Hallo, Roffelaars.
Ik was benieuwd bij hoeveel toeren jullie opschakelen.
Mijn vader schakelt altijd bij 2500 toeren op (2000 als ie koud is) en een heel enkel keertje bij 3000. Hoogste toerental wat ie met deze auto gehaald heeft is 4500 toeren... :? En als ie dat doet gaat het echt niet vol gas, maar kruipend ernaartoe. M'n moeder schakelt iets later op, zo rond 2750 toeren, en regelmatig 3000/3250 toeren.
Bij hoeveel toeren schakelen jullie?
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10702
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Niet, doet ie ook zelf. Ik kan het alleen beinvloeden met de hvh gas dat ik geef. En dat ligt weer aan mijn stemming, drukte op de weg en waar ik rij, en wat ik eventueel achter aan de haak heb hangen..
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Als m'n olietemperatuurwijzer op 90 graden staat, wil ik nog wel eens doortrappen tot aan de toerenbegrenzer, hoor O:)
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Ik schakel ook rustig bij de 2000 a 2500 toeren en met half gas rijden. Daarnaast alleen als ie goed warm is trap ik hem wel eens incidenteel door naar de 6000 toeren. Heerlijk! In de 2e naar de 100!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Dat denk ik ook, en als het water 90 graden is, dan is de olie dat nog lang niet.The Volvoboy schreef:Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Sterker nog, olie die warm is wordt al snel 250 graden, pas dan is de auto op temperatuur (volgens mij)
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Klopt.jan weemering schreef:Dat denk ik ook, en als het water 90 graden is, dan is de olie dat nog lang niet.The Volvoboy schreef:Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Sterker nog, olie die warm is wordt al snel 250 graden, pas dan is de auto op temperatuur (volgens mij)
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wil vaak het liefst @ 2500 toeren schakelen alleen klimt de mijne dan erg snel in de toeren. Vaak dus met 3000 toeren en als ik 's ochtends op wil schieten met 4000 toeren.
Is dat beetje de bovengrens van een motor die niet helemaal warm is? Ik heb dan misschien 10 min gereden als ik naar 4000 toeren ga.
Is dat beetje de bovengrens van een motor die niet helemaal warm is? Ik heb dan misschien 10 min gereden als ik naar 4000 toeren ga.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de olie op bedrijfstemperatuur is na een kwartier. Dus ik denk dat 4000 toeren na 10 min. wel kan.
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
In 10 minuten moet de motor wel warm zijn volgens mij!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ik denk dat elianmars wel een olietemp. meter heeft. En 250 graden? Never.
90-110 is bedrijfstemperatuur normaal gesproken, met planken of met iets erachter kan het weleens 150 graden worden (olie), maar dan heb je het wel gehad.
90-110 is bedrijfstemperatuur normaal gesproken, met planken of met iets erachter kan het weleens 150 graden worden (olie), maar dan heb je het wel gehad.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Geen idee... gaat op het geluid van de motor en gevoel. Ik heb goede oren en voel precies aan wanneer er (terug-) geschakeld moet worden. Als ik chagrijnig ben wil het toerental wel eenns wat verder oplopen, maar dat gebeurt zeer zelden. Nu weet je nog niks én je weet alles.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
250 graden lijkt me beter om friet in te bakken 
Olie en water temp zit normaal niet ver van elkaar qua min/max.
Alleen heeft olie iets langer nodig warm te worden dan als koelwater dat doet plus koelsysteem staat volledig onder druk wat de temp ook al iets lager maakt dan hij bij buitenluchtdruk zou zijn.
Normaal is de olietemp bij stadsverkeer rond de 90 graden en op een warme dag op de snelweg misschien max 120 graden maar daarboven ben je volgens mij gewoon serieuze motorschade aan het creeeren.
Hete olie heeft minder moluculaire stabiliteit om de oliefilm te "dragen'' dus minder fijn voor je lagers. Daarbij word de olie er zelf ook niet beter van.
Ik mis hem eigenlijk wel in mijn auto, is beter om te rijden op olietemp dan watertemp.

Olie en water temp zit normaal niet ver van elkaar qua min/max.
Alleen heeft olie iets langer nodig warm te worden dan als koelwater dat doet plus koelsysteem staat volledig onder druk wat de temp ook al iets lager maakt dan hij bij buitenluchtdruk zou zijn.
Normaal is de olietemp bij stadsverkeer rond de 90 graden en op een warme dag op de snelweg misschien max 120 graden maar daarboven ben je volgens mij gewoon serieuze motorschade aan het creeeren.
Hete olie heeft minder moluculaire stabiliteit om de oliefilm te "dragen'' dus minder fijn voor je lagers. Daarbij word de olie er zelf ook niet beter van.
Ik mis hem eigenlijk wel in mijn auto, is beter om te rijden op olietemp dan watertemp.
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ik heb inderdaad een olietemperatuurmeter ingebouwd.945i schreef:Ik denk dat elianmars wel een olietemp. meter heeft. En 250 graden? Never.
90-110 is bedrijfstemperatuur normaal gesproken, met planken of met iets erachter kan het weleens 150 graden worden (olie), maar dan heb je het wel gehad.
En de olie wordt zelfs tijdens stevig doorrijden niet warmer dan ca. 95 graden.
Als ik wat rustiger rijdt, daalt de temperatuur naar ca. 80 graden.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ja, dat was bij mij ook zo toen ik een oiltemp. meter had, heb hem een keer boven de honderd gezien tijdens een warme dag en stevig doorrijden. maar dat was in een oude Saab.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt