Hallo iedereen,
Ik ga aanstaande dinsdag mijn 244 DL 2.1 uit '76 inruilen voor een 244 GL 2.3 uit 1985 (het model met de rechtopstaande gril). Nu heeft deze auto een B23A motorblok. Ik heb al veel op internet gezocht maar de meningen schijnen nogal verdeeld te zijn over de juiste brandstof. Officieel zou dit motorblok alleen maar op Euro98 kunnen lopen, tegelijkertijd hoor ik ook veel mensen roepen dat deze auto's het prima doen op Euro95. Natuurlijk is LPG ideaal, maar dat zit er (nog) niet op. Dat is dus in eerste instantie geen optie.
Wat zal ik eens in de tank gooien?
P.S. Heeft iemand misschien een PDFje van de owners manual van dit type auto? Zo ja, kun je dat misschien aan mij mailen? Bij voorbaat dank!
B23A - Wat is de juiste brandstof?
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Volvo 244 GL 2.3 1985
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Hey B-Lennium, thnx voor de reactie. Daar kan ik wat mee.
Tof project overigens, die 164 Turbo, ik was net dat topic aant lezen.
Maar ff terzake
:
Hoeveel verschil denk je dat het maakt qua verbruik 98 of 95? Ook sprak ik iemand die zei dat je daar ook een soort toevoeging bij de euro95 kunt gooien, ervaringen daarmee?
Tof project overigens, die 164 Turbo, ik was net dat topic aant lezen.
Maar ff terzake

Hoeveel verschil denk je dat het maakt qua verbruik 98 of 95? Ook sprak ik iemand die zei dat je daar ook een soort toevoeging bij de euro95 kunt gooien, ervaringen daarmee?
Volvo 244 GL 2.3 1985
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
de toevoeging is waarschijnlijk loodvervanger, die heb je niet nodig bij een auto uit 85.
ik merk aan kosten geen verschil tussen 95 en 98, met 98 rijd de auto net iets 'zuiniger' dat heft het verschil in prijs weer op.
de turbo is een leuke auto ja, bedankt voor je compliment!
ik merk aan kosten geen verschil tussen 95 en 98, met 98 rijd de auto net iets 'zuiniger' dat heft het verschil in prijs weer op.
de turbo is een leuke auto ja, bedankt voor je compliment!
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Geen PDF-je van het owners manual, wel een link naar Volvo
1985 VOLVO DL, GL and Turbo
1985 VOLVO DL, GL and Turbo
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Thanks for the link! Handig deze manual, wel nadelig dat deze niet helemaal van toepassing is op het model wat ik heb gekocht. Deze is van voor augustus 1985, en is een Nederlands model.
Iemand anders nog met een usersmanual voor Europa?
Iemand anders nog met een usersmanual voor Europa?
Volvo 244 GL 2.3 1985
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Om winst uit euro 98 te halen moet je toch je ontsteking vervroegen?B-lennium schreef:de toevoeging is waarschijnlijk loodvervanger, die heb je niet nodig bij een auto uit 85.
ik merk aan kosten geen verschil tussen 95 en 98, met 98 rijd de auto net iets 'zuiniger' dat heft het verschil in prijs weer op.
de turbo is een leuke auto ja, bedankt voor je compliment!
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Is er sowiezo een beter alternatief (qua Fuel-economy) voor de ontsteking van een 244 met een B23A blok?
Volvo 244 GL 2.3 1985
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Even de theorie?: als je motor een klopsensor heeft en hij hoort 98 octaan te krijgen, zal je best op 95 kunnen rijden, maar op het ogenblik dat je vermogen vraagt zal de klopsensor ervoor zorgen dat je ontsteking verlaat wordt om te voorkomen dat de motor gaat "pingelen". Je bent dan dus vermogen kwijt.
Bij een motor zónder electronica moet je gewoon tanken wat de fabrikant voorschreef, anders loop je het risico op ernstige motorschade. Je kunt ook octaanboosters kopen, die je bij de 95 mengt om de klopvastheid te verhogen. (of de compressie verlagen door bijvoorbeeld een dikkere koppakking te monteren, maar dat kost ook vermogen)
Bij een motor zónder electronica moet je gewoon tanken wat de fabrikant voorschreef, anders loop je het risico op ernstige motorschade. Je kunt ook octaanboosters kopen, die je bij de 95 mengt om de klopvastheid te verhogen. (of de compressie verlagen door bijvoorbeeld een dikkere koppakking te monteren, maar dat kost ook vermogen)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
@ Whitehorsekart: thnx 4 the info! Ben weer helemaal op de hoogte 
@B-lennium: ook thnx 4 the info, wat is denk je een goede plek om deze onderdelen op de kop te tikken? (behalve scandcar, fijne winkel, maar soms n beetje duur). Heeft het wel zin een krachtigere bobine te plaatsen?

@B-lennium: ook thnx 4 the info, wat is denk je een goede plek om deze onderdelen op de kop te tikken? (behalve scandcar, fijne winkel, maar soms n beetje duur). Heeft het wel zin een krachtigere bobine te plaatsen?
Volvo 244 GL 2.3 1985
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Gewoon een goede bobine volstaat hoor!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Niets moet, ik was alleen benieuwd wat t beste werkt, en of er andere set-ups mogelijk zijn die beter werken als de standaard combi
Volvo 244 GL 2.3 1985
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ga anders eens even neuzen op www.volvolvo.nl daar zitten erg veel '240' mensen.
Groeten van Frans.