rijdt juist zuiniger met hoge octaan brandstof spreek ik uit ervaring. Scheelde bij mij -10%. Zal daardoor juist minder uitstoten bij meer vermogen omdat hij veel efficienter omgaat met hoog octaan brandstof. Maar met zijn G klasse qua CO uitstoot zal je echt geen last hebben van belasting voordeel!
Dieselaar
2nd Gear member

De klassen van de belastinddienst zijn vrij ruim, zie [link=http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... P454_44326]hier[/link]. dus 95 - 155 - 232 gr/km voor diesel en voor benzine iets hoger.

Is natuurlijk moeilijk te meten maar de kern begrijp ik wel: je kan BPM ontduiken als de auto eigenlijk in een hoger tarief thuishoort ezien zijn werkelijke uitstoot.

Overigens vraag ik mij af of tuners überhaupt wel hun software aanpassen op de CO2 uitstoot, of vooral naar het vermogen kijken?? Zou een tuner hier wel rekening mee houden dan blijft hij waarschijnlijk dichter bij de fabrieksmap/software die hier op ontworpen is.

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
FrankS60
5th Gear member

Er is geen tuner die zich er druk om maakt. Er komt daar ook niemand om te vragen of de uitstoot omlaag kan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Ludo
6th Gear member

XC30 schreef:Wordt er in Belgie ook al niet een naheffing van het een an ander opgelegd bij tuning?
Ja, als je bv een origineel spoilertje op je kofferklep hebt, noemt men dat tuning.
Dat kost je (administratief) 6 euro bij de keuring. :roll:

:lol:
ZX10r
5th Gear member

Ze moeten gewoon de boetes van alles met minder dan 25% bijtelling met 200% verhogen en verbieden dat ze op de linkerbaan komen.

;-)

Als je het voordeel van minder bijtelling wil hebben moet je ook maar gebruik maken van de basis waarop dit gebaseerd is (zuiniger zijn en dus geen 140 op de linker baan of mij proberen bij te houden). En anders straffen.

;-)
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
ZX10r
5th Gear member

Dieselaar schreef:De klassen van de belastinddienst zijn vrij ruim, zie [link=http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... P454_44326]hier[/link]. dus 95 - 155 - 232 gr/km voor diesel en voor benzine iets hoger.

Is natuurlijk moeilijk te meten maar de kern begrijp ik wel: je kan BPM ontduiken als de auto eigenlijk in een hoger tarief thuishoort ezien zijn werkelijke uitstoot.

Overigens vraag ik mij af of tuners überhaupt wel hun software aanpassen op de CO2 uitstoot, of vooral naar het vermogen kijken?? Zou een tuner hier wel rekening mee houden dan blijft hij waarschijnlijk dichter bij de fabrieksmap/software die hier op ontworpen is.
In de aanschafwaarde zit heffing / korting per gram uitstoot verwerkt. Je koopt dus een auto met prijs gebaseerd op een lage uitstoot en vervolgens ga je de uitstoot verhogen door een motor naar een hogere spec te brengen.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”