vervangen draagarm

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ramon&Ramon schreef:gezellig topic dit. :)
Ja Ramon maar ik ben wel geholpen en dus blij. :P Dik gedrukt was niet bedoelt als ongeduldig maar niemand gaf antwoord. Dan valt dikgedrukt beter op.
Mijn auto heeft nu 245.000 km gelopen en is bijna 6 jaar oud. Wanneer ik 130 km per uur rij loopt de auto strak. Haal ik mijn voet van het gas dan trilt de auto ietsje. Binnenkort een grote beurt en zal de garagehouder er eens naar laten kijken. Misschien toch de rubbers ;-) :-x
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

droosebo schreef:ze zijn er aan de kant van de stofhoes eruit gerold.
ik heb de ring waar de kogels in lopen ook eruit, en ben dus van plan morgen alles schoon te maken en inderdaad er nieuw vet erin te stoppen.
inderdaad wordt je er erg vies van, dat vind ik niet erg, als het maar weer goed komt.
ik wil de as aan de wielkant niet los maken en proberen met een hoop vat waar de kogels dus inblijven hangen er weer in te proppen.
Ik heb al gemerkt dat het erg precies komt.

Maar goed wat er uit is gekomen zal er ook wel weer in gaan..

gr Dick
Een handige methode om de assen weer inelkaar te zetten is om de homokineet rechtop in een grote bankschroef te zetten, hoezen losmaken, de andere (boven) kant vd as (dus niet aan de homokineet) met een binnenband van een fiets ophangen zodanig dat deze ong. in evenwicht is.

Dan verder door een voor een de kogels er in te duwen naarmate er meer kogels in zitten kun je de as opzij duwen en de rest vd kogels er in stoppen.

Voordat je begint moet je weten wat de stand moet zijn vd as tov vd homokineet, nu lijkt het dat de banen vd as en homokineet met elkaar overeen moeten komen maar dit is niet zo, je merkt het vanzelf als de vierde kogel zich niet laat plaatsen dan zit je niet goed en moet je de as 1/6 verdraaien.

Als alles weer op zijn plek zit de homokineten borgen, anders wordt je er te handig in :P

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Johan s60 schreef:
droosebo schreef:ze zijn er aan de kant van de stofhoes eruit gerold.
ik heb de ring waar de kogels in lopen ook eruit, en ben dus van plan morgen alles schoon te maken en inderdaad er nieuw vet erin te stoppen.
inderdaad wordt je er erg vies van, dat vind ik niet erg, als het maar weer goed komt.
ik wil de as aan de wielkant niet los maken en proberen met een hoop vat waar de kogels dus inblijven hangen er weer in te proppen.
Ik heb al gemerkt dat het erg precies komt.

Maar goed wat er uit is gekomen zal er ook wel weer in gaan..

gr Dick
Een handige methode om de assen weer inelkaar te zetten is om de homokineet rechtop in een grote bankschroef te zetten, hoezen losmaken, de andere (boven) kant vd as (dus niet aan de homokineet) met een binnenband van een fiets ophangen zodanig dat deze ong. in evenwicht is.

Dan verder door een voor een de kogels er in te duwen naarmate er meer kogels in zitten kun je de as opzij duwen en de rest vd kogels er in stoppen.

Voordat je begint moet je weten wat de stand moet zijn vd as tov vd homokineet, nu lijkt het dat de banen vd as en homokineet met elkaar overeen moeten komen maar dit is niet zo, je merkt het vanzelf als de vierde kogel zich niet laat plaatsen dan zit je niet goed en moet je de as 1/6 verdraaien.

Als alles weer op zijn plek zit de homokineten borgen, anders wordt je er te handig in :P

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dat laatste had ik gedaan met tiewraps. Ik had ook geen zin om de boel opnieuw in elkaar te moeten zetten :lol:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Weet iemand mischien waar je complete draagarmen met powerflex kan vinden?Dat zou een hoop werk gespaard zijn niet?
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

toppertje schreef:
Ramon&Ramon schreef:past maar op een manier die homokineet,even goed kijken dus hoe de vorken van de as en homokineet tegen over elkaar staan.
het klopt dat het op 1manier de juiste is.
echter had ik hem ook een keer in elkaar gezet,en toen wilde
de homokineet niet goed knikken.
Dat was wat ik 'het sigaar' noemde, toen ie na 1 uur puzzelen weer in elkaar zat was ie ver**kt omdat hij niet meer knikte. Kon ik op zaterdagmiddag half 4 naar de sloop om een nieuwe (nieuwe oude) te scoren. Ben blij dat het gelukt is om m weer in elkaar te zetten.

Hoe veel kan het kosten als Volvo een grote veerring aan het einde van de kogelbaan maakt die voorkomt dat ie zijn ballen uitspuugt
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Ramon&Ramon schreef:zonder demontage van de homokineet gaat het dus niet lukken,de ashoes zul je ook los moeten halen vrees ik,altijd bij werk aan draagarmen enz,de buitenste asbout demonteren en de as iets terug drukken..
dat zei ik :wink:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Pitte schreef:Weet iemand mischien waar je complete draagarmen met powerflex kan vinden?Dat zou een hoop werk gespaard zijn niet?
Heb nog een set liggen met powerflex erin. Stuur maar een PB bij interesse.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Zenith
3rd Gear member
Berichten: 368
Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
Locatie: Gent

Ik zweer bij YouTube voor zo'n zaken. Niet dat de tips hier gegeven geen verduidelijking brengen natuurlijk.

zoektermen: "control arm" "bushings" (je vindt vaak ook ideeën voor zelfgemaakte tools terug)

heb overigens zelf 2 linkerhanden als het op automechaniek aankomt :)
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

nauticbluepearl schreef: Dat was wat ik 'het sigaar' noemde, toen ie na 1 uur puzzelen weer in elkaar zat was ie ver**kt omdat hij niet meer knikte. Kon ik op zaterdagmiddag half 4 naar de sloop om een nieuwe (nieuwe oude) te scoren. Ben blij dat het gelukt is om m weer in elkaar te zetten.

Hoe veel kan het kosten als Volvo een grote veerring aan het einde van de kogelbaan maakt die voorkomt dat ie zijn ballen uitspuugt
Wat ben ik blij om dit te lezen! Ik ben dus niet de enige die dubbelstom geweest is: eerst de homokineet uit elkaar getrokken en daarna verkeerd in elkaar gezet....

Overigens heeft het vervangen van de draagarmen bij mij wel geholpen voor de wegligging, maar helaas niet tegen klapperen op kleine oneffenheden (zie topic bij S60)
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Wat ben ik blij om dit te lezen! Ik ben dus niet de enige die dubbelstom geweest is: eerst de homokineet uit elkaar getrokken en daarna verkeerd in elkaar gezet....
met toppertje erbij dus al drie lotgenoten
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

nauticbluepearl schreef: Hoe veel kan het kosten als Volvo een grote veerring aan het einde van de kogelbaan maakt die voorkomt dat ie zijn ballen uitspuugt
Dat vroeg ik me maandagavond ook af. Verdorie voor de derde keer een aandrijfas uit elkaar getrokken (telkens een andere wagen) :evil: :evil:

We hebben heel voorzichtig gedaan, maar toch hebben we het weer voor elkaar gekregen....
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gast

elianmars schreef:
nauticbluepearl schreef: Hoe veel kan het kosten als Volvo een grote veerring aan het einde van de kogelbaan maakt die voorkomt dat ie zijn ballen uitspuugt
Dat vroeg ik me maandagavond ook af. Verdorie voor de derde keer een aandrijfas uit elkaar getrokken (telkens een andere wagen) :evil: :evil:

We hebben heel voorzichtig gedaan, maar toch hebben we het weer voor elkaar gekregen....
Begrijp ik niets van, als je hem blokkeert kan dit toch niet?
Een ezel stoot zich toch niet 2 x (of zelfs 3 x) aan dezelfde steen? kon het niet laten. :P
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

AlexV70 schreef:
elianmars schreef:
nauticbluepearl schreef: Hoe veel kan het kosten als Volvo een grote veerring aan het einde van de kogelbaan maakt die voorkomt dat ie zijn ballen uitspuugt
Dat vroeg ik me maandagavond ook af. Verdorie voor de derde keer een aandrijfas uit elkaar getrokken (telkens een andere wagen) :evil: :evil:

We hebben heel voorzichtig gedaan, maar toch hebben we het weer voor elkaar gekregen....
Begrijp ik niets van, als je hem blokkeert kan dit toch niet?
Een ezel stoot zich toch niet 2 x (of zelfs 3 x) aan dezelfde steen? kon het niet laten. :P
Tja, helaas heeft deze ezel zich wel drie keer aan dezelfde steen gestoten. Twee keer bij een classic en de laatste keer bij een N.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

het zal mij niet meer gebeuren.

je moet de aandrijfas uit de wielnaaf slaan, dan is de spanning van de as af en blijft ie heel. (zie opmerkingen van R&R)

mocht dat om een of andere reden niet lukken, dan zou ik m (deels) uit de bak trekken, om 'm zo ruimte te geven.
Dit was mij ten stelligste afgeraden omdat ie dan bakolie zou gaan lekken (?)
toen eenmaal de homokineet gesloopt was moest de aandrijfas volledig uit de bak en heeft ie geen druppeltje bakolie gelekt.
vraagje voor de kenners/specialisten, hoe hoog hoort het de bakolie te staan? (stond mijn peil toevallig te laag?)
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

trouwens een vriend van mij die al van de ezel en de steen afwist heeft ook zijn homokineet stukgetrokken. Hij kreeg (mazzellaar) de kogels er wel weer in.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

nauticbluepearl schreef:het zal mij niet meer gebeuren.

je moet de aandrijfas uit de wielnaaf slaan, dan is de spanning van de as af en blijft ie heel. (zie opmerkingen van R&R)

mocht dat om een of andere reden niet lukken, dan zou ik m (deels) uit de bak trekken, om 'm zo ruimte te geven.
Dit was mij ten stelligste afgeraden omdat ie dan bakolie zou gaan lekken (?)
toen eenmaal de homokineet gesloopt was moest de aandrijfas volledig uit de bak en heeft ie geen druppeltje bakolie gelekt.
vraagje voor de kenners/specialisten, hoe hoog hoort het de bakolie te staan? (stond mijn peil toevallig te laag?)
Het nivo moet gelijk staan met de rand vd gele vulplug, afh. van scheefstand vd wagen kan het zijn dat er niets wegloopt via de aandrijfas keering.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

nauticbluepearl schreef:trouwens een vriend van mij die al van de ezel en de steen afwist heeft ook zijn homokineet stukgetrokken. Hij kreeg (mazzellaar) de kogels er wel weer in.
waarom zou je ze er niet meer inkrijgen dan?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

ik denk dat de meeste mensen niet lang genoeg doorzetten :) .
er is maar 1 goede manier, maar je kan hem op tig manieren in elkaar zetten maar dan loop je vast met het laatste kogeltje :x .
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

idd,dat is dus ook mijn ervaring.
maar wat ik dus NIET begrijp,is dat er mensen zijn die hem dan inelkaar zetten,
en zonder te kontroleren de as de versnellingsbak in drukken,om vervolgens
het hele ding aan gort te helpen.
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

hij past maar op een manier,dus niet op verschillende zoals hier wordt aangegeven.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”