Hello,
Ik ben iemand uit de omgeving van Gent en redelijk dichtbij Volvo-Car fabriek.
Ik heb namelijk een vraag over mijn type motor van mijn wagen. Ik heb al meerdere malen gelezen over D2 ,D5 enz....
Ik heb een S40 drive 1.6D bouwjaar 2009 zonder het start/stop systeem.
Wat is nu de type moter van deze wagen ...een D2 ?
nb. weten jullie of dit een Ford motor is?
:roll:
Motortype S40
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
Het is geen D2. Het is de 1.6D van PSA, die ook door Ford en bijvoorbeeld Peugeot gebruikt is.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49
het is inderdaad een motor van PSA, gebruikt door Ford, Peugeot, Citroen, BMW (mini) etc.
vanaf 2010 worden de 1.6D D2 genoemd
vanaf 2010 worden de 1.6D D2 genoemd
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman
)
Resto project: '95 480 GT Turbo
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman

Resto project: '95 480 GT Turbo
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
Die D2 is wel een echt ander motorblok dan de PSA 1.6D trouwens.Bartk schreef:het is inderdaad een motor van PSA, gebruikt door Ford, Peugeot, Citroen, BMW (mini) etc.
vanaf 2010 worden de 1.6D D2 genoemd
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49
geen ander motorblok, wel een geupdate versie van de 1.6D en is ook gewoon een PSA blok.
trouwens de 1.6D drivE en D2 zijn identiek (enkel heeft de D2 geen start/stop technologie)
trouwens de 1.6D drivE en D2 zijn identiek (enkel heeft de D2 geen start/stop technologie)
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman
)
Resto project: '95 480 GT Turbo
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman

Resto project: '95 480 GT Turbo
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
En die update is van?Bartk schreef:geen ander motorblok, wel een geupdate versie van de 1.6D en is ook gewoon een PSA blok.
trouwens de 1.6D drivE en D2 zijn identiek (enkel heeft de D2 geen start/stop technologie)
Het PSA blok is geen 8 klepper, zoals de D2 wel is. De kop is voor zover ik weet in eigen ontwikkeling gemaakt.
Dat PSA een gedeelte levert, maakt het nog geen PSA blok.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49
dat zou kunnen, weet ik niet.
Trouwens de huidige D2 is een 16 klepper
volvo linkje

Trouwens de huidige D2 is een 16 klepper
volvo linkje
inderdaad945i schreef:Een blok is geen kop

Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman
)
Resto project: '95 480 GT Turbo
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman

Resto project: '95 480 GT Turbo
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Inderdaad, de D2 is een 8-klepper en gewoon weer samen met Ford en PSA ontwikkelt. Hij heeft 8-kleppen gekregen uit kostenoverweging, maar natuurlijk worden de voordelen van minder frictie, etc als reden genoemd. Het blok wordt ook weer geleverd in Ford's (nieuwe Focus, Mondeo), Peugeot's (teruggetuned naar 112 pk in bijv. 508 1.6 eHDI) en Mazda's (3 en 5 1.6 CDTi), maar niet in de nieuwe Mini (dat is dus nu een gedownsizede 2.0d uit de 320d).
Ik vind het geen vooruitgang t.o.v. de 16-klepper. Hij heeft wel meer vermogen en koppel door het verhogen van de turbodruk, maar wel in een veel smaller toerenbereik en dat merk je. In NL staat de 1.6D 16-klepper bovenaan de lijst van dieselmotoren die het meest vervangen moet worden en de D2 is ook niet echt goed op weg op het gebied van betrouwbaarheid getuige de problemen met het motormanagement en de injectoren (mijn D2 heeft daarvoor 3 weken bij de dealer gestaan).
Na de nodige updates werkt het allemaal wat beter en is ook het verbruik flink afgenomen, maar ik blijf het een gekunstelde motor vinden. Hij doet het goed in de lease door z'n 20% bijtelling, maar als je 'm privé aanschaft zou ik echt voor minimaal de D3 gaan. Iets duurder in aanschaf, maar qua verbruik ontlopen ze elkaar niet eens zo gek veel.
Ik vind het geen vooruitgang t.o.v. de 16-klepper. Hij heeft wel meer vermogen en koppel door het verhogen van de turbodruk, maar wel in een veel smaller toerenbereik en dat merk je. In NL staat de 1.6D 16-klepper bovenaan de lijst van dieselmotoren die het meest vervangen moet worden en de D2 is ook niet echt goed op weg op het gebied van betrouwbaarheid getuige de problemen met het motormanagement en de injectoren (mijn D2 heeft daarvoor 3 weken bij de dealer gestaan).
Na de nodige updates werkt het allemaal wat beter en is ook het verbruik flink afgenomen, maar ik blijf het een gekunstelde motor vinden. Hij doet het goed in de lease door z'n 20% bijtelling, maar als je 'm privé aanschaft zou ik echt voor minimaal de D3 gaan. Iets duurder in aanschaf, maar qua verbruik ontlopen ze elkaar niet eens zo gek veel.
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
Klopt, ik zie het nu ook. I stand corrected.Ralf T schreef:Inderdaad, de D2 is een 8-klepper en gewoon weer samen met Ford en PSA ontwikkelt. Hij heeft 8-kleppen gekregen uit kostenoverweging, maar natuurlijk worden de voordelen van minder frictie, etc als reden genoemd. Het blok wordt ook weer geleverd in Ford's (nieuwe Focus, Mondeo), Peugeot's (teruggetuned naar 112 pk in bijv. 508 1.6 eHDI) en Mazda's (3 en 5 1.6 CDTi), maar niet in de nieuwe Mini (dat is dus nu een gedownsizede 2.0d uit de 320d).
Ik kon in de folders van Ford geen specificaties vinden over het blok.
In de 508 zit het blok ook, maar dan ben je ook nog gezegend met de 2tronic robotbak.
Vervelend om te horen. Hoop dat het met mijn toekomstige D2 beter zal gaan. Alhoewel mijn 1.6D 16klepper ook niet probleemloos is geweestIk vind het geen vooruitgang t.o.v. de 16-klepper. Hij heeft wel meer vermogen en koppel door het verhogen van de turbodruk, maar wel in een veel smaller toerenbereik en dat merk je. In NL staat de 1.6D 16-klepper bovenaan de lijst van dieselmotoren die het meest vervangen moet worden en de D2 is ook niet echt goed op weg op het gebied van betrouwbaarheid getuige de problemen met het motormanagement en de injectoren (mijn D2 heeft daarvoor 3 weken bij de dealer gestaan).
Na de nodige updates werkt het allemaal wat beter en is ook het verbruik flink afgenomen, maar ik blijf het een gekunstelde motor vinden. Hij doet het goed in de lease door z'n 20% bijtelling, maar als je 'm privé aanschaft zou ik echt voor minimaal de D3 gaan. Iets duurder in aanschaf, maar qua verbruik ontlopen ze elkaar niet eens zo gek veel.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49
ik rij nu al bijna een jaar met mijn 1.6D (citroen) en moet zeggen nog geen problemen gehad (18.000Km), ik hoop dat het voor onze volvo ook zo gaat zijn.
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman
)
Resto project: '95 480 GT Turbo
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman

Resto project: '95 480 GT Turbo
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Het is niet alleen maar ellende, hoor. Het blijft immers dezelfde C30/S40/V50 die verder uitstekend stuurt, heel aardig is afgewerkt en ruim genoeg is voor een klein gezin (S40/V50). In tussenacceleraties is de auto een stuk rapper dan z'n 16-kleps voorganger en dat komt vooral omdat er onderin iets meer pit in zit (voordeel van de 8-klepper, waar de 16-klepper het meer uitgesmeerd heeft over het hele toerengeboed). Met de huidige software zal je hopelijk weinig merken van de problemen uit het verleden, verwacht ik.
- Minxz
- 2nd Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23.10.2010 - 15:08
- Locatie: Groene Hart
Klopt, mijn iets jongere D2 is een pittige probleemloze motor tot nu toe (16000km). Een genot om in te rijden. komt toch vlot mee in het dagelijkse verkeer.Ralf T schreef: Met de huidige software zal je hopelijk weinig merken van de problemen uit het verleden, verwacht ik.
Volvo V50 D2 Sport MY11 - Zilver metallic - 17"; Serapis - dakspoiler.