Dynamo 440/460

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sanny
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.02.2011 - 12:23
Locatie: Zwolle

We hebben een volvo 460 1.8 i van 1994 en een 440 dl automaat u9 van 1992(deze rijdt niet meer)
Nou was mijn vraag of de dynamo van de 440 op de 460 past want ik ben bang dat de dynamo zijn beste tijd heeft gehad.
Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Zou als het goed is moeten passen, als de poellie hetzelfde is
sanny
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.02.2011 - 12:23
Locatie: Zwolle

bedankt zal vande week onder de auto kruipen en dan hopen dat het past
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Let op als je een airco hebt kan je alleen een airco dynamo met een 6 groeven poelie gebruiken. Je kan wel een airco dynamo in een niet airco bouwen door de poelie om te zetten. Andersom kan niet want een niet airco dynamo heeft te weinig vermogen voor een airco uitvoering.
sanny
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.02.2011 - 12:23
Locatie: Zwolle

Heb in alle 2 geen airco dus dat mag dan geen probleem zijn
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Da's mooi, kan je 'm zo overzetten!
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Is er geen verschil dan tussen de verschillende uitvoeringen/phases etc. (op modellen met airco na)?
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Zijn inderdaad op de airco versie na allemaal hetzelfde.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

kip88 schreef:Zijn inderdaad op de airco versie na allemaal hetzelfde.
Mooi, dan heb ik de goede ;) Is het makkelijk zelf te doen, of komt er veel bij kijken?
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
sanny
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.02.2011 - 12:23
Locatie: Zwolle

Als ik als vrouw dat kan dan moet het iedereen lukken :D
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

sanny schreef:Als ik als vrouw dat kan dan moet het iedereen lukken :D
Hahaha, dan ken je me niet :wink: ik zal het proberen binnenkort.
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
sanny
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.02.2011 - 12:23
Locatie: Zwolle

:lol: :lol: Gewoon rustig gaan proberen af en toe een :coffee2: en als het klaar een heerlijk :occasion5: :lol: :lol:
sanny
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.02.2011 - 12:23
Locatie: Zwolle

Ik had morgen (zondag) de dynamo willen overzetten maar dat hoeft al niet meer.
Moest zaterdag naar groningen en we waren net een goeie 10 km onderweg hield de motor ermee op :x (reed op de meest linker rijstrook op de A28) kon gelukkig de auto de vluchtstrook op sturen.
Heb de wegenwacht gebeld en die heeft de spanningsregelaar vervangen kosten E 21,70 de rit heeft een uurtje langer geduurd maar de dynamo doet het weer prima :lol:
Scheelt weer een middagje sleutelen :D
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Is er een how-to voor het vervangen van de dynamo zonder airco?
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Zover ik weet niet, maar het is vrij simpel.

Het eerste wat je doet is de polen van de accu loskoppelen.
Vervolgens moet je bij de dynamo 3 stekkers loshalen.

De dynamo zit vervolgens vast op 2 punten, namelijk bij de rode locaties. Het rode vak is een grote bout, de pijl wijst naar de stelschroef (niet zichtbaar op foto). Die 2 moet je ook loshalen.

Afbeelding

De multieriem zit om de dynamo, dus zorg ervoor dat je die niet dubbel vouwt of iets dergelijks, want dat vind hij niet leuk ;-)
Als je toch bezig bent in die hoek misschien gelijk de multieriem maar inspecteren/vervangen.

Correct me if I'm wrong...
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Bedankt Shockwave,

Met zo'n foto erbij is het veel duidelijker :)
Ik ga het snel proberen.
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Yes, het is gelukt!!! :) Alleen het werkt niet helemaal :(

Nadat ik de `nieuwe` dynamo had aangesloten, startte ik de motor (m.b.v. startkabels). Ben naar de benzinepomp gereden en heb de motor laten draaien. Toen ik terug naar huis ging, ging de motor na +/- 100 meter rijden uit. Ik probeerde weer te starten en dat lukte een paar keer. Uiteindelijk viel hij helemaal uit en kreeg ik hem niet meer aan de praat. Waar kan het aan liggen?
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

meet je accu eens. als deze te laag is dan stopt die er mee omdat hij dan ook niet goed opgeladen wordt door de dynamo.

als je motor draait zou je 13,4v op je accu moeten meten
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

leip11 schreef:meet je accu eens. als deze te laag is dan stopt die er mee omdat hij dan ook niet goed opgeladen wordt door de dynamo.

als je motor draait zou je 13,4v op je accu moeten meten
13,4v is te weinig, minimum moet zijn 13,8v. Boven de 14v is perfect. Meten met stroomverbruikers zoals binnenverlichting en drl's ed uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Ben bang dat ik de auto binnenkort naar de sloop ga brengen :( Hij staat nu te lang stil. En de keuring komt er ook nog aan.
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”