ABS lampje brandt af en toe

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Miro1904
2nd Gear member

Sinds een week brandt tijdens het rijden het ABS lampje. Soms ook niet. Vanmorgen reed ik langzaam (5 km/h) door een bocht, moest een beetje bijremmen en hoorde links een schrapend geluid en in m'n rempedaal trillingen. Alsof de ABS in werking trad. Moet ik aan het ergste denken (computer) of kan het een defecte sensor zijn? Veel tijd heb ik niet, hij moet over 3 weken voor de APK! Weet iemand een goede soldeerder in het Noorden voor het geval het aan de printplaat ligt?

Alvast bedankt, Gert
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik heb ooit een keer de ABS-sensoren eruit gehaald en alle slijpsel en vuil verwijderd. Er was geen reden om dit te doen maar het leek mij handig.

Toch maar even proberen? Veel tijd hoeft dat niet te kosten.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Miro1904 schreef:....... een schrapend geluid........
Zijn je remblokken nog wel helemaal 'fris' ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
volvo-jan
4th Gear member

schrapend geluid is je abs-pomp die in werking gaat.
even uit laten lezen.
als die sensor Rechts Achter aangeeft is het je computer.
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Ramon&Ramon
7th Gear member

volvo-jan schreef:schrapend geluid is je abs-pomp die in werking gaat.
even uit laten lezen.
als die sensor Rechts Achter aangeeft is het je computer.

een schrapend geluid is volgens jou dus altijd de abs pomp die in werking gaat?

zou het misschien kunnen zijn dat de remblokken totaal versleten zijn,die veroorzaken dan ook rare geluiden meestal.
dus als je uitleest en hij geeft rechtachter op,dan kun je er van uit gaan dat je abs computer stuk is,de sensor kan dus niet stuk zijn of de sensorring eventueel.
zo leer je nog is wat..
volvo-jan
4th Gear member

aan de beschrijving die hij geeft ga ik er inderdaad van uit dat het de abs-pomp is die even gaat werken. hij zegt namelijk niet dat hij continu een schrapend geluid heeft, alleen de bewuste ochtend even in een flauwe bocht met 5kmh. als de remmerij versleten is maakt die echt wel vaker vreemde geluiden.

storing op de sensor RA draait MEESTAL uit op een computer. je kan naturlijk altijd even kijken of de opnemer wel een signaal afgeeft :wink: ik ga er dan ook vanuit als hij hem uitleest of na laat kijken dat ook even gecontroleert gaat worden.

ik heb namelijk nu al te vaak gezien dat mensen de sensoren vervangen na een storing op de sensor RA, en het probleem dus vrolijk aanwezig blijft, en alleen overgaat na het doorsolderen of vevangen van de computer :wink: .

afijn we zullen mischien nog wel horen wat het was.
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Miro1904
2nd Gear member

Even een update: De afgelopen 2 weken heeft het ABS lampje niet meer gebrand! In de garage hebben ze de wagen uitgelezen: storing sensor rechts-achter. Alle sensoren zijn schoongemaakt. Hij is deze week APK goedgekeurd. Dus ik wacht maar even met het de revisie van de ABS computer. Ik heb niet nagevraagd of de sensor gecontroleerd is op het afgeven van een signaal, zal dat nog gaan doen.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”