De auto is gekocht! zie p. 2

Alles over de 440 / 460
Broabander
4th Gear member

Is dat mogelijk om zelf te doen, zonder brug? Kwestie van plug&play? Of moet er allerhande aan afgesteld worden en kan ik het beter aan de prof overlaten?
Iroll
6th Gear member

Maar je kan 'm vrij eenvoudig zelf doormeten met een mutimeter
En dan wil je weten of je het zelf kan doen????
sven-
3rd Gear member

Hugo_Amstelveen schreef:Ook bij de mijne blijft de temperatuurmeter tussen koud en halverwege staan.
Volgens de dealer hier in het dorp is dat juist goed.

Deze motoren moeten 'goed koel' blijven zeggen ze daar. Maar een kenner van de 440 (die bij dezelfde dealer werkt) zegt dat de motor wel op een goede bedrijfstemperatuur komt, alleen is dat niet af te lezen op je instrumentarium.

Oftewel, niets aan doen.
Toch wel. Meestal te verhelpen met vervangen v/d thermostaat.
Broabander schreef:Ohja, een aantal dingen vielen mij nog op:
(...)
4) kilometerteller schommelt een beetje rond de 40-60, daartussen. hij 'vibreert' als het ware een beetje. Stel ik rijd 110 dan blijft de naald volkomen stil omhoog wijzen.
Heeft mijn 460 ook. Ben er nog niet uit waar het 'm in zit. Zie onderstaand topic:
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=42507
Broabander
4th Gear member

Ach ja, t maakt me ook niet zoveel uit, pas als het echt kapot is vervang ik het. Een beetje kapot is niet kapot. ;-)

Lambda is volgens mij wel echt goed naar de pruts. Had net onderweg vanuit maastrischt het idee dat de tank lek was. Benzinemeter staat nu op de helft met 260 km sinds de laatste tankbeurt. Gekke is, aan prestatie is niks te merken. En ik heb echt max 120 gereden, gemiddeld 110.
sven-
3rd Gear member

Broabander schreef:Ach ja, t maakt me ook niet zoveel uit, pas als het echt kapot is vervang ik het. Een beetje kapot is niet kapot. ;-)
Snap ik ook wel, maar wel slecht voor het blok. Auto is een geheel he. En thermostaat kost 2 tientjes en vervangen is gemakkelijk zelf te doen (zonder brug).

Als je trouwens die lambda gaat doormeten, zou je dan even een foto kunnen plaatsen welke connector in de motorruimte het is. Weet ik het ook voor mezelf gelijk ;)
Harige Harry
2nd Gear member

sven- schreef:Niet lullig bedoeld, maar als je echt heel erg om (de lak van) je auto geeft was je 'm zelf en ga je niet door de wasstraat. Ook dat "wassen met lappen" dat je steeds meer hoort is geen goed alternatief voor zelf wassen (wat overigens ook met beleid en juiste spullen moet worden gedaan, daar niet van.)
Ben ik het helemaal mee eens, alleen is dat in steeds meer gemeentes verboden....
S60 T5 geartronic, cosmos bleu metalic, zwart leder, 2000. verkocht...
Iroll
6th Gear member

Als je trouwens die lambda gaat doormeten, zou je dan even een foto kunnen plaatsen welke connector in de motorruimte het is. Weet ik het ook voor mezelf gelijk
Bij mijn 480 zitten de connectoren v.d. Lambda onder de accubak helemaal vooraan. Dus de accu en accubak verwijderen. Het is een witte connector met 1 dikke groene draad en een 2polige zwarte connector met 2 witte draden. Kwestie van even de draad volgen die van de lambda afkomt, onder de auto kruipen, lamp mee en zoeken maar. Hou er wel rekening mee dat die lambda meestal verschrikkelijk vastgeroest zit in de downpijp, steeksleutel 22. Laat het anders doen bij een garage op de brug voordat je de moer op de lambda helemaal rond draait. Met een defecte lambda lang doorrijden is niet verstandig, het kan je nl een katalysator kosten!
Broabander
4th Gear member

Ga morgen even langs de garage denk ik, is ook een Bosch service center dus zouden ze er wellicht gelijk een nieuwe Bosch lambda in kunnen zetten.

Ik was m net aan het wassen ivm die gele zooi in de lucht, en toen ik de motorkap even open had zag ik 2 dingen:

1) een connector achter beide koplampen, zonder iets erin gestoken. Ik dacht zelf misschien koplampwissers? Daar zitten onder de koplamp wel gaatjes voor volgens mij, ik heb ze niet
2) een groen-rode en bruine draad met een witte stekker aan het einde, zat los in de motorruimte, achter de (als je in de auto zit) rechterkoplamp. Stekkertje had ruimte voor twee platte stekkertjes die erin zouden moeten klikken.

Iemand die weet waar deze voor zijn? Zo nodig kan ik ook nog wel een foto'tje uploaden ;-)
Broabander
4th Gear member

@sven: waar kan ik die thermostaat vinden en hoe kan ik hem vervangen?

Want voor die twee tientjes kan ik hem inderdaad wel vervangen. Dacht dat ie veel meer kostte, vandaar dacht ik laat maar ;-)

Ik ben overigens as vrijdag bij de dealer voor de lambda en evt foutcodes, als ik voor die tijd geen reacties heb laat ik het daar maar gelijk doen als dat kan.

Vandaag trouwens weer even getankt, dik in de 40 liter na 390 km rijden waarvan 300 snelweg, gemiddeld 110 per uur gereden bij vrij baan. 1 op 9 dus ongeveer. Voor het tanken even zo'n fles van die Wynn's erin gegooid, kijken of dat ook maar iets uitmaakt. Je weet maar nooit.

Maar toch weer een aderlating, €25 voor zo'n flesje...
sven-
3rd Gear member

Thermostaat zit recht onder de verdelerkap (waar je bougiekabels op gaan) op de zijkant van het blok waar een dikke zwarte slang op het blok zit. Vervangen kun je doen volgens instructie hieronder. Houd er rekening mee dat je koelvloeistof verliest (van tevoren aftappen is handiger) en daarna opnieuw moet ontluchten. Dus als je nog je koelvloeistof moet vervangen kun je dat goed combineren. Thermostaat zelf gewoon bij dealer halen.

Afbeelding

Afbeelding
Broabander
4th Gear member

Okee ja dat ziet er niet bijster moeilijk uit ;-)

Even een heel andere categorie: de dakstrips. Deze zijn oorspronkelijk zwart maar zoals ook op de foto te zien zijn ze af aan het bladderen. Voorop bij het raam zijn ze al soort van kaal, de verf/laag bovenop zit er nog op maar zit gewoon los, maw zou ik er in een keer af kunnen trekken. Ik wil ze daarom graag loshalen, schuren en opnieuw spuiten, dat kan ik wel namelijk. Maar hoe haal je deze los? Ik zag wel twee zwarte 'plugjes' maar na het losmaken van die plugjes en het proberen los te wrikken gaf hij niet mee. Is hier een truukje voor? Zit hij nog ergens anders vast? Of kunnen ze überhaupt niet los?
sven-
3rd Gear member

Ze kunnen sowieso los. Per strip inderdaad eerst de 2 plugjes/schroefjes eraf. Dan lostrekken bij voorruit en daarna op het dak kun je naar je toe trekken/schuiven meen ik. Wel alles met beleid uiteraard. Je kunt ook altijd even oefenen op een sloopauto ;)
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Broabander
4th Gear member

Even geprutst, dakstrips kaal gemaakt, zwart gespoten enzo, ziet er niet echt prachtig uit maar beter dan voorheen ;-)

Morgen garage! Ben benieuwd ;-)
Shockwave
5th Gear member

ziet er niet echt prachtig uit
Verkeerde kleur lak gebruikt dan?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Broabander
4th Gear member

Nou ja, verfbus was leeg, ik had er liever nog een laagje op gespoten, blanke lak spuit werkte ook al niet echt mee waardoor ie is gaan spetteren, en met monteren ook een paar plekjes erop.

Maargoed, hij is weer gewoon zwart, en enigzins strak, beter dan half zilver, half zwart en afbladderend ;-)
Broabander
4th Gear member

Live update vanaf de Volvo-garage in Tilburg: ze hebben hem op de brug omhoog en 5 min later omlaag gedaan, toen hebben ze hem in de buurt van de 4 gastester gezet, aan die tester lopen prutsen 10 minuten en nu staat ie al 5 minuten buiten maar er is niemand naar mij toe gekomen nog :-P
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”