Remklauwen niet los te krijgen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Beste volvo liefhebbers,

Gisteren wou ik de voorste remschijven vervangen. Het gaat om massieve remschijven. De blokken zijn wel los te krijgen. Maar om de schijf te demonteren moet de remklauw van de fusee af. Een remklauw zit met 2 bouten vast. Deze twee bouten zijn niet los te krijgen.

Wat ik heb geprobeerd:
- Slagmoersleutel met copressor
- Dopsleutel i.c.m. een hamer een slag/tik maken
- Ruim WD40 gebruikt

Er is echt enorm veel kracht verbruikt om 't los te krijgen, maar helaas. De zeskantboutkoppen zijn trouwens nog wel redelijk goed. Dus nog niet ronde koppen.

Wat moet ik doen om deze bouten los te krijgen? Heet stoken, andere kruipolie?

Bedankt voor de tips!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4572
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

Heb je een zeskantige dop gebruikt ??
Die geeft beter de kracht door dan een 12 kantige.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Ja, beide (slagmoer en ratel) zeskantige doppen gebruikt.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je het thuis op een krik/assteunen doet zijn ze bijna niet los te krijgen omdat de wagen zelf teveel kan bewegen waardoor je de kracht niet goed kan overbrengen. Ik ben even naar een dhz garage gereden vooraf. Op de brug heb ik de bouten even gelost met behulp van een eind pijp en een zeslkantige dop op een vastgelaste ratel, daar voorradig. Zijn ze zo los, thuis kan je dan de klus op de krik afmaken. De bouten zijn met loctite vastgezet, vandaar dat ze zo enorm vastzitten, daar helpt geen WD40 tegen. Overigens altijd voor dit soort klussen echte kruipolie gebruiken, dat werkt veel beter. Het kruiskopje waarmee de schijven zelf vastzitten kan ook een drama zijn, ik heb er een met een hamer en beitel los moeten tikken, dat ging prima.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Dank je wel voor de tip. Ik heb het inderdaad op een krik uitgevoerd. Binnenkort zal ik de bouten wel laten ''lossen'' bij een garage. Dan maak ik de boel thuis wel af.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op de brug kan je er zo van achter het wiel bij, die hoeven er dus geeneens vanaf. Beste is om dit op een oprijbrug te doen, dan staat hij het stevigst.
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Ik heb een maandje of 2 geleden mn remklauw vervangen en ik liep tegen hetzelfde probleem.

Ik heb het met het volgende gereedschap gedaan:
zeskantdop > (goede) schuifgreep > stalen pijp of flinke moker.

Ik kreeg de 2 bouten zonder WD40 o.i.d. los. Als je een ratel gebruikt dan verlies je teveel kracht. Als je een schuifgreep gebruikt is de "kracht" veel directer. Overigens gingen ze bij mij ook niet los met mn huis/tuin/keuken pneumatische sleutel van Metabo.

De bovenstaande oplossing heb ik wel met Gedore gereedschap gedaan. Weet niet of het met goedkoper merk los komt.

Succes!
Gebruikersavatar
Jeroentje
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 25.02.2006 - 22:15
Locatie: nieuwegein

op de krik gaat het ook echter je hebt weinig ruimte. Neem een goede ratel en een stuk pijp. Maar brug is verstandiger. of put.
Ford escort MK3 1984. 1.6 8vEFI turbo 200PK
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Zeer herkenbaar probleem. Ik had hetzelfde bij de achteras van mijn auto. Beide remklauwen zaten ongelooflijk vast.

Maar dan een tip voor wie achter de remschijven wil vervangen, de klauw hoeft er niet af om de schijf eruit te krijgen. Met een beetje voorzichtig manouvreren kan de schijf er precies uit. Ik weet niet of de constructie van remklauw/remschijf bij de vooras hetzelfde is, maar anders zou dat in principe ook moeten kunnen.

Op de foto zie je mijn oude remschijf. De oude remblokken zitten nog in de klauw. Als je de blokken + bevestiging eraf haald, kan de schijf er net uit.
Afbeelding
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Bedankt nog voor de tips. Uiteindelijk is het gelukt op de krik . D.m.v. een flink verlengde 1/2'' schuifgreep en het stuur compleet naar links of rechts te draaien (afhankelijk van de remschijf zijde). Zo kan je er precies bij zodat de verlengde schuifgreep net buiten de wielkast steekt. En wat IMAL helpt uiteraard ook goed mee. Maar het zat echt (te) goed vast zeg...

Nu weer verse remmen.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”