onregelmatige binnentemperatuur ECC

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fabien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
Locatie: ieper

bij m'n V70 classic heb ik de laatste dagen enorm veel problemen met m'n ECC. Bij het starten werkt de airco perfect maar na een eindje rijden begint hij warme lucht te blazen en wordt het snikheet in de wagen , dan kan ik slechts koude lucht krijgen door de temperatuurinstelling heel laag te zetten . Links en rechts heeft ook niet altijd dezelfde temp.

Kan er mij daar iemand bij helpen...moet ik ermee naar de volvo dealer of naar een climat control specialist.

thx

fabien
Gebruikersavatar
groentje
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.04.2006 - 22:22

dit klinkt als een airco met te weinig koudemiddel.
raadpleeg maar een specialist dit kun je niet zelf oplossen
VOLVO V70 2.5D scarabe groen
Gebruikersavatar
fabien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
Locatie: ieper

thx voor de snelle reactie...
maar als er te weinig koude middel inzit hoe verklaar je dan dat als ik de temperatuur lager zet ik terug koude lucht krijg, is dit een normaal fenomeen dat wijst op te weinig koude middel ?

tot hoors
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Misschien de magneetkoppeling van de aircopomp. Eerst werkt hij even goed maar daarna houdt hij er mee op..
Gebruikersavatar
groentje
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.04.2006 - 22:22

dat kan als er iets te weinig in zit , dat noemen ze kritisch afgevuld, het koudemiddel gaat dan koken bij een bepaalde druk en koelt niet meer als de druk weer verandert dan begint het koelen weer.
VOLVO V70 2.5D scarabe groen
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

groentje schreef:het koudemiddel gaat dan koken bij een bepaalde druk en koelt niet meer als de druk weer verandert dan begint het koelen weer.
koudemiddel gaat koken?. :shock:
hoe kan dat als het systeem volledig uitgeschakeld word door te lage druk?.
Gebruikersavatar
fabien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
Locatie: ieper

hoi
er schoot me nog iets te binnen nml dat deze winter het ventielatiesysteem soms onnodig koude lucht begon te blazen (met airco af)...zou dit dan misschien toch wijzen op een defecte voeler en weet er soms iemand hoeveel en waar er van die voelers inzitten in m'n V70 Classic. Persoonlijk weet ik van één voeler naast het stuur ,heb ik eens uitgeblazen maar zonder resultaat.
thx
Gebruikersavatar
fabien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
Locatie: ieper

hoi

momenteel is het kouder weer en heb ik het probleem met m'n ECC dat hij blijft te warme lucht blazen ...moet hem op 17° zetten om het houdbaar te maken.

ik heb dus toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer, maar goede raad is uiteraard enorm welkom !!!!

thx
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

fabien schreef:hoi

momenteel is het kouder weer en heb ik het probleem met m'n ECC dat hij blijft te warme lucht blazen ...moet hem op 17° zetten om het houdbaar te maken.

ik heb dus toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer, maar goede raad is uiteraard enorm welkom !!!!

thx
Even uit ervaring met mijn andere auto met ECC, die ook zo'n probleem heeft gehad:

Aangezien het de afgelopen dagen zo'n 20 graden is geweest, lijkt mij dat niet zozeer de aircopomp/condensor/verdamper het probleem is, maar de regeleenheid voor de ECC.

Eerste verdachte is dan inderdaad een temperatuursensor die een verkeerde waarde geeft of er zit ergens een kortsluiting. Bij een bepaalde temperatuur "leest"de regelunit een bepaalde weerstand van de temp. sensor en past daarop de stand van de kachel aan.

Indien de sensor defect is (weerstand oneindig) of ergens sluiting maakt (weerstand 0) heb je grote kans op klachten als door jou beschreven.

Toevallig ga ik vandaag naar mijn airco specialist (natuurlijk STEK gecertificeerd) en ik zal bij hem eens informeren.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Gebruikersavatar
Forza Volvo
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 10.05.2005 - 21:53
Locatie: Hof van Twente

HMG schreef:Misschien de magneetkoppeling van de aircopomp. Eerst werkt hij even goed maar daarna houdt hij er mee op..
Heb het ook meegemaakt met m,n vorige auto.

Hans
V 70 T5 Mobilytiline
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Bij een kapotte verdamper of condensor werkt het systeem helemaal niet meer, bij een kapotte mangeetkoppeling wel de eerste vijf tot tien minuten. Dit is alleen het geval bij warm weer. Als het straks weer kouder wordt heb je er misschien helemaal geen last meer van. Met dit verschijnsel kun je s'nachts ook met airco aan rijden.
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Achter het dashboard zitten een stuk of 7 - 8 hele kleine servo motortjes, die de div. kleppen van het luchtsysteem openen of sluiten.
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Verder kan het zijn dat er een klep is doorgeschoten, waardoor hij niet meer volledig open of dicht gaat.
Voorzover bekend is er door de dealer een zgn "calibratie" uit te voeren waarbij de 0-stand van de klep weer goed wordt ingesteld.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Dan zou het systeem een foutmelding d.m.v. knipperende lampjes geven.
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Er kan ook een servotje kapot / verkeerd gecalibreerd zijn zonder dat het door het systeem dit meldt, zeker weten.
Als het motortje met zijn tandjes naast de klep loopt denkt het systeem dat alles in orde is maar de klep gaat dus niet mee!

Zoals al vaker gemeld: de wereld is groter dan de Volvo werkplaats !
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
Gebruikersavatar
fabien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
Locatie: ieper

heb gebeld met de dealer en die dacht aan een defekte condensor...dat kan toch niet daar ik het probleem ook heb bij koud weer en airco af.

Wat denken jullie ???

althans bedankt voor de vele reacties

tot hoors
Gebruikersavatar
fabien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
Locatie: ieper

hoi

deze morgen begonnen de 2 oranje lampjes van de airco en deze links ernaast opeens te pinken .

Weet er iemand waar dit op wijst ??
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Achter het dashboard zitten een stuk of 7 - 8 hele kleine servo motortjes, die de div. kleppen van het luchtsysteem openen of sluiten.
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Verder kan het zijn dat er een klep is doorgeschoten, waardoor hij niet meer volledig open of dicht gaat.
Voorzover bekend is er door de dealer een zgn "calibratie" uit te voeren waarbij de 0-stand van de klep weer goed wordt ingesteld.
Gebruikersavatar
fabien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.05.2006 - 21:25
Locatie: ieper

hoi allemaal

wou gewoon even laten weten dat het probleem voorlopig opgelost is.

oplossing : uitlezen foutmeldingen en reinigen binnenvoeler

greets en nogmaals thx voor de vele reacties
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”