Rammelend getik

Plaats reactie
S80 TDI
2nd Gear member

Vorige maand mijn S80 een grote onderhoudsbeurt inclusief riemen gegeven dus dik € 1500 lichter.

Hij loopt meteen weer een stuk beter. Nu begin ik me echter te irriteren aan het getik van de vacuumpomp. Bij het intrappen van de rem is het even weg, maar komt snel terug. Vacuumpomp dus.

Gezien het budget voor 2011 onderhoud ver op is, wil ik deze klus zelf klaren omdat ik op internet dezelfde pomp met een vw logootje tegen kom die zo € 150 goedkoper is dan de volvo versie.

Het lijkt me niet veel werk, maar heeft iemand het al eens eerder gedaan? Wie heeft er een handleiding? Het gaat om de TDI versie.

Dank voor de info!
EVV
5th Gear member

Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member

pomp kun je repareren..
Ramon&Ramon
7th Gear member

EVV schreef:Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.
dat weten ze hier ook wel hoor :)
EVV
5th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
EVV schreef:Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.
dat weten ze hier ook wel hoor :)
Wel jammer dat ze dat dan niet hier posten ;)
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ramon&Ramon schreef:pomp kun je repareren..

het staat hier toch??????
S80 TDI
2nd Gear member

Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.
Met deze link kan ik wat! Als je doorleest zie je idd tips en trucs. Het lijkt me zelfs nog makkelijker als bij een 850 doordat er iets meer ruimte aanwezig is.

Nu nog even uitzoeken hoe ik de nokkenas kan verdraaien met een automaat. Ik wil namelijk de pomp er zonder druk afhalen. Iemand een idee?
toppertje
6th Gear member

S80 TDI schreef:
Met deze link kan ik wat! Als je doorleest zie je idd tips en trucs. Het lijkt me zelfs nog makkelijker als bij een 850 doordat er iets meer ruimte aanwezig is.

Nu nog even uitzoeken hoe ik de nokkenas kan verdraaien met een automaat. Ik wil namelijk de pomp er zonder druk afhalen. Iemand een idee?
idd hebben ze op het 850 -forum WEL tips en tricks in tegen stelling
tot wat sommige monteurs hier te bieden hebben. :wink:
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member

Toffe opmerking naar de monteurs toe hier op het forum!
M@rcel
6th Gear member

Volgens mij wordt hier op het forum door professionele en niet-professionele monteurs veel informatie en advies gegeven.

IK ben er in ieder geval blij mee. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member

S80 TDI schreef:

misschien de krukaspoelie verdraaien?
Niet aan de nokkenas draaien natuurlijk,want dan verspringt de distributieriem!
Heb nog een nieuwe pomp liggen trouwens voor weinig!
toppertje
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Toffe opmerking naar de monteurs toe hier op het forum!
ik scheer niet alle monteurs over 1 kam,maar praat bewust over:sommige.
het lijkt er op dat je je aangesproken voelt. :?:
als iemand er meer van weet,is er toch niets mis mee om die kennis
te delen op dit Forum?
of sla ik de plank nu finaal mis. :roll:
geen glans zonder wrijving
S80 TDI
2nd Gear member

heb een onderzoek gedaan naar de verschillende pompen.

Orgineel Volvo, VW en pierburg zijn dezelfde. Op de gemonteerde pomp staat zelfs geen volvo, maar pierburg. weet alleen niet of deze de originele is of dat ie al een keer vervangen is.

Nu worden er ook nog pompen aageboden met het merk Vacutech en Begel. Heeft iemand ervaring met deze twee merken?

Gezien de pierburg ook van rammelen houdt en toch best prijzig is wil ik wel eens voor deze pompen gaan. Tenzij het absolute rommel is.

Weet iemand raad?
Rex
1st Gear member
Contacteer:

Dat tikken van de pomp komt meestal doordat de veer in de pomp te slap wordt
waardoor de zuiger pen los komt van de nokkas .
Er zijn zwaardere veren te verkrijgen , monteren dan is de tik verdwenen.
S80 TDI
2nd Gear member

Op andere fora wijzer geworden over de kwailiteit van Vacutech. Doordat ik geen reactie van een andere forummer terug kreeg of hij er een had liggen heb ik gisteren een Vacutech aangeschaft.

Zelfde look en feel alleen dan voor 28% van de volvo prijs. De hele zondag ingeruimd om het los te monteren bleek het klusje in 45 minuten klaar te zijn. Met een korte sleutel 13 is het onderste boutje goed te doen. De nokkenas goed zetten is echter iets moeilijker op een automaat.

En geen gerammel meer!
Plaats reactie

Terug naar “S80”