Motor valt uit

Geproduceerd bij NedCar in Born
yerun
2nd Gear member

Nou de bougies zijn met de laatste onderhoudsbeurt vervangen, maar het probleem is er nog.

Wat ik eigenlijk wil gaan doen (afhankelijk van de reacties hier ook natuurlijk) is uitvinden of 1 van de 2 bobines het probleem is. Is het mogelijk om, als het probleem er is, 1 van de 2 bobines los te halen (dus als de motor loopt)?
of is dit linke soep?

Het liefst had ik em naar de dealer gebracht voor t probleem, maar de laatste onderhoudsbeurt viel nogal duur uit (ook nieuwe achterbanden gekregen) en na de vakantie is het even op een houtje bijten, zogezegd ;)
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dit is een hardnekkige storing merk ik,al bijna twee jaar nu?
yerun
2nd Gear member

Klopt.
Af en toe doet ie t 1 of 2 weken zonder problemen en dan weer bij lage snelheid begint ie weer te hikken of slaat af.
Soms loopt de motor dan ook ineens weer normaal... heel erg vaag wel.
yerun
2nd Gear member

Zo, eventjes bezig geweest onder de kap....
De bobines van een benzinemotor zien er wel ff iets anders uit dan bij een diesel blijkbaar.. veel kleiner.

Ik heb de stekkertjes even losgehad en de boel beetje schoongeblazen (hoewel het niet echt vuil was) en weer teruggedaan. Heb daarna de motor gestart, die liep gewoon goed.
De bobines maken zo te horen geen geluid (zie dit topic, opmerking van JJapie)

Wat me wel opviel is dat de het plastic omhulsel van de bedrading een beetje vergaan is (zie foto) maar de bedrading zelf zag er nog goed uit, tenminste zover ik kon zien.
Mijn idee was om als de motor hapert, 1 van de 2 stekkertjes los te trekken en zien wat er gebeurt, maar natuurlijk als je zelf gaat testen draait de motor als een zonnetje :)

Even kijken wat m'n volgende stap is... geldt je aanbod nog steeds Ramon? :)

Foto (hoop dat ie niet té groot is voor het forum):
Afbeelding
yerun
2nd Gear member

Update: vanavond begon ie weer te schokken, dus auto stilgezet, motorkap opengedaan en de stekker van de bobine aan de bestuurderskant eruit getrokken. Gevolg: Het schokken werd nog heviger, dus snel de motor uitgezet.

De vraag is of dit een slimme actie was... na de stekker weer te hebben aangesloten en de motor gestart te hebben, blijft nu het lampje van de brandstofpomp continu branden.
Denk dat ik hiermee dus een storing heb veroorzaakt, maar de auto rijdt nog goed (mits de motor niet stottert natuurlijk).

Wat ik nog als laatste wil doen, is als het stotteren begint, de andere bobinestekker lostrekken.
Als de motor dan helemaal uitvalt, is de eerst geteste bobine het probleem vermoed ik.
Het kapje wat over de bobines zit, had ik al eerder eraf gehaald, zodat ik sneller kan testen.
Tot zover de avonturen van een amateur-klusser. :?
R.M.B.
2nd Gear member

Ik heb precies hetzelfde probleem momenteel met mijn auto dus ben zeer benieuwd wat het probleem is was. Ik heb ook een 1.8 uit 2000 op lpg
R.M.B.
2nd Gear member

motor laten uitlezen bij de dealer. Bij het uitlezen kwam naar voren dat de emissiewaardes verkeerd waren. Geen specifieke storingcodes.
yerun
2nd Gear member

Nokkenas tandwiel vervangen, motor loopt als een zonnetje. Zelfs iets stiller dan voorheen, vooral stationair :)
Afslaan is niet meer voorgekomen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”