
Volvo 164 turbo (2) rijdend (filmpje)
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Je hebt wel ZDDP nodig voor je flat camshaft nokkenas, of zit er andere high pressure additieven in je 10W60 olie? De laatste liter vul ik wel aan met een 15W40 of een andere 20W50 fles die ik nog heb staan uit frankrijk 

-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
We gaan 300+ pk uit die blokken halen... nokkenas slijt toch wel 
Mobil1 wordt gebruikt in klassieker racers, juist om zijn smerende werking. Ben je niet bang dat 20w50 te dik is en niet tegen de hoge temperaturen kan? ik wil geen dikke koek in mn turbo hebben.

Mobil1 wordt gebruikt in klassieker racers, juist om zijn smerende werking. Ben je niet bang dat 20w50 te dik is en niet tegen de hoge temperaturen kan? ik wil geen dikke koek in mn turbo hebben.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Stap 1 compressie meting
cyl 1 8 bar
cyl 2 6 bar
cyl 3 11 bar
cyl 4 10 bar
cyl 5 11 bar
cyl 6 6 bar
Houston! We've got a problem!!
Waarschijnlijk zitten de zuigerveren vast van de drie lage compressie cylinders. Hij rookt ook behoorlijk via de carterontluchting. Het blok heeft ook 25 jaar ongeveer stil gelegen....
cyl 1 8 bar
cyl 2 6 bar
cyl 3 11 bar
cyl 4 10 bar
cyl 5 11 bar
cyl 6 6 bar
Houston! We've got a problem!!
Waarschijnlijk zitten de zuigerveren vast van de drie lage compressie cylinders. Hij rookt ook behoorlijk via de carterontluchting. Het blok heeft ook 25 jaar ongeveer stil gelegen....

- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Schrik niet, ik heb de turbo spullen nog niet gemonteerd. Dit is het speedboot blok welke ik vorig jaar nadat mn turbo blok kapot liep gekocht had. Toen was het geld op dus heb er eigenlijk niets aan gedaan, behalve de nokkenas uitgewisseld.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Oei oei ! Gebroken zuigerveren (bovenste compressieveer) Heb ik te hard getrapt met dit blokje?? Zuigers + drijfstanglagers zien er heel goed uit, dus ik ga de cylinders lichtjes honen en voorzien van nieuwe zuigerveertjes 

-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
ok dus:
b30 met megasquirt
b30 met megasquirt + tune + turbo
BOEM!
'speedboot' blok zonder enige aanpassingen behalve nokkenas
blok met gebroken zuigerveren en slechte compressie
toekomst + turbo
?
had je tijdens het rijden met het speedboot blok geen problemen met de lage compressie dan?
waar hoon jij mee? met stenen of met die bolletjes ?

b30 met megasquirt
b30 met megasquirt + tune + turbo
BOEM!
'speedboot' blok zonder enige aanpassingen behalve nokkenas
blok met gebroken zuigerveren en slechte compressie
toekomst + turbo
?
had je tijdens het rijden met het speedboot blok geen problemen met de lage compressie dan?
waar hoon jij mee? met stenen of met die bolletjes ?

- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
ja alleen de eerste is ook vervangen
B30 met megasquirt blok versleten waarschijnlijk door defecte KDFI waardoor er veel benzine in de olie is gekomen = wash down
2e B30 met megasquirt + turbo = boem
3e B30 speedbootblok idd alleen nokkenas uitgewisseld, zuigerveren waren waarschijnlijk al gebroken. Deze motor reed best goed, schommelde alleen een beetje bij stationair en stonk behoorlijk.
toekomst laatste b30 blok opgelapt, gaskop en turbo
Ik hoon met stenen, daar heb ik goede ervaringen mee.
B30 met megasquirt blok versleten waarschijnlijk door defecte KDFI waardoor er veel benzine in de olie is gekomen = wash down
2e B30 met megasquirt + turbo = boem
3e B30 speedbootblok idd alleen nokkenas uitgewisseld, zuigerveren waren waarschijnlijk al gebroken. Deze motor reed best goed, schommelde alleen een beetje bij stationair en stonk behoorlijk.
toekomst laatste b30 blok opgelapt, gaskop en turbo

Ik hoon met stenen, daar heb ik goede ervaringen mee.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
op t filmpje van vorig jaar kun je al zien dat de carterontluchting behoorlijk rookt. Ik dacht dat het zou kunnen komen door een paar klemmende zuigerveren, maar blijkbaar was het iets ernstiger


- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Klinkt wel gaaf, wat hoor/zie je vallen?ferdy schreef:
op t filmpje van vorig jaar kun je al zien dat de carterontluchting behoorlijk rookt. Ik dacht dat het zou kunnen komen door een paar klemmende zuigerveren, maar blijkbaar was het iets ernstigerZo zie je maar, verkopers op marktplaats blijven niet helemaal te vertrouwen
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Jij hebt de intercooler die ik eigenlijk ook zou moeten hebben, die van mij is even groot als de radiator en nu heb ik last van koeling problemen... ben op zoek naar een kleinere, past deze een beetje in de breedte?
Ik wil je adviseren om ook de toeters uit de luchtstroom te houden, scheelt weer wat.
Ik wil je adviseren om ook de toeters uit de luchtstroom te houden, scheelt weer wat.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Mooi zit hij hé? Toeters hang ik onder de auto denk ik. De radiateur hoeft zelfs niet verplaatst te worden. Past allemaal nét. Voor de koeling heb ik een tropen radiateur, volledig van koper en loeizwaar :twisted:
' De afmetingen zijn 18 cm hoog 6.5 cm dik en 63 cm breed
En de buis aansluitng is 60 mm'
' De afmetingen zijn 18 cm hoog 6.5 cm dik en 63 cm breed
En de buis aansluitng is 60 mm'
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Cylinders nagemeten en goed bevonden, zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren. Hiervoor eerst even netjes de nieuwe zuigerveren los in de cylinder gedaan en de slotspeling valt met 0,45 mm netjes binnen de toegestane hoeveelheid. De slotspeling met oude zuigerveren was bijna 0,9 mm, en dan nog een bere goede compressie hebben !

Alhoewel de drijfstanglagers er nog als nieuwe uitzagen, hadden sommige een aan paar lichte krasjes, de boel ligt nu toch open dus vervangen maar :roll:

Alhoewel de drijfstanglagers er nog als nieuwe uitzagen, hadden sommige een aan paar lichte krasjes, de boel ligt nu toch open dus vervangen maar :roll: