Meguiars NXT tech wax 2.0 ervaringen?

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Een wax of sealant helpt wel tegen vliegenlijken maar niet in de volle zon of na een langere tijd ;)

De zuren die in zo`n insect zitten branden op een gegeven moment echt door de waxlaag heen.
Uiteraard zorgt een wax of sealant er wel voor dat het makkelijker af te wassen is.
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Driven2Shine schreef:Een wax of sealant helpt wel tegen vliegenlijken maar niet in de volle zon of na een langere tijd ;)
Je moet ook gelijk bij aankomst even een doekje nemen en schoon maken. Er is geen water of shampon nodig. Ik gebruik vaak de keuken rol van papier en de vliegen troep veeg je er zo van af. Het word natuurlijk moelijker na een paar dagen in de brandende zon.

Spreek uit ervaring, alle type wax kan je gebruiken, gebruik zelf Butterwax
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Black_V
2nd Gear member

Vorig jaar de lak van m'n auto gekleid en vorige week even opnieuw in de NXT tech wax 2.0 gezet. Ik moet bekennen, hij ziet er als nieuw uit.

Met name het resultaat na het kleien was toen verbluffend, een waxlaag is alleen een bescherming dan aangezien de glans al direct terug is. Echt de nieuwe showroomglans is terug en de originele lakkleur is mooi!

Krijg er genoeg complimenten over, het is echt weer zwart metalic. Of complimenten, meer vragen van wat ik met de lak heb gedaan.
Merk nu bij de laatste keer waxen dat er toch weer wat oneffenheden op komen. Over een paar maanden maar weer eens wat kleien, het kost wat werk, maar zonder kleien geen superglans.

Wat een dagje "workshop poetsen + uitdeuken" al niet kan doen.
dieselpower
4th Gear member

Mijn auto was gepolijst bij aflevering in december 2010, die was dus al glad.
Afgelopen week stond mijn auto op het werk tussen twee nieuwe auto's van collega's. Die zijn resp. in december en januarie nieuw gekocht maar mijn 4 1/2 jaar oude kar doet qua lak en glans er zeker niet voor onder (en dat was niet alleen mij opgevallen :D )
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
opurk
1st Gear member

Een auto glimmend krijgen is 1, maar de lak langdurig in een goede conditie houden is 2.
De detailer zal het beamen. Er zijn een aantal stappen nodig om je de lak van je auto in een goede staat te brengen en te houden.
Eerst de auto wassen, niet zomaar met spons en zeep. Een spons is voor een detailer een verboden artikel, omdat het vuil er in trekt en bij het wassen het lak blijft beschadigen. He beste is een emmer met grid, dat houdt het vuil op de bodem van je emmer.

Na het wassen het lak ontdoen van contaminatie, wat een woord he? Dit kun je het beste doen met klei, nee niet zomaar klei, maar met detailing clay en een detailer vloeistof. Na deze behandeling zal het lak al behoorlijk glad gaan aanvoelen.

Verder een diepe reiniging toepassen, door een polish. Deze polish heb je in diverse categorieën, grof, middel en fijn. Afhankelijk de staat van je lak. In deze polish zit vaak ook diverse voedende oliën. Het lak begint nu een veel diepere glans te krijgen. Bovendien gaan de lichte krassen verdwijnen en wordt de lak nog gladder.

En na deze processen ga je het lak voorzien van een beschermende laag. Dat kan een sealant zijn, zeg maar een lakverzegeling. Of je gebruikt wax met carnabau, een product afkomstig van koskos. De glans is optimaal en langdurig. Maar vooral het afbreken van UV straling zorgt ervoor dat je lak niet verkleurt.

Een maat van mij heeft een Volvo V40, een rode. Tenminste dat was ie, nu is het rose van kleur. Ik ga daar een How To van maken, met foto' s

Dus ja die wax is goed, maar er komt heel wat bij kijken om optimaal van dit product gebruik te kunnen maken. Bij verkeerde toepassing is er merkbaar geen verschil.
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt.
PeeJay
4th Gear member

Bij die rode V40 die je gaat detailen, zou ik voor de polish aan, ook een cleaner gebruiken.

En voor het wassen 2 emmers gebruiken ipv 1.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
opurk
1st Gear member

Twee emmers is correct, waarvan 1 met grid. En het gebruik van clay, zorgt er al voor dat je geen cleaner nodig hebt. Trouwens in de meeste polishers, en zeker ven Chemical Gyus, zitten al reinigende middelen in.
PeeJay
4th Gear member

opurk schreef:Twee emmers is correct, waarvan 1 met grid. En het gebruik van clay, zorgt er al voor dat je geen cleaner nodig hebt. Trouwens in de meeste polishers, en zeker ven Chemical Guys, zitten al reinigende middelen in.
Bij mijn Mequiars spullen zit er weldegelijk een stap tussen. Het heette 'vroeger' Step 1 Paint Cleaner.
Tegenwoordig heet het Ultimate Compound geloof ik? Dat is een stap tussen het kleien en een polish als ik het goed heb.
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
opurk
1st Gear member

Dat heet inderdaad Ultimate Compound, maar het is eigenlijk gewoon een polisher met een olieachtige voedende bestanddeel. Het lak krijgt daarvan een mooie diepe glans. Bij LEKO het product gezien. Je mag het van mij een tussenstap noemen. Het is in de detailing vaak zo dat iedereen op een gegeven moment goede ervaring op doet en daarbij zweert.
Afgelopen maandag het dak eens goed onder handen genomen. Stap 1, kleien van het llak
Stap 2 een middelgroffe polisher van Chemical, daarna met een fijn polisher ook van Chemical. Stap 3 van Mequiars een sealant en afgesloten met een carnaubauwax van Mequiars.

Resultaat een diepe glans en geen swirls en overige lakprobleempjes.
PeeJay
4th Gear member

Mijn eigen Volvo was nieuw en is altijd goed gewassen, gekleid en in de was gezet. Dus daar valt eigenlijk geen eer te behalen met een poetsmachine.

Maar ik ben echt enorm nieuwsgierig wat voor resultaat ik kan behalen op de 480 van mijn vriendin. Die zit namelijk vol met swirls. Het is al stukken minder geworden na handmatig poetsen met scratch X en polish, maar het is nog steeds aanwezig.

Toch maar eens kijken naar een excentrische machine.
Chiel
2nd Gear member

Altijd leuk om te lezen dat er meer mensen zijn met dezelfde afwijking, nl het detailen van je auto. Kom eens naar een Volvo-poetsdag, ik ben zelf al 2 x geweest en kun je jezelf helemaal laten gaan v.w.b. het poetsen.
V70 2.4D Edition Geartronic 2006
V60 D4 Momentum 2014
opurk
1st Gear member

@Chiel
Helemaal mee eens. Ik heb bij de W126 club, oude S-klasse, een tweetal poetsclinics georganiseerd, lakverzorging en klein lakherstel. Prachtig om te doen en met schitterend resultaat. Dus wie weet kom ik zeker eens bij zo' n Volvo poetsdag.
opurk
1st Gear member

PeeJay schreef:Mijn eigen Volvo was nieuw en is altijd goed gewassen, gekleid en in de was gezet. Dus daar valt eigenlijk geen eer te behalen met een poetsmachine.

Maar ik ben echt enorm nieuwsgierig wat voor resultaat ik kan behalen op de 480 van mijn vriendin. Die zit namelijk vol met swirls. Het is al stukken minder geworden na handmatig poetsen met scratch X en polish, maar het is nog steeds aanwezig.

Toch maar eens kijken naar een excentrische machine.
Met een rotary krijg je die swirls zeker weg, voor 100% zeker. Gewoon de juiste middelen gebruiken.
moondust v70
1st Gear member

met een rotary krijg je iid de swirls weg , ik zou hem alleen daarna wel nabewerken met een excentrische machine (dap500 bijvoorbeeld)want anders heb je geen swirls meer , maar wel hologrammen .er zijn namelijk maar heel weinig mensen die kunnen finishen zonder hologrammen met een rotary
PeeJay
4th Gear member

Ben nogal huiverig om als beginner met een rotary te beginnen. Voel mij denk ik toch stukken prettiger met een excenter ervering op te doen.
moondust v70
1st Gear member

rotary is ook niks voor beginners , kans bestaat dat je je lak verbrand of door je lak heengaat , terwijl een excenter eigenlijk behoorlijk fool-proof is en met gebruik van de juiste produkten kun je een mooi resultaat halen !!!
ben je bekend met het forum van carclean ??? zo nee .... ga daar eens een kijkje nemen !!!
blastaway
5th Gear member

Als aanvulling op opurk:

-gebruik 2 emmers en een washmitte om te wassen.
-Je kan Luber gebruiker bij het kleien. Ik zelf gebruik water een een druppel dreft, want je gaat toch weer opbouwen na het kleien.
- Je stelt daarna een plan op met welke pads en middelen je gaat polijsten. Eventueel nog wetsanden waar nodig. Ook kies je met welke machine je welke middelen en pads gaat gebruiken. Ik gebruik zowel een excenter als een rotary voor het werk.
- Carnauba wax is het woord en dat is afkomstig van de bladeren van een palm en niet van kokos. Je moet gewoon een goede wax hebben en dat hoeft niet persé met carnauba te zijn. JE kan ook bijvoorbeeld een M16 nemen die is wax en seal in elkaar en makkelijk te verwerken, weinig van nodig en de 'duur' is lang.

Er zitten meerdere poets fanaten op het forum en iedereen doet het op zijn manier.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
PeeJay
4th Gear member

moondust v70 schreef:rotary is ook niks voor beginners , kans bestaat dat je je lak verbrand of door je lak heengaat , terwijl een excenter eigenlijk behoorlijk fool-proof is en met gebruik van de juiste produkten kun je een mooi resultaat halen !!!
ben je bekend met het forum van carclean ??? zo nee .... ga daar eens een kijkje nemen !!!
Ik had mij al voorgenomen geen rotary te nemen. En uiteraard ben ik bekend met carclean. Kom je automatisch op uit als je meer zoekt qua detailing ;)
Quido
2nd Gear member

T4Freak schreef:
blastaway schreef:NXT wax is prima en is voor de "amateur" gebruiker goed. Je kan hem aanbrengen zonder verdere aanwijzing. Ik had zelf de M16 genomen, maar deze is ook prima.
Waar woon je in het Zuiden? Ik woon in Maastricht en kan je wel wat tips geven. Ik heb ook de hele week verlof.
Wat is er beter aan de M16??
Mij werd juist voor het gemak en verwerking de NXT aangeraden.
Ben niet alleen een amateur maar ook nog eens leek bertreft beste waxen.

Tegenwoordig keus uit tig soorten en geuren en kleuren.
Ik had wat rond gekeken ook online bijvoorbeeld een poorboy's wax nou zo poor is die niet best prijzig.
En dan werd er aangeraden eerst behandelen met wax.... daarna wax ..... en als afsluiting wax ........Ik weet het ff niet meer, elk en ieders advies/tips welkom.

Wax is een beschermlaag, meer niet. Voor de wax gebruik je een polisch, daarmee crëeer je het glans- (spiegeling of diepe glans ngl het product je kiest) effect, daarvoor gebruik je een lak restauratie polisch ( tegen lichte krassen of swirls= spinnenweb ), daarvoor gebruik je een lakreiniger (poisch die tot diep in de lak reinigt ), daarvoor clayen(kleiblokje en detailer) en voor oppervlakkige ontreiniging (teer, hars,insecten,........), daarvoor wassen en drogen
( spons en zeemvel = vergif ) gebruik voor wassen een borstel of een microvezel washandschoen ( met véél water en 2 emmers )maar eerst innevelen met een zeepsopje van warm water en carshampoo (voor het losweken van zand, modder,.... en voor drogen enkel met microvezel doeken( gebruik 2 doeken, 1 voor het meeste water op te nemen en 2 voor te drogen, je hebt hiermee maar een fractie van tijd nodig tegenover een zeemvel om je wagen te drogen en je maakt geen krasjes met overgebleven vuil ). Ook voor waxen en polischen enkel doeken met
microvezel gebruiken.
Bij volgende wasbeurten zo weinig mogelijk met hogedrukreiniger werken omdat die de waxlaag sneller verwijdert en maak gebruik van een voedende shampoo en een snelwax (opspuiten bij het drogen van je wagen en je voed de wax en je droogt je wagen nog sneller en zonder strepen)
Met andere woorden , je hebt toch een héééééééle namiddag nodig om te poetsen. Het resultaat mag gezien worden en jij geniet er van. :roll:
Nog 1 opmerking: gebruik kwaliteitsproducten, maakt het veel gemakkelijker.
XC60 summum D3 AWD tuned 225pk bj 29-9-2010, Black sapphire, sandstone leder
The Volvoboy
7th Gear member

Er zitten meerdere poets fanaten op het forum
Klopt, hier zit er ook één :D

Zelf heb ik een tijdje Meguiars gebruikt, maar heb laatst wat spullen aangeschaft van Poorboy's. Ik ben er zeer tevreden over. Je krijgt een nóg betere glans en het laat makkelijker met zich werken. Topspul, Poorboy's! :thumbleft:
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”