Hallo,
Heeft een D3 motor genoeg power in vergelijking met de D5 motor?
Wat zijn jullie ervaringen met deze motorisaties?
Rij ervaring V70 D3 versus D5
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:02
Let op (voor Belgische D5 fans). Volvo gaat vermogen D5 zeer binnenkort verhogen van 205 naar 215pk. De grootste BIV grens ligt bij 211pk. D5 wordt dan dus bijna €2500,- duurder.
Protesteert allen bij uw Volvo dealer!
Protesteert allen bij uw Volvo dealer!
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Ja dat er wezenlijk een verschil is van 42pk daar ben ik van op de hoogte.WMB schreef:Nee, een D3 heeft echt minder power dan een D5...
Maar qua Nm scheelt het slechts 20Nm. Op vlak van motor karakterestieken ontlopen ze elkaar niet echt veel.
Mijn vraag is eigenlijk Heb je met de D3 soms niet het gevoel dat de motor adem te kort komt of gaat hij onder gelijk welke omstandigheid overal vlot mee?
- trimitie
- 4th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
- Locatie: Oostende
heeft toch iets minder power hoger in de toeren dan D5, maar voor mij telde toch het iets mindere verbruik en vooral de mindere autobelastingen....
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Nu rij ik met een V70 2.5 tdi van 140pk 290nm. (1998)
dat zal wel al wat verschillen van, de huidige D3 denk ik.
dat zal wel al wat verschillen van, de huidige D3 denk ik.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Fasttech, Rica, Heico en naar verwachting binnenkort Polestar zie bijgaande curve, koppel blijft zo'n 750 rpm langer "aanwezig" en totaal vermogen neemt toe tot zo'n 190 pk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02
Zolang je meer dan 300Nm tot je beschikking hebt kom je goed vooruit. Ik zie in de tabel dat men na tuning IETS langer hierover de beschikking heeft. Slechts 150 "toeren" langer. Dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Als je dezelfde redenatie doet met 350Nm, dan beschikt men hier 250 "toeren" langer over.
In de praktijk betekent het waarschijnlijk dat men tijdens het accelereren minder dan een halve seconde langer van deze trekkracht kan genieten. Dáár hoef je het dus niet voor te doen.
Als je dezelfde redenatie doet met 350Nm, dan beschikt men hier 250 "toeren" langer over.
In de praktijk betekent het waarschijnlijk dat men tijdens het accelereren minder dan een halve seconde langer van deze trekkracht kan genieten. Dáár hoef je het dus niet voor te doen.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:02
Als dat grafiekje echt klopt zou de standaard D3 beter presteren dan Volvo beweert. Max vermogen blijft ongeveer constant tot 3750 rpm. De grafiek van Volvo zelf geeft een zeer sterke daling direct na 3000 toeren.
Zou Volvo zich het commentaar hebben aangetrokken en de motor toch iets beter hebben getuned. Dit ziet eruit als een 520d....
Over 2 weken weet ik het na mijn proefrit.
Zou Volvo zich het commentaar hebben aangetrokken en de motor toch iets beter hebben getuned. Dit ziet eruit als een 520d....
Over 2 weken weet ik het na mijn proefrit.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
BSR heeft ook net de tuning uit voor de D3 in de S/V60 : 188 PK, 426 Nm
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47
Je mag je niet blindstaren op absolute cijfers.
Veel meer zeggend is bovenliggende grafiek met vermogen- en koppelkurve. Verschil in ware rijsensatie met Heico tov stock versie zoals als vermeld lijkt me heel beperkt, voor zover dat de originele standaard kurves correct zijn uiteraard. Blijkbaar zijn er reeds diverse updates geweest intussen....
BSR lijkt op het eerste zicht dan ook zinloos, tenzij zij erin geslaagd zijn om het vermogen tot 4500 o/pm netjes op te bouwen en het koppel over een breder toerental uit te smeren.
Daarenboven, laat ons toch ook even rekening houden met het gegeven dat een voorwielaandrijver het best best moeilijk heeft met koppelwaarden boven de 400 nm.
De nieuwe D5 (205 pk, 420 nm) lijkt mij een perfekt uitgebalanceerde motor voor wie graag een echt sportieve diesel wil en hiervoor bereid is om in België een meerprijs van 6.000€ + 1250€ extra BIV op te hoesten.
D3 is een fiscaal vriendelijke oplossing die in 99% meer dan voldoende vermogen en koppel vrijgeeft en hiermee kan concurreren tegen C/klasse, 3-serie en A4.
D2 daarentegen....Volvo onwaardig als ze zich als premium merk verder willen profileren. Kan je evengoed een VW passat, Peugeot 508,Ford Mondeo kopen voor minder "florijnen" in de 1600cc categorie.
Veel meer zeggend is bovenliggende grafiek met vermogen- en koppelkurve. Verschil in ware rijsensatie met Heico tov stock versie zoals als vermeld lijkt me heel beperkt, voor zover dat de originele standaard kurves correct zijn uiteraard. Blijkbaar zijn er reeds diverse updates geweest intussen....
BSR lijkt op het eerste zicht dan ook zinloos, tenzij zij erin geslaagd zijn om het vermogen tot 4500 o/pm netjes op te bouwen en het koppel over een breder toerental uit te smeren.
Daarenboven, laat ons toch ook even rekening houden met het gegeven dat een voorwielaandrijver het best best moeilijk heeft met koppelwaarden boven de 400 nm.
De nieuwe D5 (205 pk, 420 nm) lijkt mij een perfekt uitgebalanceerde motor voor wie graag een echt sportieve diesel wil en hiervoor bereid is om in België een meerprijs van 6.000€ + 1250€ extra BIV op te hoesten.
D3 is een fiscaal vriendelijke oplossing die in 99% meer dan voldoende vermogen en koppel vrijgeeft en hiermee kan concurreren tegen C/klasse, 3-serie en A4.
D2 daarentegen....Volvo onwaardig als ze zich als premium merk verder willen profileren. Kan je evengoed een VW passat, Peugeot 508,Ford Mondeo kopen voor minder "florijnen" in de 1600cc categorie.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de fiscus verwekt doorgaans lelijke kindertjes, toch zijn ze vaak erg "lief"dewae schreef:De D2 daarentegen....Volvo onwaardig als ze zich als premium merk verder willen profileren. Kan je evengoed een VW passat, Peugeot 508,Ford Mondeo kopen voor minder "florijnen" in de 1600cc categorie.
Volvo for life
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
De V70 concurreert toch met de A6, 5-serie en de E-klasse?dewae schreef: D3 is een fiscaal vriendelijke oplossing die in 99% meer dan voldoende vermogen en koppel vrijgeeft en hiermee kan concurreren tegen C/klasse, 3-serie en A4.
De D3 is bv min of meer vergelijkbaar met de 2.0 diesel van de A6. of de E220CDI