Vandaag wilde ik mijn olie verversen en blijkt dat de carterplug muurvast zit. De plug lijkt wel van een heel zacht metaal gemaakt te zijn, want zowel mijn steeksleutel als mijn dop glijdt door. Ik kan dus niet genoeg kracht overbrengen.
Hebben jullie hier nog tips voor?
carterplug muurvast
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Griptang erop, en draaien maar als het dan lukt. Ik heb zelf zowel bouten als doppen rond gedraaid met allerlei tangen maar met de griptang gaan ze altijd los. Reken er wel op dat je een nieuwe bout nodig gaat hebben 
Wat je ook nog kan proberen is warm stoken, want zoals je waarschijnlijk wel weet: warm metaal zet uit. Maarja, je zit wel in de buurt van olie te werken dus pas daar wel mee op

Wat je ook nog kan proberen is warm stoken, want zoals je waarschijnlijk wel weet: warm metaal zet uit. Maarja, je zit wel in de buurt van olie te werken dus pas daar wel mee op

-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 10:43
Griptang is een goed idee! Daar was ik nog niet op gekomen.
Warmstoken wel al geprobeerd, maar geen succes.
Dus op naar de winkel voor een griptang...
Warmstoken wel al geprobeerd, maar geen succes.
Dus op naar de winkel voor een griptang...
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
En toch gaat een olieplug eruit als ie warm is, maar dan op een andere manier:
Rij de auto warm (5-10 km is genoeg) en je zult zien dat de plug er ineens met heel weinig kracht uitgaat. Laat de plug bij het losdraaien meteen vallen in de hete olie in de aftapbak, anders doen je vingers nogal zeer.
Vis die plug er met een tang uit.
Gebruik het liefst een passende steeksleutel en geen verstelbare. Ook een griptang is een heeeeel slecht idee, omdat je dan de zeskant van de plug beschadigt.
Het warme plaatijzer van het carter zet ietsjes meer uit dan de nogal massieve olieplug en daarom lost ie makkelijker bij een warm carter.
Doe wél een nieuwe koperen ring rond de plug als je 'm weer vastzet.
Heb je geen nieuwe koperen ring? Draai de oude ring (weer even vissen in de oliebak) dan gewoon om en dan sluit ie ook weer goed af.
Het voordeel van warme olie aftappen is trouwens ook dat alle vuiligheid ook beter meekomt.
En nooit nooit nooit olie laten wisselen bij fastfitters, omdat die met een zuigbuis werken en dan komt niet alle smurrie mee. Overigens weet ik dat zelfs bij gerenommeerde dealers (o.a. Mercedes hier) ook gemakshalve met de zuigbuis wordt gewerkt.
Rij de auto warm (5-10 km is genoeg) en je zult zien dat de plug er ineens met heel weinig kracht uitgaat. Laat de plug bij het losdraaien meteen vallen in de hete olie in de aftapbak, anders doen je vingers nogal zeer.
Vis die plug er met een tang uit.
Gebruik het liefst een passende steeksleutel en geen verstelbare. Ook een griptang is een heeeeel slecht idee, omdat je dan de zeskant van de plug beschadigt.
Het warme plaatijzer van het carter zet ietsjes meer uit dan de nogal massieve olieplug en daarom lost ie makkelijker bij een warm carter.
Doe wél een nieuwe koperen ring rond de plug als je 'm weer vastzet.
Heb je geen nieuwe koperen ring? Draai de oude ring (weer even vissen in de oliebak) dan gewoon om en dan sluit ie ook weer goed af.
Het voordeel van warme olie aftappen is trouwens ook dat alle vuiligheid ook beter meekomt.
En nooit nooit nooit olie laten wisselen bij fastfitters, omdat die met een zuigbuis werken en dan komt niet alle smurrie mee. Overigens weet ik dat zelfs bij gerenommeerde dealers (o.a. Mercedes hier) ook gemakshalve met de zuigbuis wordt gewerkt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 10:43
Dank je voor de uitleg! Ga ik het van het weekend opnieuw proberen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Ik weet niet hoe het uitgepakt heeft, maar in mijn garage zijn ze zeer voorzichtig met die aluminiumpluggen. Ze kiezen er dus ook voor om het blok leeg te zuigen via de olievuldop.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je je carter naar de knoppen helpt ben je verder van huis,gebruik altijd het juiste gereedschap en natuurlijk geen steeksleutel om een carterstop los te draaien..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
In een motorblok en in de olie zitten benzine dampen,mazzel dat je carter niet ontploft is..Iroll schreef:Dat zachte materiaal is aluminium en dat mag je dus nooit ofte nimmer heet stoken. Je hebt geluk dat de olie heeft voorkomen dat het gelukt is, anders was de plug er vloeibaar uit komen druppelen!