Airco perikelen
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
Hoera, het is weer zomer!!! Gisteren de airco (automatische ecc) aan en opeens koelt-ie niet meer nadat de auto enige tijd stationair heeft staan draaien in de zon. Nadat we weer zijn gaan rijden begon de airco langzaamaan weer te koelen. Later weer een keer voorgevallen. Kan dit zijn?
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik weet dat het wat moeite kost,maar even de zoekfunktieMaus-met-Volvo schreef:Uh, kun je dit even toelichten, begrijp niet helemaal wat je bedoelt.... Misschien een plaatje? Thnx!toppertje schreef:spleet tussen de magneetkoppeling is te ruim,even een shim er tussen
uit,en je kunt er weer een tijdje tegen aan.
gebruiken doet wonderen.
zoek maar eens op "luchtspleet afstellen",of op"magneetkoppeling"
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij het inschakelen van de AC zal de koelvin voor de airco (die achter de condensor) sowieso gaan draaien, ongeacht je rijsnelheid.EVV schreef:Slaat je koelventilator wel aan als je stil staat? De airco heeft normaal rijwind nodig om te werken, als je stilstaat schakelt hij op een gegeven moment de koelventilator in, als deze niet aanspringt kan je airco niet meer werken.
Ik zet ook in op een te grote luchtspleet van de magneetkoppeling.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Hier heb je denk ik wel wat aan. Is van het 850forum maar zal ook gelden voor een V70. Bij mij in ieder geval wel. Heb het laten doen door mijn beun voor 50 euro.
http://www.volvo850forum.nl/index.php?P ... ic=27095.0
http://www.volvo850forum.nl/index.php?P ... ic=27095.0
- Jan W
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
- Locatie: Oosterhout NB
Het zou ook zo maar te weinig koudemiddel in het systeem kunnen zijn....Maus-met-Volvo schreef:Kan dit zijn?
Even langs een aircospecialist voor een diagnose -met een speciaal apparaat kan zo'n persoon binnen 10 minuten de staat van het systeem vaststellen.
De Zweed van mijn eega had de afgelopen tijd ook last van een regelmatig wegvallende airco in haar V70. Bij de aircospecialist bleek dat er van de benodigde 1000 gram koudemiddel, er nog 350 gram in het systeem bleek te resteren....
Om een lang verhaal kort te maken: na opnieuw afvullen van de installatie met een verse lading van 1000 gram koelt het geheel weer als vanouds!
Succes!
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
- joost s.
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.04.2011 - 19:31
Toevallig vandaag ook last van.
Mijn airco systeem is eind 2010 nog bijgevuld dus daar ligt het denk ik niet aan.
ECC werkt wel beter als ik rustig rij en de midden ventilatorknop uitzet.
Vage bedoeling in ieder geval. In de handleiding staat ook dat volgas de AC uitschakelt.
Maatje van me is automonteur geweest ik zal em wel eens bellen.
Wanneer is jouw laatste AC-beurt geweest Maus? wellicht even langs een pro?
Ik laat het wel weten als me maat iets weet.
Mijn airco systeem is eind 2010 nog bijgevuld dus daar ligt het denk ik niet aan.
ECC werkt wel beter als ik rustig rij en de midden ventilatorknop uitzet.
Vage bedoeling in ieder geval. In de handleiding staat ook dat volgas de AC uitschakelt.
Maatje van me is automonteur geweest ik zal em wel eens bellen.
Wanneer is jouw laatste AC-beurt geweest Maus? wellicht even langs een pro?
Ik laat het wel weten als me maat iets weet.
Volvo S60 2002 2.4
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Mijn airco in mijn 440 word ook niet echt heel koud. Laatste check was volgens een papieren 'certificaat' in 2006, toen hij na 30 minuten in de auto op 8 graden was met omgevingstemperatuur 33 graden, volgens dat briefje. Vandaag 1,5 uur in de auto gezeten met airco op het koudst, hij koelde wel een beetje maar niet echt dat hij koud werd.
Zou ik hem dan bij moeten laten vullen oid?
Zou ik hem dan bij moeten laten vullen oid?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Lijkt me een goed idee! Kost ca een uurtje werk en om en nabij de € 100,00. Het systeem wordt leeg gehaald (ook wel gevacumeerd) en opnieuw afgevuld met koudemiddel en een beetje olie. Het is geen gek idee dit om het jaar te laten doen, maar zeker als je merkt dat de koelcapaciteit beduidend minder is geworden dan voorheen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21299
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Je kunt de airco zelf een beetje testen:
Zet de airco aan en zorg dat de motor 1500 toeren maakt. Ventilator op stand 2 en een thermometer gestoken in een luchtrooster moet er ongeveer 6 á 8 graden koude lucht uitkomen.
Zo heb je een eerste indicatie of de airco functioneert.
Zet de airco aan en zorg dat de motor 1500 toeren maakt. Ventilator op stand 2 en een thermometer gestoken in een luchtrooster moet er ongeveer 6 á 8 graden koude lucht uitkomen.
Zo heb je een eerste indicatie of de airco functioneert.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- joost s.
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.04.2011 - 19:31
Even een maatje gesproken over m'n airco ellende.
Hij adviseerd het uit te laten lezen bij een volvo erkende garage.
Zelf heb ik van alles geprobeerd en alle zekeringen gecontroleerd.
Hij blijft warme lucht blazen ipv gekoelde lucht.
dinsdag maar eens lang de garage rijden dan maar.
Veel succes allemaal met dit warme weer en geen/bijna geen airco.
TIP: ARKO (alle ramen kunnen open)
Hij adviseerd het uit te laten lezen bij een volvo erkende garage.
Zelf heb ik van alles geprobeerd en alle zekeringen gecontroleerd.
Hij blijft warme lucht blazen ipv gekoelde lucht.
dinsdag maar eens lang de garage rijden dan maar.
Veel succes allemaal met dit warme weer en geen/bijna geen airco.
TIP: ARKO (alle ramen kunnen open)
Volvo S60 2002 2.4
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone
- joost s.
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.04.2011 - 19:31
Toch nog even gegoogled en kwam op problemcar.nl het volgende stukje tegen van iemand die het zelfde probleem had en met uitlezen bij de dealer niet verder kwam:
Probleem opgelost.
Het bleek inderdaad de verdampersensor te zijn die een sterke afwijking naar boven gaf.
kosten: een paar tientjes voor de sensor en een paar tientjes voor het vervangen.
Moraal van het verhaal ( en dat is de reden dat ik deze oplossing hier nog even uitdrukkelijk vermeld) :
Ik ( en met mij de monteurs van de garage) heb mij vanaf het begin op het verkeerde been laten zetten door de
automatische klepregelingen.
Meten is weten, dat blijkt maar weer eens.
Dank voor ieders meedenken !
http://81.26.209.49/~problemcar/viewtop ... pid=800846
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en toch inderdaad een airco-specialist bezoeken ipv de dealer. dealers lezen alleen maar uit en daarmee ondek je dit soort problemen niet. Daar moet het systeem voor onder druk gezet worden enzo.
grtn
Probleem opgelost.
Het bleek inderdaad de verdampersensor te zijn die een sterke afwijking naar boven gaf.
kosten: een paar tientjes voor de sensor en een paar tientjes voor het vervangen.
Moraal van het verhaal ( en dat is de reden dat ik deze oplossing hier nog even uitdrukkelijk vermeld) :
Ik ( en met mij de monteurs van de garage) heb mij vanaf het begin op het verkeerde been laten zetten door de
automatische klepregelingen.
Meten is weten, dat blijkt maar weer eens.
Dank voor ieders meedenken !
http://81.26.209.49/~problemcar/viewtop ... pid=800846
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en toch inderdaad een airco-specialist bezoeken ipv de dealer. dealers lezen alleen maar uit en daarmee ondek je dit soort problemen niet. Daar moet het systeem voor onder druk gezet worden enzo.
grtn
Volvo S60 2002 2.4
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone
- joost s.
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.04.2011 - 19:31
Ben langs geweest voor een diagnose en er zat onderop de condensor een deuk. Hierdoor was een gaatje ontstaan waardoor het systeem lekte.
De condensor zit bij een S60 voorop erg laag aan de grond. Ik denk dat de vorige eigenaar eens iets heeft geraakt aangezien ik pas eigenaar ben en zelf nog niets heb geraakt. (afkloppen)
Volgende week laat ik de condensor vervangen en het systeem opnieuw vullen en keuren (STEK). Dit alles gebeurd bij radiateurenservice west in Rotterdam. Leuke zaak, goed geholpen en na prijsvergelijkingen in het ganze land ook nog eens goedkoop.
Boeltje wordt werkend gemaakt en STEK gekeurd met garantie.
Ik weet niet of ik prijzen mag noemen op het forum?
Maar kan je zeggen dat het 60% goedkoper is dan bij de dealer en 25% goedkoper dan bij andere aircospecialisten.
Als de spullenboel gemaakt is krijg je nog een update.
Trouwens dat af en toe werken kan te maken hebben met je fan, compressor, te weinig gas en nog veel meer. Beste is een diagnose te laten stellen door een specialist. Daar ging dit topic eigenlijk over natuurlijk.
De condensor zit bij een S60 voorop erg laag aan de grond. Ik denk dat de vorige eigenaar eens iets heeft geraakt aangezien ik pas eigenaar ben en zelf nog niets heb geraakt. (afkloppen)
Volgende week laat ik de condensor vervangen en het systeem opnieuw vullen en keuren (STEK). Dit alles gebeurd bij radiateurenservice west in Rotterdam. Leuke zaak, goed geholpen en na prijsvergelijkingen in het ganze land ook nog eens goedkoop.
Boeltje wordt werkend gemaakt en STEK gekeurd met garantie.
Ik weet niet of ik prijzen mag noemen op het forum?
Maar kan je zeggen dat het 60% goedkoper is dan bij de dealer en 25% goedkoper dan bij andere aircospecialisten.
Als de spullenboel gemaakt is krijg je nog een update.
Trouwens dat af en toe werken kan te maken hebben met je fan, compressor, te weinig gas en nog veel meer. Beste is een diagnose te laten stellen door een specialist. Daar ging dit topic eigenlijk over natuurlijk.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Prijzen noemen mag altijd, zolang je er zelf maar niet beter van wordt. Dus je moet niet zelf bij een aircoboer werkzaam zijn zeg maar, want dan is het reclame.
Maar bij jou lag het dus niet aan die druksensor, maar aan een leeg systeem. Blijkt toch de meest voorkomende reden, naast de te grote luchtspleet van de magneetkoppeling.
Maar bij jou lag het dus niet aan die druksensor, maar aan een leeg systeem. Blijkt toch de meest voorkomende reden, naast de te grote luchtspleet van de magneetkoppeling.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- joost s.
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.04.2011 - 19:31
Nou vandaag blaast de airco weer ijskoude lucht uit de roosters.
Condensor en filter zijn vervangen en opnieuw gevuld en gekeurd.
totale schade 285 euro.
Volgens mij niet duur.
groet
Condensor en filter zijn vervangen en opnieuw gevuld en gekeurd.
totale schade 285 euro.
Volgens mij niet duur.
groet
Volvo S60 2002 2.4
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone
Restauratie projecten: Amazon B18, Volvo 262C bertone