Vorige maand mijn S80 een grote onderhoudsbeurt inclusief riemen gegeven dus dik € 1500 lichter.
Hij loopt meteen weer een stuk beter. Nu begin ik me echter te irriteren aan het getik van de vacuumpomp. Bij het intrappen van de rem is het even weg, maar komt snel terug. Vacuumpomp dus.
Gezien het budget voor 2011 onderhoud ver op is, wil ik deze klus zelf klaren omdat ik op internet dezelfde pomp met een vw logootje tegen kom die zo € 150 goedkoper is dan de volvo versie.
Het lijkt me niet veel werk, maar heeft iemand het al eens eerder gedaan? Wie heeft er een handleiding? Het gaat om de TDI versie.
Dank voor de info!
Rammelend getik
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
pomp kun je repareren..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dat weten ze hier ook wel hoorEVV schreef:Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.

- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Wel jammer dat ze dat dan niet hier postenRamon&Ramon schreef:dat weten ze hier ook wel hoorEVV schreef:Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ramon&Ramon schreef:pomp kun je repareren..
het staat hier toch??????
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38
Met deze link kan ik wat! Als je doorleest zie je idd tips en trucs. Het lijkt me zelfs nog makkelijker als bij een 850 doordat er iets meer ruimte aanwezig is.Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.
Nu nog even uitzoeken hoe ik de nokkenas kan verdraaien met een automaat. Ik wil namelijk de pomp er zonder druk afhalen. Iemand een idee?
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
idd hebben ze op het 850 -forum WEL tips en tricks in tegen stellingS80 TDI schreef:Met deze link kan ik wat! Als je doorleest zie je idd tips en trucs. Het lijkt me zelfs nog makkelijker als bij een 850 doordat er iets meer ruimte aanwezig is.Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.
Nu nog even uitzoeken hoe ik de nokkenas kan verdraaien met een automaat. Ik wil namelijk de pomp er zonder druk afhalen. Iemand een idee?
tot wat sommige monteurs hier te bieden hebben.
geen glans zonder wrijving
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Toffe opmerking naar de monteurs toe hier op het forum!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
S80 TDI schreef:Met deze link kan ik wat! Als je doorleest zie je idd tips en trucs. Het lijkt me zelfs nog makkelijker als bij een 850 doordat er iets meer ruimte aanwezig is.Op het 850 forum hebben ze daar een speciaal topic voor. Aangezien het dezelfde motor is zou je kunnen kijken of het bruikbaar is voor je.
Nu nog even uitzoeken hoe ik de nokkenas kan verdraaien met een automaat. Ik wil namelijk de pomp er zonder druk afhalen. Iemand een idee?
misschien de krukaspoelie verdraaien?
Niet aan de nokkenas draaien natuurlijk,want dan verspringt de distributieriem!
Heb nog een nieuwe pomp liggen trouwens voor weinig!
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik scheer niet alle monteurs over 1 kam,maar praat bewust over:sommige.Ramon&Ramon schreef:Toffe opmerking naar de monteurs toe hier op het forum!
het lijkt er op dat je je aangesproken voelt. :?:
als iemand er meer van weet,is er toch niets mis mee om die kennis
te delen op dit Forum?
of sla ik de plank nu finaal mis. :roll:
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38
heb een onderzoek gedaan naar de verschillende pompen.
Orgineel Volvo, VW en pierburg zijn dezelfde. Op de gemonteerde pomp staat zelfs geen volvo, maar pierburg. weet alleen niet of deze de originele is of dat ie al een keer vervangen is.
Nu worden er ook nog pompen aageboden met het merk Vacutech en Begel. Heeft iemand ervaring met deze twee merken?
Gezien de pierburg ook van rammelen houdt en toch best prijzig is wil ik wel eens voor deze pompen gaan. Tenzij het absolute rommel is.
Weet iemand raad?
Orgineel Volvo, VW en pierburg zijn dezelfde. Op de gemonteerde pomp staat zelfs geen volvo, maar pierburg. weet alleen niet of deze de originele is of dat ie al een keer vervangen is.
Nu worden er ook nog pompen aageboden met het merk Vacutech en Begel. Heeft iemand ervaring met deze twee merken?
Gezien de pierburg ook van rammelen houdt en toch best prijzig is wil ik wel eens voor deze pompen gaan. Tenzij het absolute rommel is.
Weet iemand raad?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 10.11.2010 - 11:09
- Locatie: Doorn
- Contacteer:
Dat tikken van de pomp komt meestal doordat de veer in de pomp te slap wordt
waardoor de zuiger pen los komt van de nokkas .
Er zijn zwaardere veren te verkrijgen , monteren dan is de tik verdwenen.
waardoor de zuiger pen los komt van de nokkas .
Er zijn zwaardere veren te verkrijgen , monteren dan is de tik verdwenen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38
Op andere fora wijzer geworden over de kwailiteit van Vacutech. Doordat ik geen reactie van een andere forummer terug kreeg of hij er een had liggen heb ik gisteren een Vacutech aangeschaft.
Zelfde look en feel alleen dan voor 28% van de volvo prijs. De hele zondag ingeruimd om het los te monteren bleek het klusje in 45 minuten klaar te zijn. Met een korte sleutel 13 is het onderste boutje goed te doen. De nokkenas goed zetten is echter iets moeilijker op een automaat.
En geen gerammel meer!
Zelfde look en feel alleen dan voor 28% van de volvo prijs. De hele zondag ingeruimd om het los te monteren bleek het klusje in 45 minuten klaar te zijn. Met een korte sleutel 13 is het onderste boutje goed te doen. De nokkenas goed zetten is echter iets moeilijker op een automaat.
En geen gerammel meer!