Universele afstandsbediening op bestaande CV inbouwen?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Broabander
4th Gear member

Beste forummers,

Om toch een beetje respect te tonen voor het andere topic over échte Volvo afstandsbedieningen open ik maar even een eigen topic hierover.

Plan is dus: de portieren met een afstandsbediening op een klapsleutel kunnen openen en sluiten met behoud van de huidige CV en met de klapsleutel de auto kunnen starten. Heb liever een grote sleutel dan een AB en een sleutel aan mijn sleutelbos.

Nou had ik bijvoorbeeld het volgende setje op het oog:

http://mbcarparts.com/?page=catalog&vie ... uct_id=184

Maar wat moet ik daarnaast nog hebben?

Ik dacht zelf:

1) stelmotor voor de bestuurdersdeur, 5 dradig
2) sleutelbaard voor Volvo
3) aansluitmateriaal

Maar nou lees ik ook veel dat er een transponder in sleutels zit, als een soort van startonderbreking? Zit dat bij een Volvo-sleutel uit 1996 er ook in? Het 'plastic gedeelte' is vrij langwerpig, loopt aan twee kanten schuin af, driehoekig gat om een ring doorheen te doen en op de sleutel zelf staat 'huf'. Ik heb er wel maar een, helaas. Zou ik dan de transponder uit de sleutel moeten zien te halen om in de klapsleutel te zetten? Of zit die er niet in?

Heeft dit idee enige kans van slagen (ik ben wel een beetje handig qua sleutelen verder hoor) of kan ik het beter helemaal laten varen?

Alvast bedankt!
leip11
5th Gear member
Contacteer:

cv omzetten moet wel lukken. effe tekeningen/schema zoeken en dan moet dat geen probleem zijn.

zover ik weet zit er op een 400 sleutel geen transponder. er zijn wel autos met startonderbreker maar die zitten apart en niet op de sleutel dus dat moet geen probleem zijn.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Broabander
4th Gear member

Okee fraai! Dan waag ik het er gewoon op ;-)

Over de sleutelbaarden die op die site staan: die lijken qua vorm niet echt op mijn sleutel. Op internet zijn ze allemaal zoals deze namelijk:

http://mbcarparts.com/?page=catalog&vie ... uct_id=420

En mijn sleutel heeft een beetje rond uiteinde en is eigenlijk best wel 'recht' qua doorsnede zegmaar. Ik denk dat jullie wel dezelfde sleutel hebben. Zou deze toch passen?
leip11
5th Gear member
Contacteer:

ik weet niet in hoevere die sleutels nagemaakt kunnen worden.
ik had mijn andere bij de dealer vandaan en weet niet of het mogelijk is om ook met een klapsleutel te maken
TIMO
waterpolo a way of life
Broabander
4th Gear member

Heb het setje toch maar gewoon besteld met 2 sleutelbaarden erbij, als dat niet lukt moet ik maar wat gaan klussen aan de originele sleutel ;-)

Als hij binnenkort binnen is zal ik vast wel wat elektra vragen gaan stellen :-P Alvast de eerste: waar zit de huidige CV unit? Onder dashboard bij bestuurderszijde toch? Of zeg ik nou iets raars ;-)
leip11
5th Gear member
Contacteer:

als ik het goed heb bestaat die van jou alleen uit een relais waar die precies zit weet ik niet.
TIMO
waterpolo a way of life
Broabander
4th Gear member

Ik zat net al tussen de bedradingsschema's te zoeken in de sticky maar kon op m'n iPhone de goede niet zo snel vinden :-P Dus zal morgen is op de echte pc gaan speuren ;-)
Baseman
4th Gear member

leip11 schreef:als ik het goed heb bestaat die van jou alleen uit een relais waar die precies zit weet ik niet.
Bij mij zit ie in het bakje onder die afdekkap die je zit als je de motorkap open doet. Zeg maar, in de plaat die tussen schutbord en voorruit zit, bestuurderskant.
Zit een rijtje relais, weet even niet welke van de CDV was, maar als dat de enige is, heb ik al een behoorlijlk antwoord op mijn vraag (inderdaad, uit dat andere topic)
Onder het dashboard heb ik niets kunnen vinden.
Trek ze er een voor een uit (er staat me iets bij van Relais 5 of 6) en draai dan de deur op slot.
Als ie ermee ophoud....enfin.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Broabander
4th Gear member

Ja ik zag net al dat ik in de gids van de 480 aan het kijken was. Die staan er ook tussen in die sticky :-P en daar stond een plaatje van onder het dashboard geloof ik. Maar Baseman, welke kant onder de motorkap bedoel je precies? Bestuurder of bijrijder?
Baseman
4th Gear member

Aan de bestuurderskant.
Ik heb een 92-er 460, geen idee in hoeverre die verschillend zijn, maar bij mij zit ie dus daar.
Los relais, volgens mij gewoon een 87b ding.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
volvosjaak
1st Gear member

Ha brabander,
Ik heb het bij mijn 92er 440 ook ( met succes) ingebouwd en heb dat als volgt gedaan:
Setje klapsleutels met ontvanger gekocht, linksvoor bij de motorkaphendel kun je continu spanning vinden (even meten welke) daar dat kastje op aansluiten en van daaruit 2 draadjes de deur in trekken en daarop een cv-motor aansluiten van een sloopvolvo. Die plaats je rechts tegen de huidige schakelaar. De originele schakelaar zit met een ijzer stangetje gekoppelt aan het slot. Je vervangt deze door een langer exemplaar en steekt deze door de schakelaar en motor. Op deze manier zijn deze gekoppelt en blijft alles (origineel)werken, ook als je met de sleutel de deur opent. Er zit bij de volvo 440 geen transponder in de autosleutel. Als je het plastic van de originele sleutel afhaalt dan kom je erachter dat er een gat inzit en deze onbruikbaar is om in een klapsleutel te knutselen.
Je moet dus inderdaad een sleutelbaard erbij bestellen en vervolgens de auto niet te ver parkeren van de sleutelmaker, ik moest 8x terug voordat hij paste op de deur en het contactslot(!). Komt erg nauw bij die sloten.
Dit was iig mijn ervaring. Miss kun je er wat mee :) werkt al 3 jaar probleemloos zo bij mij :)
Volvo 440 1.7i Automaat 1992 net de 100.000km gepasseerd!
En ja... deze heeft altijd binnengestaan en doet dat nog steeds :-D
Broabander
4th Gear member

Alright dan neem ik jullie tips ter harte, dank daarvoor! Even kijken hoe ver ik ga komen nu :-P

Hoopte dat het setje vandaag binnen zou komen, maar misschien dan morgen. Ze zeggen volgende dag geleverd, heb maandagavond half 11 betaald, t is gister afgeschreven. Maargoed, las vandaag een paar reviews over MBcarparts waar ik niet heel blij van werd, komt erop neer dat ik blij ben als ik het krijg.
Broabander
4th Gear member

Nou, pakketje is eindelijk binnen hoor ;-) Was op vakantie dus ik heb er niet op hoeven wachten maar heeft al met al dus nog wel 2 weken geduurd.

Morgen dus maar even inbouwen proberen denk ik ;-)

gelukkig zat alles er wel in. Pakketje van Scandcar kwam zonder thermostaat, had juist die en wat losse rotzooi besteld... Dus ik heb nu 20 euro betaald voor wat koelvloeistof en ruitensproeispul vanwege de 8 euro verzendkosten.
Broabander
4th Gear member

Kan iemand me uitleggen hoe ik hem in hemelsnaam moet aansluiten? :-P

Ik heb een 5 dradige stelmotor in de deur gezet ipv die schakelaar, nog niks op aangesloten.

Het relais 'Central Door Lock' losgehaald.

Massa aangelegd vanaf de unit naar het metaal

Het kastje van Spy met een draad naar de + van waar eerst het relais zat, een draad naar de groene van waar eerst het relais zat en de blauwe/bruine aangesloten

Nu kreeg ik dus wel een reactie: bij 'sluiten' klikte het relais voor de knipperlichten binnenin het SPY kastje, bij openen brandde de zekering van de plus door.

Ik heb dus geen idee wat ik van die stelmotoren waar en waarop moet aansluiten, welke van de 5 draden/ wat ik van het originele relais moet blijven gebruiken en welke draden ik op de SPY unit aan moet sluiten!

Iemand die een (handgeschreven) schemaatje heeft? Of me hierdoorheen kan lopen?
Zit nu namelijk met een half intacte auto, de bekleding ligt overal verspreid etc :-(

Edit: even rondspeuren geblazen, volgens mij moet ik het originele relais weglaten, de kabels ernaartoe wel gebruiken, de blauwe en de groene van de 5draads motor verbinden met de gele en de dikke groene, de zwarte, rode en witte op een nog te bepalen manier verbinden met de dunne groene en bruine in de deur en dan bij het relais met de dikke groene en gele (?) en dan de rode op het schakelkastje op de roodbruine + van het relais, de twee witten van het kastje naar de gele en de dikke groene, de massa verbinden met kaal metaal en dat zou moeten werken denk ik.

Wellicht dat iemand er nog even naar zou kunnen/willen kijken? Dan is het namelijk nog een half uurtje klussen en dan is het voor elkaar.

Knipperlicht enzo hoef ik niet, tenzij dat heel weinig moeite is.
Broabander
4th Gear member

Het is uiteindelijk gelukt!

Wel m'n accu leeggetrokken met open en dicht, radio aan, ventilator aan, lampes aan etc. Dus moest ik even een maat bellen om me te assisteren met startkabels.

Heb nu alleen nog niet de verbinding van sleutel in de deur-> alle sloten open/dicht, maar dat maakt ook niet veel uit. Als iemand me haarfijn kan uitleggen hoe het moet doe ik
Het nog wel maar ik ben een beetje klaar met dat gepruts onder het dashboard ;-)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”