Rij ervaring V70 D3 versus D5

Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Hallo,
Heeft een D3 motor genoeg power in vergelijking met de D5 motor?
Wat zijn jullie ervaringen met deze motorisaties?
Gebruikersavatar
WMB
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09.11.2008 - 11:12
Locatie: Soest

Nee, een D3 heeft echt minder power dan een D5...
:D
Fietsen is gezond, eet meer fiets!
NederKees
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:02

Let op (voor Belgische D5 fans). Volvo gaat vermogen D5 zeer binnenkort verhogen van 205 naar 215pk. De grootste BIV grens ligt bij 211pk. D5 wordt dan dus bijna €2500,- duurder.

Protesteert allen bij uw Volvo dealer!
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

WMB schreef:Nee, een D3 heeft echt minder power dan een D5...
:D
Ja dat er wezenlijk een verschil is van 42pk daar ben ik van op de hoogte.
Maar qua Nm scheelt het slechts 20Nm. Op vlak van motor karakterestieken ontlopen ze elkaar niet echt veel.
Mijn vraag is eigenlijk Heb je met de D3 soms niet het gevoel dat de motor adem te kort komt of gaat hij onder gelijk welke omstandigheid overal vlot mee?
Gebruikersavatar
trimitie
4th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
Locatie: Oostende

heeft toch iets minder power hoger in de toeren dan D5, maar voor mij telde toch het iets mindere verbruik en vooral de mindere autobelastingen....
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Nu rij ik met een V70 2.5 tdi van 140pk 290nm. (1998)
dat zal wel al wat verschillen van, de huidige D3 denk ik.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

NederKees schreef:Protesteert allen bij uw Volvo dealer!
Gaat die dan de BIV voor je betalen?. :lol:
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De D3 heeft wel 400 Nm koppel maar het is slechts beschikbaar over een relatief smal toerenbereik en vervolgens zak het ook heel snel in. Er zouden goede tunig opties die dit grotendeels "verhelpen"
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Welke zijn de goede tuning opties??
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Fasttech, Rica, Heico en naar verwachting binnenkort Polestar zie bijgaande curve, koppel blijft zo'n 750 rpm langer "aanwezig" en totaal vermogen neemt toe tot zo'n 190 pk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

Zolang je meer dan 300Nm tot je beschikking hebt kom je goed vooruit. Ik zie in de tabel dat men na tuning IETS langer hierover de beschikking heeft. Slechts 150 "toeren" langer. Dat zal geen zoden aan de dijk zetten.

Als je dezelfde redenatie doet met 350Nm, dan beschikt men hier 250 "toeren" langer over.

In de praktijk betekent het waarschijnlijk dat men tijdens het accelereren minder dan een halve seconde langer van deze trekkracht kan genieten. Dáár hoef je het dus niet voor te doen.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
NederKees
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:02

Als dat grafiekje echt klopt zou de standaard D3 beter presteren dan Volvo beweert. Max vermogen blijft ongeveer constant tot 3750 rpm. De grafiek van Volvo zelf geeft een zeer sterke daling direct na 3000 toeren.
Zou Volvo zich het commentaar hebben aangetrokken en de motor toch iets beter hebben getuned. Dit ziet eruit als een 520d....

Over 2 weken weet ik het na mijn proefrit.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

BSR heeft ook net de tuning uit voor de D3 in de S/V60 : 188 PK, 426 Nm
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

Je mag je niet blindstaren op absolute cijfers.

Veel meer zeggend is bovenliggende grafiek met vermogen- en koppelkurve. Verschil in ware rijsensatie met Heico tov stock versie zoals als vermeld lijkt me heel beperkt, voor zover dat de originele standaard kurves correct zijn uiteraard. Blijkbaar zijn er reeds diverse updates geweest intussen....

BSR lijkt op het eerste zicht dan ook zinloos, tenzij zij erin geslaagd zijn om het vermogen tot 4500 o/pm netjes op te bouwen en het koppel over een breder toerental uit te smeren.

Daarenboven, laat ons toch ook even rekening houden met het gegeven dat een voorwielaandrijver het best best moeilijk heeft met koppelwaarden boven de 400 nm.

De nieuwe D5 (205 pk, 420 nm) lijkt mij een perfekt uitgebalanceerde motor voor wie graag een echt sportieve diesel wil en hiervoor bereid is om in België een meerprijs van 6.000€ + 1250€ extra BIV op te hoesten.

D3 is een fiscaal vriendelijke oplossing die in 99% meer dan voldoende vermogen en koppel vrijgeeft en hiermee kan concurreren tegen C/klasse, 3-serie en A4.

D2 daarentegen....Volvo onwaardig als ze zich als premium merk verder willen profileren. Kan je evengoed een VW passat, Peugeot 508,Ford Mondeo kopen voor minder "florijnen" in de 1600cc categorie.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

dewae schreef:De D2 daarentegen....Volvo onwaardig als ze zich als premium merk verder willen profileren. Kan je evengoed een VW passat, Peugeot 508,Ford Mondeo kopen voor minder "florijnen" in de 1600cc categorie.
de fiscus verwekt doorgaans lelijke kindertjes, toch zijn ze vaak erg "lief"
Volvo for life
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

1600 cc heeft niets met wel of niet premium te maken. Kijk maar eens om je heen.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

dewae schreef: D3 is een fiscaal vriendelijke oplossing die in 99% meer dan voldoende vermogen en koppel vrijgeeft en hiermee kan concurreren tegen C/klasse, 3-serie en A4.
De V70 concurreert toch met de A6, 5-serie en de E-klasse?
De D3 is bv min of meer vergelijkbaar met de 2.0 diesel van de A6. of de E220CDI
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

Ja, de 3-serie is heel klein en de A4 ook. Dit zal voor niemand die een V70 overweegt een serieuze concurrent zijn.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Passat en Mondeo zijn concurrenten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Met die stuntedities nu wel bijna idd, er is weinig (semi) premium meer aan Volvo.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”