Motortype S40

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
volvonew
1st Gear member

Hello,
Ik ben iemand uit de omgeving van Gent en redelijk dichtbij Volvo-Car fabriek.
Ik heb namelijk een vraag over mijn type motor van mijn wagen. Ik heb al meerdere malen gelezen over D2 ,D5 enz....
Ik heb een S40 drive 1.6D bouwjaar 2009 zonder het start/stop systeem.
Wat is nu de type moter van deze wagen ...een D2 ?
nb. weten jullie of dit een Ford motor is?
:roll:
PeeJay
4th Gear member

Het is geen D2. Het is de 1.6D van PSA, die ook door Ford en bijvoorbeeld Peugeot gebruikt is.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Bartk
2nd Gear member

het is inderdaad een motor van PSA, gebruikt door Ford, Peugeot, Citroen, BMW (mini) etc.
vanaf 2010 worden de 1.6D D2 genoemd
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman ;-) )

Resto project: '95 480 GT Turbo
PeeJay
4th Gear member

Bartk schreef:het is inderdaad een motor van PSA, gebruikt door Ford, Peugeot, Citroen, BMW (mini) etc.
vanaf 2010 worden de 1.6D D2 genoemd
Die D2 is wel een echt ander motorblok dan de PSA 1.6D trouwens.
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Bartk
2nd Gear member

geen ander motorblok, wel een geupdate versie van de 1.6D en is ook gewoon een PSA blok.
trouwens de 1.6D drivE en D2 zijn identiek (enkel heeft de D2 geen start/stop technologie)
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm

PeeJay
4th Gear member

Bartk schreef:geen ander motorblok, wel een geupdate versie van de 1.6D en is ook gewoon een PSA blok.
trouwens de 1.6D drivE en D2 zijn identiek (enkel heeft de D2 geen start/stop technologie)
En die update is van?

Het PSA blok is geen 8 klepper, zoals de D2 wel is. De kop is voor zover ik weet in eigen ontwikkeling gemaakt.

Dat PSA een gedeelte levert, maakt het nog geen PSA blok.
945i
8th Gear member

Een blok is geen kop ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Bartk
2nd Gear member

dat zou kunnen, weet ik niet.
Trouwens de huidige D2 is een 16 klepper
volvo linkje
945i schreef:Een blok is geen kop ;)
inderdaad :-)

PeeJay
4th Gear member

Bartk schreef:dat zou kunnen, weet ik niet.
Trouwens de huidige D2 is een 16 klepper
volvo linkje
Dan is die verkeerd gedrukt, want de D2 is opzeker een 8 klepper. Erg slordig in mijn ogen.
Linkje
Ralf T
2nd Gear member
Contacteer:

Inderdaad, de D2 is een 8-klepper en gewoon weer samen met Ford en PSA ontwikkelt. Hij heeft 8-kleppen gekregen uit kostenoverweging, maar natuurlijk worden de voordelen van minder frictie, etc als reden genoemd. Het blok wordt ook weer geleverd in Ford's (nieuwe Focus, Mondeo), Peugeot's (teruggetuned naar 112 pk in bijv. 508 1.6 eHDI) en Mazda's (3 en 5 1.6 CDTi), maar niet in de nieuwe Mini (dat is dus nu een gedownsizede 2.0d uit de 320d).
Ik vind het geen vooruitgang t.o.v. de 16-klepper. Hij heeft wel meer vermogen en koppel door het verhogen van de turbodruk, maar wel in een veel smaller toerenbereik en dat merk je. In NL staat de 1.6D 16-klepper bovenaan de lijst van dieselmotoren die het meest vervangen moet worden en de D2 is ook niet echt goed op weg op het gebied van betrouwbaarheid getuige de problemen met het motormanagement en de injectoren (mijn D2 heeft daarvoor 3 weken bij de dealer gestaan).
Na de nodige updates werkt het allemaal wat beter en is ook het verbruik flink afgenomen, maar ik blijf het een gekunstelde motor vinden. Hij doet het goed in de lease door z'n 20% bijtelling, maar als je 'm privé aanschaft zou ik echt voor minimaal de D3 gaan. Iets duurder in aanschaf, maar qua verbruik ontlopen ze elkaar niet eens zo gek veel.
PeeJay
4th Gear member

Ralf T schreef:Inderdaad, de D2 is een 8-klepper en gewoon weer samen met Ford en PSA ontwikkelt. Hij heeft 8-kleppen gekregen uit kostenoverweging, maar natuurlijk worden de voordelen van minder frictie, etc als reden genoemd. Het blok wordt ook weer geleverd in Ford's (nieuwe Focus, Mondeo), Peugeot's (teruggetuned naar 112 pk in bijv. 508 1.6 eHDI) en Mazda's (3 en 5 1.6 CDTi), maar niet in de nieuwe Mini (dat is dus nu een gedownsizede 2.0d uit de 320d).
Klopt, ik zie het nu ook. I stand corrected.

Ik kon in de folders van Ford geen specificaties vinden over het blok.
In de 508 zit het blok ook, maar dan ben je ook nog gezegend met de 2tronic robotbak.
Ik vind het geen vooruitgang t.o.v. de 16-klepper. Hij heeft wel meer vermogen en koppel door het verhogen van de turbodruk, maar wel in een veel smaller toerenbereik en dat merk je. In NL staat de 1.6D 16-klepper bovenaan de lijst van dieselmotoren die het meest vervangen moet worden en de D2 is ook niet echt goed op weg op het gebied van betrouwbaarheid getuige de problemen met het motormanagement en de injectoren (mijn D2 heeft daarvoor 3 weken bij de dealer gestaan).
Na de nodige updates werkt het allemaal wat beter en is ook het verbruik flink afgenomen, maar ik blijf het een gekunstelde motor vinden. Hij doet het goed in de lease door z'n 20% bijtelling, maar als je 'm privé aanschaft zou ik echt voor minimaal de D3 gaan. Iets duurder in aanschaf, maar qua verbruik ontlopen ze elkaar niet eens zo gek veel.
Vervelend om te horen. Hoop dat het met mijn toekomstige D2 beter zal gaan. Alhoewel mijn 1.6D 16klepper ook niet probleemloos is geweest :cry:
Bartk
2nd Gear member

ik rij nu al bijna een jaar met mijn 1.6D (citroen) en moet zeggen nog geen problemen gehad (18.000Km), ik hoop dat het voor onze volvo ook zo gaat zijn.

Ralf T
2nd Gear member
Contacteer:

Het is niet alleen maar ellende, hoor. Het blijft immers dezelfde C30/S40/V50 die verder uitstekend stuurt, heel aardig is afgewerkt en ruim genoeg is voor een klein gezin (S40/V50). In tussenacceleraties is de auto een stuk rapper dan z'n 16-kleps voorganger en dat komt vooral omdat er onderin iets meer pit in zit (voordeel van de 8-klepper, waar de 16-klepper het meer uitgesmeerd heeft over het hele toerengeboed). Met de huidige software zal je hopelijk weinig merken van de problemen uit het verleden, verwacht ik.
Minxz
2nd Gear member

Ralf T schreef: Met de huidige software zal je hopelijk weinig merken van de problemen uit het verleden, verwacht ik.
Klopt, mijn iets jongere D2 is een pittige probleemloze motor tot nu toe (16000km). Een genot om in te rijden. komt toch vlot mee in het dagelijkse verkeer.
Volvo V50 D2 Sport MY11 - Zilver metallic - 17"; Serapis - dakspoiler.
volvonew
1st Gear member

Het is een plezier dat jullie allen reageren op mijn vraag.
Daarom hartelijk dank
Werner
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”