bij m'n V70 classic heb ik de laatste dagen enorm veel problemen met m'n ECC. Bij het starten werkt de airco perfect maar na een eindje rijden begint hij warme lucht te blazen en wordt het snikheet in de wagen , dan kan ik slechts koude lucht krijgen door de temperatuurinstelling heel laag te zetten . Links en rechts heeft ook niet altijd dezelfde temp.
Kan er mij daar iemand bij helpen...moet ik ermee naar de volvo dealer of naar een climat control specialist.
thx
fabien
onregelmatige binnentemperatuur ECC
- fabien
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
- Locatie: ieper
thx voor de snelle reactie...
maar als er te weinig koude middel inzit hoe verklaar je dan dat als ik de temperatuur lager zet ik terug koude lucht krijg, is dit een normaal fenomeen dat wijst op te weinig koude middel ?
tot hoors
maar als er te weinig koude middel inzit hoe verklaar je dan dat als ik de temperatuur lager zet ik terug koude lucht krijg, is dit een normaal fenomeen dat wijst op te weinig koude middel ?
tot hoors
- groentje
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 22:22
dat kan als er iets te weinig in zit , dat noemen ze kritisch afgevuld, het koudemiddel gaat dan koken bij een bepaalde druk en koelt niet meer als de druk weer verandert dan begint het koelen weer.
VOLVO V70 2.5D scarabe groen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
koudemiddel gaat koken?. :shock:groentje schreef:het koudemiddel gaat dan koken bij een bepaalde druk en koelt niet meer als de druk weer verandert dan begint het koelen weer.
hoe kan dat als het systeem volledig uitgeschakeld word door te lage druk?.
- fabien
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
- Locatie: ieper
hoi
er schoot me nog iets te binnen nml dat deze winter het ventielatiesysteem soms onnodig koude lucht begon te blazen (met airco af)...zou dit dan misschien toch wijzen op een defecte voeler en weet er soms iemand hoeveel en waar er van die voelers inzitten in m'n V70 Classic. Persoonlijk weet ik van één voeler naast het stuur ,heb ik eens uitgeblazen maar zonder resultaat.
thx- fabien
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
- Locatie: ieper
hoi
momenteel is het kouder weer en heb ik het probleem met m'n ECC dat hij blijft te warme lucht blazen ...moet hem op 17° zetten om het houdbaar te maken.
ik heb dus toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer, maar goede raad is uiteraard enorm welkom !!!!
thx
momenteel is het kouder weer en heb ik het probleem met m'n ECC dat hij blijft te warme lucht blazen ...moet hem op 17° zetten om het houdbaar te maken.
ik heb dus toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer, maar goede raad is uiteraard enorm welkom !!!!
thx
- rhs60
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
- Locatie: Rijsbergen (N.Br.)
Even uit ervaring met mijn andere auto met ECC, die ook zo'n probleem heeft gehad:fabien schreef:hoi
momenteel is het kouder weer en heb ik het probleem met m'n ECC dat hij blijft te warme lucht blazen ...moet hem op 17° zetten om het houdbaar te maken.
ik heb dus toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer, maar goede raad is uiteraard enorm welkom !!!!
thx
Aangezien het de afgelopen dagen zo'n 20 graden is geweest, lijkt mij dat niet zozeer de aircopomp/condensor/verdamper het probleem is, maar de regeleenheid voor de ECC.
Eerste verdachte is dan inderdaad een temperatuursensor die een verkeerde waarde geeft of er zit ergens een kortsluiting. Bij een bepaalde temperatuur "leest"de regelunit een bepaalde weerstand van de temp. sensor en past daarop de stand van de kachel aan.
Indien de sensor defect is (weerstand oneindig) of ergens sluiting maakt (weerstand 0) heb je grote kans op klachten als door jou beschreven.
Toevallig ga ik vandaag naar mijn airco specialist (natuurlijk STEK gecertificeerd) en ik zal bij hem eens informeren.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
- Forza Volvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 21:53
- Locatie: Hof van Twente
Heb het ook meegemaakt met m,n vorige auto.HMG schreef:Misschien de magneetkoppeling van de aircopomp. Eerst werkt hij even goed maar daarna houdt hij er mee op..
Hans
V 70 T5 Mobilytiline
- HMG
- 4th Gear member
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
- Locatie: Veynes
Bij een kapotte verdamper of condensor werkt het systeem helemaal niet meer, bij een kapotte mangeetkoppeling wel de eerste vijf tot tien minuten. Dit is alleen het geval bij warm weer. Als het straks weer kouder wordt heb je er misschien helemaal geen last meer van. Met dit verschijnsel kun je s'nachts ook met airco aan rijden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Achter het dashboard zitten een stuk of 7 - 8 hele kleine servo motortjes, die de div. kleppen van het luchtsysteem openen of sluiten.
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Verder kan het zijn dat er een klep is doorgeschoten, waardoor hij niet meer volledig open of dicht gaat.
Voorzover bekend is er door de dealer een zgn "calibratie" uit te voeren waarbij de 0-stand van de klep weer goed wordt ingesteld.
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Verder kan het zijn dat er een klep is doorgeschoten, waardoor hij niet meer volledig open of dicht gaat.
Voorzover bekend is er door de dealer een zgn "calibratie" uit te voeren waarbij de 0-stand van de klep weer goed wordt ingesteld.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
- HMG
- 4th Gear member
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
- Locatie: Veynes
Dan zou het systeem een foutmelding d.m.v. knipperende lampjes geven.Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Er kan ook een servotje kapot / verkeerd gecalibreerd zijn zonder dat het door het systeem dit meldt, zeker weten.
Als het motortje met zijn tandjes naast de klep loopt denkt het systeem dat alles in orde is maar de klep gaat dus niet mee!
Zoals al vaker gemeld: de wereld is groter dan de Volvo werkplaats !
Als het motortje met zijn tandjes naast de klep loopt denkt het systeem dat alles in orde is maar de klep gaat dus niet mee!
Zoals al vaker gemeld: de wereld is groter dan de Volvo werkplaats !
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
- fabien
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
- Locatie: ieper
heb gebeld met de dealer en die dacht aan een defekte condensor...dat kan toch niet daar ik het probleem ook heb bij koud weer en airco af.
Wat denken jullie ???
althans bedankt voor de vele reacties
tot hoors
Wat denken jullie ???
althans bedankt voor de vele reacties
tot hoors
- HMG
- 4th Gear member
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
- Locatie: Veynes
Achter het dashboard zitten een stuk of 7 - 8 hele kleine servo motortjes, die de div. kleppen van het luchtsysteem openen of sluiten.
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Verder kan het zijn dat er een klep is doorgeschoten, waardoor hij niet meer volledig open of dicht gaat.
Voorzover bekend is er door de dealer een zgn "calibratie" uit te voeren waarbij de 0-stand van de klep weer goed wordt ingesteld.