En waar misschien niet iedereen zich van bewust is, juist dit 'stilstaande' verbruik is erg groot!jpwg001 schreef:Stilstaand (bij een stoplicht bijvoorbeeld) geeft de boordcomputer aan hoeveel liter er per uur doorgevoerd worden. Er is wel verbruik, anders loopt de motor niet. Maar dat verbruik kan niet in liters per kilometer worden weergegeven, omdat er geen afstand is.
Afwijkend verbruik boordcomputer
- RicoK
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
- Locatie: Lelystad
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47
Vandaag nog getankt. Volgens BC 5.5 l/100 km, aantal getankte liters/gereden km : 5.8 l/100 km.
Deze afwijking van 0.3 l/100 km is na 60.000km echt een constante.
Bij elke tankbeurt, dagteller op nul en nadien narekenen ifv de gereden kilometers met die tank.
In 99% van de gevallen bevoorraad ik mij aan dezelfde pomp.
Vorige auto was een VW passat TDI, afwijking was er iets kleiner (max. 0.2 l/100km)
Auto van mijn echtgenote, VW Golf V TDI, afwijking van bijna een volledige liter/100 km.... BC geeft 4.8 aan terwijl na meting je uitkomt op 5.6 l/100 km. Nochtans zelfde electronica!
Bij VW geeft BC bij stilstand het verbruik/uur aan (zonder airco0.5 l , met airco 0.6 l)
Deze afwijking van 0.3 l/100 km is na 60.000km echt een constante.
Bij elke tankbeurt, dagteller op nul en nadien narekenen ifv de gereden kilometers met die tank.
In 99% van de gevallen bevoorraad ik mij aan dezelfde pomp.
Vorige auto was een VW passat TDI, afwijking was er iets kleiner (max. 0.2 l/100km)
Auto van mijn echtgenote, VW Golf V TDI, afwijking van bijna een volledige liter/100 km.... BC geeft 4.8 aan terwijl na meting je uitkomt op 5.6 l/100 km. Nochtans zelfde electronica!
Bij VW geeft BC bij stilstand het verbruik/uur aan (zonder airco0.5 l , met airco 0.6 l)
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
- sjors86
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06
"juist";Koidream schreef:Niets = 0,0L/Kmsjors86 schreef:...Als je daarna gaat staan idlen geeft je huidig verbruik niets aan (-- L/KM)...
Oneindig veel = --L/Km
En wat staat er nu als je stilstaat? ...Juist...
- loop dan alstublieft nu naar je auto, start 'm, reset je gem. verbruik.
- rijd 50 meter heen en weer.
- ga stil staan en kijk ... evt. zeer panisch ... naar je gem. verbuik (terwijl je motor draait).
Nu zie je dat je gem. verbruik oploopt terwijl je stilstaat DUS de auto meet dit/neemt het verbruik tijdens stilstand mee, daar ging het allemaal om ......
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Dat is ook mijn ervaring.
met een reset van ~15000km geleden, is het gemiddelde verbruik na een file 0,2 l/km gestegen. En dan moet je enthousiast doorrijden om normaal gesproken een gemiddelde over ~15000 km met 0,2 op te laten lopen.
met een reset van ~15000km geleden, is het gemiddelde verbruik na een file 0,2 l/km gestegen. En dan moet je enthousiast doorrijden om normaal gesproken een gemiddelde over ~15000 km met 0,2 op te laten lopen.
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
Ik weet niet op wie je reageert, maar wat zeg ik?sjors86 schreef:"juist";Koidream schreef:Niets = 0,0L/Kmsjors86 schreef:...Als je daarna gaat staan idlen geeft je huidig verbruik niets aan (-- L/KM)...
Oneindig veel = --L/Km
En wat staat er nu als je stilstaat? ...Juist...
- loop dan alstublieft nu naar je auto, start 'm, reset je gem. verbruik.
- rijd 50 meter heen en weer.
- ga stil staan en kijk ... evt. zeer panisch ... naar je gem. verbuik (terwijl je motor draait).
Nu zie je dat je gem. verbruik oploopt terwijl je stilstaat DUS de auto meet dit/neemt het verbruik tijdens stilstand mee, daar ging het allemaal om ......
Stilstaan is gelijk aan oneindig veel verbruik per kilometer, voor wie oneindig niet verstaat, oneindig verbruik per kilometer is heel heel veel verbruik per gereden kilometer (maar in dit geval sta je stil). Hopelijk is deze nu wel duidelijk. Anders geef ik het op...
Zijn er nog mensen die moeite hebben om deze eenvoudige wiskundige theorie te begrijpen?
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Of ik het er mee eens ben is een tweede. Je beweegt namelijk niet. Dus: verbruik oneindig * 0 afgelegde kilometers is 0, want x * 0 = 0.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
@broabander;
Je vergeet een belangrijke factor; tijd;
oneindig veel verbruik voor dat moment (er is nl een factor tijd mee gemoeid (afstand/gem. snelheid=tijd) een meegeomen waarde in het totaalverbruik. (zo lijkt mij logisch en zo heb ik persoonlijk geconstateerd op mijn boordcomputer)
@koidream; ik ga er even van uit dat je reactie niet op mij gericht was?
Je vergeet een belangrijke factor; tijd;
oneindig veel verbruik voor dat moment (er is nl een factor tijd mee gemoeid (afstand/gem. snelheid=tijd) een meegeomen waarde in het totaalverbruik. (zo lijkt mij logisch en zo heb ik persoonlijk geconstateerd op mijn boordcomputer)
@koidream; ik ga er even van uit dat je reactie niet op mij gericht was?
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
@Buikpijn: mijn reactie is op de onduidelijke reactie van Sjors.
@Broabander: jij slaat de bal totaal verkeerd, maar het is je vergeven
En anders kom ik effe tot bij jou, jij start je motor, wij gaan gezellig een glas drinken en na 5 uur is volgens jou je tank nog steeds vol, want x*0=0
Om te beginnen, L/Km is een deling en al geen vermenigvuldiging, enz... pffff
@Broabander: jij slaat de bal totaal verkeerd, maar het is je vergeven

En anders kom ik effe tot bij jou, jij start je motor, wij gaan gezellig een glas drinken en na 5 uur is volgens jou je tank nog steeds vol, want x*0=0

Om te beginnen, L/Km is een deling en al geen vermenigvuldiging, enz... pffff
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Oh dat ontken ik uiteraard ook niet hoor, dat hij bij stilstand verbruikt, maar dan zou er moeten staan x L/uur zoals in een VW
en die geven aan, bij loslaten gas, 0,0L/100km.
Dus eigenlijk vind ik bij stilstand -L/Km een rare meeteenheid

Dus eigenlijk vind ik bij stilstand -L/Km een rare meeteenheid

- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
Als je wil dat het zo is als bij VW, dan moet je een... 

BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
- sjors86
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06
Koidream, je hebt gelijk over het verbruik in stilstand, dat is 0,00 L/km = oneindig.Koidream schreef:Ik weet niet op wie je reageert, maar wat zeg ik?sjors86 schreef:"juist";Koidream schreef: Niets = 0,0L/Km
Oneindig veel = --L/Km
En wat staat er nu als je stilstaat? ...Juist...
- loop dan alstublieft nu naar je auto, start 'm, reset je gem. verbruik.
- rijd 50 meter heen en weer.
- ga stil staan en kijk ... evt. zeer panisch ... naar je gem. verbuik (terwijl je motor draait).
Nu zie je dat je gem. verbruik oploopt terwijl je stilstaat DUS de auto meet dit/neemt het verbruik tijdens stilstand mee, daar ging het allemaal om ......
Stilstaan is gelijk aan oneindig veel verbruik per kilometer, voor wie oneindig niet verstaat, oneindig verbruik per kilometer is heel heel veel verbruik per gereden kilometer (maar in dit geval sta je stil). Hopelijk is deze nu wel duidelijk. Anders geef ik het op...
Zijn er nog mensen die moeite hebben om deze eenvoudige wiskundige theorie te begrijpen?
ik doe daarna een verhaal over gemiddeld benzine verbruik en dat ook stilstaan met draaiende motor daarin terug komt ... vervolgens geef jij daarop reactie die niets met mijn verhaal te maken heeft.
Als je stilstaat verbruikt je motor benzine. Dat verbruik kan onmogelijk worden vertaald naar L/100km .. dat zeg je, in stilstand = 0,00 L/100KM = oneindig.
Dat klopt, dat vind ik ook, maar had dat iets met het onderstaande verhaal te maken?
Heb je enige vorm van afstand gereden (is er dus een afstand om mee te rekenen rekenen) en komt daar een gemiddeld verbruik uit, ookal sta je uren stil.
Om het nog duidelijker te krijgen voorbeeld:
1 km rijden en 1L benzine verbruikt, daarna motor uit = 100 L/100KM gemiddeld.
1 km rijden en 1L benzine verbruikt, daarna motor 10 uur aan. = 200 L/100KM gemiddeld. DUS verbruik wordt meegenomen.
(beetje rare getallen maar 't punt mag duidelijk zijn)
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|