Zoals jullie bijna allemaal wel weten is er nu de mooie aanbieding met de V70 2.0T Powershift (r-edition).
Het lijkt dan nu ook een mooi moment de V50 in te ruilen op korte termijn, ondanks dat de auto opzich nog in orde is!
Nu heb ik een proefrit gehad met de 2.0T, en die viel me alles mee, heerlijk comfortabel!
Echter mis je toch het vermogen van de T5 (ruim 265pk) in een lichtere auto van de V50.
De 2.0T zal dan ook zeker gechipped worden, maar wie kan mij vertellen of het nuttig is een ander uitlaatsysteem te monteren. ik hoor vaak goede verhalen over de ferrita systemen. Wat voor winst kan zo'n systeem ongeveer opleveren, en op wat voor prijs moet ik rekenen?
Bedankt!
Uitlaatsysteem V70 2.0T powershift
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Een ander (lees groter) uitlaatsysteem op een turbo geeft eigenlijk altijd winst! De turbo kan makkelijker op gang komen door de dikkere downpipe (1e pijp vanaf de turbo) en daardoor komt de turbo eerder in (hogere top van koppel, lager in de toeren) en kan hij langer door bovenin (hogere pk's, ook bij hoog toerental).
Ferrita is zeker mooi spul, maar ook stevig aan de prijs. Ik weet ook niet of ze al systemen maken voor deze nieuwere volvo's. De winst die je met een 3 inch downpipe pakt is van vele factoren afhankelijk, maar reken op ergens tussen de 10 en 30 pk. Dit is echter een algemeen getal en hangt volledig af van de tuning en het blok. Alleen een losse downpipe monteren zonder aangepaste software geeft mogelijk problemen.
Het 2.0T blok ken ik niet echt, dus de winsten ook niet. Als voorbeeld: BSR geeft voor de 2.4T 252pk zonder dikkere downpipe en 264pk met. Scheelt ook nog eens 24Nm volgens BSR.
Een dikkere downpipe legt echter de hele grafiek hoger en geeft dus in alle toeren winst. Dat zijn merkbare pk's / Nm's. Bij mij is het oppakken van de turbo ook zo'n 400rpm eerder gekomen en de auto trekt nu bij 1400 a 1500 toeren al best lekker. Daardoor kun je heerlijk weinig toeren rijden en zal je in het geval van een automaat ook niet zo snel een terugschakelmoment krijgen als je onderin de toeren wat gas geeft.
Zie overigens ook mijn onderschrift, het gros van de pk's en Nm's zijn te danken aan de 3" BSR downpipe en sportflow uitlaat icm Fasttech tuning. Origineel is 200pk bij 285Nm.
Ik weet echter niets van die powershift en wat die kan hebben...
Ferrita is zeker mooi spul, maar ook stevig aan de prijs. Ik weet ook niet of ze al systemen maken voor deze nieuwere volvo's. De winst die je met een 3 inch downpipe pakt is van vele factoren afhankelijk, maar reken op ergens tussen de 10 en 30 pk. Dit is echter een algemeen getal en hangt volledig af van de tuning en het blok. Alleen een losse downpipe monteren zonder aangepaste software geeft mogelijk problemen.
Het 2.0T blok ken ik niet echt, dus de winsten ook niet. Als voorbeeld: BSR geeft voor de 2.4T 252pk zonder dikkere downpipe en 264pk met. Scheelt ook nog eens 24Nm volgens BSR.
Een dikkere downpipe legt echter de hele grafiek hoger en geeft dus in alle toeren winst. Dat zijn merkbare pk's / Nm's. Bij mij is het oppakken van de turbo ook zo'n 400rpm eerder gekomen en de auto trekt nu bij 1400 a 1500 toeren al best lekker. Daardoor kun je heerlijk weinig toeren rijden en zal je in het geval van een automaat ook niet zo snel een terugschakelmoment krijgen als je onderin de toeren wat gas geeft.
Zie overigens ook mijn onderschrift, het gros van de pk's en Nm's zijn te danken aan de 3" BSR downpipe en sportflow uitlaat icm Fasttech tuning. Origineel is 200pk bij 285Nm.
Ik weet echter niets van die powershift en wat die kan hebben...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Oke, dat is een duidelijk verhaal... maar het alleen monteren van een 3" downpipe is dus ook een optie? Of moet het hele uitlaattraject dan aangepastr worden?
En eerst de spullen installeren voor je de auto laat chippen?
Wat kost de 3" downpipe ongeveer?
En eerst de spullen installeren voor je de auto laat chippen?
Wat kost de 3" downpipe ongeveer?
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Je kunt inderdaad alleen een downpipe monteren met het originele systeem er achter. Uiteraard kost dit minder geld, maar heb je ook een fractie minder opbrengst van de downpipe. Het systeem na de downpipe is echter minder performance bepalend. Het is natuurlijk wel beter, een compleet systeem, maar het is ook gelijk een behoorlijke investering.
En inderdaad eerst monteren, en dan RUSTIG naar de chipboer rijden en aan laten passen.
Mijn 3" downpipe kost bij BSR 600 euro. Is in feite dezelfde ding als JT superflow als ik het goed heb. Ferrita weet ik niet maar zal wel wat duurder zijn, richting de 800 a 900 denk ik. Ik weet alleen niet of ze er voor de 2.0T al zijn omdat het een vrij nieuw type is.
Anders kun je nog voor maatwerk gaan bij bijvoorbeeld EPS uitlaten. Die heb ik gemaild voor een custom RVS 3" downpipe + racekat voor de 2.4T en kreeg als richtprijs zo'n 750 tot 800 euro incl BTW & montage. Ze maken ook heel verdienstelijk RVS uitlaatsystemen van voor tot achter, met de mogelijkheid om zelf via verschillende dempercombi's de klank te beluisteren voordat ze hem vastlassen. Heb je dus altijd een uitlaat met jouw gewenste (gebrek aan) geluid en het eindstuk dat je mooi vindt.
En inderdaad eerst monteren, en dan RUSTIG naar de chipboer rijden en aan laten passen.
Mijn 3" downpipe kost bij BSR 600 euro. Is in feite dezelfde ding als JT superflow als ik het goed heb. Ferrita weet ik niet maar zal wel wat duurder zijn, richting de 800 a 900 denk ik. Ik weet alleen niet of ze er voor de 2.0T al zijn omdat het een vrij nieuw type is.
Anders kun je nog voor maatwerk gaan bij bijvoorbeeld EPS uitlaten. Die heb ik gemaild voor een custom RVS 3" downpipe + racekat voor de 2.4T en kreeg als richtprijs zo'n 750 tot 800 euro incl BTW & montage. Ze maken ook heel verdienstelijk RVS uitlaatsystemen van voor tot achter, met de mogelijkheid om zelf via verschillende dempercombi's de klank te beluisteren voordat ze hem vastlassen. Heb je dus altijd een uitlaat met jouw gewenste (gebrek aan) geluid en het eindstuk dat je mooi vindt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Nou een race kat heeft gewoon een veel betere flow dan een fabriekskat. Ze hebben ook 2 totaal verschillende uitgangspunten, de fabriekskat minimaliseert (binnen de rede) de uitstoot voor de mooie getallen op de milieukeuring en de verkoopfolders. De racekat is zo open mogelijk voor een zo goed mogelijke doorstroming terwijl er nog steeds wel iets gedaan wordt aan de uitlaatgas emissies. Meestal net voldoende om bij een warme kat de APK te halen.
Met een dikkere downpipe heb je eigenlijk de keuze tussen geen kat of een race kat, er zal geen bedrijf zijn dat de normale kat er weer tussen last. Deze is meestal ook 1 geheel met je originele downpipe dus het eruit slopen er van is ook niet optimaal. Dit allemaal nog er vanuit gaande dat je originele kat dezelfde diameter heeft als je dikkere downpipe, en dat heeft hij uiteraard niet.
Als je voor katloos gaat dan ben je met de APK ieder jaar de klos om de downpipes te wisselen, en daarnaast ben je in overtreding.
Dat laatste moet je helemaal zelf weten, het geneuzel over katalysatoren onder personenauto's in NL is wat mij betreft nogal overtrokken. Als je ziet hoe het er in heel Azië aan toe gaat en in de (petrochemische) industrie dan is het echt een druppel op een gloeiende plaat. Maargoed, een beter milieu begint bij jezelf dus ieder mag het voor zich weten. Dat ze er standaard onder geleverd worden is an sich wel een goede zaak.
Met een dikkere downpipe heb je eigenlijk de keuze tussen geen kat of een race kat, er zal geen bedrijf zijn dat de normale kat er weer tussen last. Deze is meestal ook 1 geheel met je originele downpipe dus het eruit slopen er van is ook niet optimaal. Dit allemaal nog er vanuit gaande dat je originele kat dezelfde diameter heeft als je dikkere downpipe, en dat heeft hij uiteraard niet.
Als je voor katloos gaat dan ben je met de APK ieder jaar de klos om de downpipes te wisselen, en daarnaast ben je in overtreding.
Dat laatste moet je helemaal zelf weten, het geneuzel over katalysatoren onder personenauto's in NL is wat mij betreft nogal overtrokken. Als je ziet hoe het er in heel Azië aan toe gaat en in de (petrochemische) industrie dan is het echt een druppel op een gloeiende plaat. Maargoed, een beter milieu begint bij jezelf dus ieder mag het voor zich weten. Dat ze er standaard onder geleverd worden is an sich wel een goede zaak.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 29.09.2010 - 09:28
- Locatie: Zuid Holland
Ik heb afgelopen vrijdag een 2.0T powershift R-edition gekocht en ben ook naarstig op zoek naar een firma die mij een 3" downpipe met sportkat kan leveren. Ik heb reeds contact gehad met BSR en Ferrita en bij beiden zit dit voorlopig niet in de planning.
Ik denk toch dat het dan toch maatwerk moet gaan worden. Ik zou alleen niet weten wie. Wellicht dat eps uilaten dan een serieuze optie is. Misschien heeft iemand hier evaring mee of heeft iemand andere suggesties. Ik ken het bedrijf namelijk niet en het is ook niet bij mij om de hoek.
Ik zit nu te denken om alleen te chippen en de downpipe maar te vergeten, maar het liefst zou ik er ook een 3"downpipe onder hebben. Ik ben ook heel benieuwd hoe drowel nu verder gaat, wat ie gaat doen en bij wie. Wellicht kan ik daar ook nog iets aan hebben.
Gaarne wil ik advies of het de moeite waard is om mijn zoektocht door te zetten naar een downpipe met sportkat en bij welk bedrijf ik evt. terecht zou kunnen om dit verwezenlijken
Ik denk toch dat het dan toch maatwerk moet gaan worden. Ik zou alleen niet weten wie. Wellicht dat eps uilaten dan een serieuze optie is. Misschien heeft iemand hier evaring mee of heeft iemand andere suggesties. Ik ken het bedrijf namelijk niet en het is ook niet bij mij om de hoek.
Ik zit nu te denken om alleen te chippen en de downpipe maar te vergeten, maar het liefst zou ik er ook een 3"downpipe onder hebben. Ik ben ook heel benieuwd hoe drowel nu verder gaat, wat ie gaat doen en bij wie. Wellicht kan ik daar ook nog iets aan hebben.
Gaarne wil ik advies of het de moeite waard is om mijn zoektocht door te zetten naar een downpipe met sportkat en bij welk bedrijf ik evt. terecht zou kunnen om dit verwezenlijken
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Bij vorige auto's van mij en van vrienden hebben er wel EPS uitlaten onder gezeten. Waren echter N/A motoren dus geen downpipes gezien van EPS. Verdere werk wel en dat is zeer professioneel. Ik ken meerdere voorbeelden van EPS uitlaten die de auto overleefd hebben en daarna vrolijk op de volgende geschroefd worden.
Er zijn natuurlijk ook nog andere bedrijven die dit doen, maar van deze weet ik dat ze kwalitatief goed werk leveren. Ze zijn al jaren bekend.
Misschien kun je er nog een leuke deal van maken als je er 2 afneemt! Hoeven ze maar 1 keer te meten en die andere is gewoon kopieren.
Er zijn natuurlijk ook nog andere bedrijven die dit doen, maar van deze weet ik dat ze kwalitatief goed werk leveren. Ze zijn al jaren bekend.
Misschien kun je er nog een leuke deal van maken als je er 2 afneemt! Hoeven ze maar 1 keer te meten en die andere is gewoon kopieren.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 29.09.2010 - 09:28
- Locatie: Zuid Holland
Bedankt voor je info Frank.
Wellicht kan je nog wat info geven over hoeveel cpi de kat moet zijn. Ik rijd nu namelijk een 2.5t en heb met een Ferrita downpipe 100cpi racekat continue gehad dat het emissielampje ging branden. Ik heb 'm er uiteindelijk van narigheid maar weer onder vandaan laten halen.
Ik denk nu dat het verstandig is om naar 200cpi sportkat te gaan (of 400?) om dit euvel tegen te gaan. Heb jij trouwens enig idee hoeveel cpi een standaard kat heeft? Ik dacht altijd iets van 800.
Om het wellicht samen te doen heb ik ook al zitten denken...
Wat zou jij doen in mijn geval. Alleen chippen of chippen + downpipe?
Wellicht kan je nog wat info geven over hoeveel cpi de kat moet zijn. Ik rijd nu namelijk een 2.5t en heb met een Ferrita downpipe 100cpi racekat continue gehad dat het emissielampje ging branden. Ik heb 'm er uiteindelijk van narigheid maar weer onder vandaan laten halen.
Ik denk nu dat het verstandig is om naar 200cpi sportkat te gaan (of 400?) om dit euvel tegen te gaan. Heb jij trouwens enig idee hoeveel cpi een standaard kat heeft? Ik dacht altijd iets van 800.
Om het wellicht samen te doen heb ik ook al zitten denken...
Wat zou jij doen in mijn geval. Alleen chippen of chippen + downpipe?
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik heb ook 100CPI en met een soort extension/sleeve op de lambda sonde heb je dat probleem niet meer. Ondere ander verkrijgbaar bij Fasttech.
200CPI (of zelfs meer) is wel duurder maar zou dat probleem (en APK problemen) wel voorkomen. Mijn cat moet echt goed op temp zijn (3000+ rpm gedurende een paar minuten) wil hij de emissie halen. Meer CPI's is dus meer cells per square inch en als je het dus helemaal vol stopt heb je ook kans op minder flow.
Ik zou zelf altijd downpipe en chippen, je geeft je turbo meer ademruimte en het rijdt gewoon veel soepeler. Verder geeft het (IMHO) ook een mooier uitlaatgeluid.
200CPI (of zelfs meer) is wel duurder maar zou dat probleem (en APK problemen) wel voorkomen. Mijn cat moet echt goed op temp zijn (3000+ rpm gedurende een paar minuten) wil hij de emissie halen. Meer CPI's is dus meer cells per square inch en als je het dus helemaal vol stopt heb je ook kans op minder flow.
Ik zou zelf altijd downpipe en chippen, je geeft je turbo meer ademruimte en het rijdt gewoon veel soepeler. Verder geeft het (IMHO) ook een mooier uitlaatgeluid.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5250
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Accepteert Volvo aanpassingen aan het uitlaatsysteem of betekent dat je al je mogelijke garantie aanspraken op de motor moet vergeten ? Overigens meen ik begrepen te hebben dat ook Polestar met een upgrade gaat komen.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik denk dat je met een gloednieuwe auto met een dikkere downpipe + chip wel het een en ander aan garantiedingen gaat verliezen. Ze kunnen natuurlijk nooit hard maken dat het afbladderen van de lak een gevolg is van de downpipe dus met dat soort gevallen komt t wel goed. Motorische problemen worden echter wel tricky denk ik...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 19:26
- Contacteer:
Afgelopen week een S80 2.0T powershift twee dagen op onze Dynostar bank gehad. 255Pk 400Nm met standaard uitlaatsysteem.drowel schreef:Zoals jullie bijna allemaal wel weten is er nu de mooie aanbieding met de V70 2.0T Powershift (r-edition).
Het lijkt dan nu ook een mooi moment de V50 in te ruilen op korte termijn, ondanks dat de auto opzich nog in orde is!
Nu heb ik een proefrit gehad met de 2.0T, en die viel me alles mee, heerlijk comfortabel!
Echter mis je toch het vermogen van de T5 (ruim 265pk) in een lichtere auto van de V50.
De 2.0T zal dan ook zeker gechipped worden, maar wie kan mij vertellen of het nuttig is een ander uitlaatsysteem te monteren. ik hoor vaak goede verhalen over de ferrita systemen. Wat voor winst kan zo'n systeem ongeveer opleveren, en op wat voor prijs moet ik rekenen?
Bedankt!
Een 3 ich downpipe is relatief simpel te bouwen voor deze motor, maar wij hebben wel een auto twee dagen nodig. Eventueel zal de rest van het uitlaatsysteem vervangen kunnen worden door de Simons 2.5T uitlaat, welke dan pasgemaakt moet worden op de nieuwe downpipe.
Als er iemand is die zijn auto aan wil bieden als "proefkonijn'' dan kan hij/zij een leuke aanbieding verwachten voor een compleet uitlaatsysteem met downpipe/racekat en een tuning op maat.
Gr Marco (fasttech)
- i_n_f_e_r_n_o
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 02.11.2010 - 20:30
@@-----> drowel, hoe is dit afgelopen? Veel power erbij?drowel schreef:De 2.0T zal dan ook zeker gechipped worden, maar wie kan mij vertellen of het nuttig is een ander uitlaatsysteem te monteren.
Doen jullie dergelijke aanpassingen met behoud van fabrieksgarantie??? Of ben ik te heilig en moet ik die garantie niet zo nauw nemen en ook maar los gaan? Ik ben zeer geinteresseerd in power upgrades, maar het liefst met behoud van garantie natuurlijk op een auto van enkele mnd oud.
Hoe verder?
V70 R-Edition/Polestar MY2011 handgeschakeld (foto's)