10% afwijking is wel erg veel (tenzij de TomTom zelf ook een afwijking heeft!?!?).
Ik heb eens gehoord dat er iets hergeprogrammeerd kan/moet worden bij een dergelijke afwijking. Kan te maken hebben met een andere velgmaat (hoogte) die er tussentijds t.o.v. af-fabriek gemonteerd is?
Topsnelheid S80.
- AlbertS80
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
- Locatie: Barneveld
Dat de Tomtom een afwijking heeft lijkt me uitgesloten. (Dan zou 'ie ook afslagen gaan missen e.d.) Ik bedoel: een (satelliet)meter is een (satelliet)meter en de Tomtom baseert zich daarop. Ik zal het eens aan de garage vragen bij de volgende beurt over dat afstellen.
S80, 2.4/170, My 1999
XC70, 2.5T, My 2003
Even zonder Volvo, maar met RAV4
En nu weer met een V70 (1999), 2.4 / 144, My 2000
XC70, 2.5T, My 2003
Even zonder Volvo, maar met RAV4
En nu weer met een V70 (1999), 2.4 / 144, My 2000
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Heb je een boordcomputer?Frumpy schreef:10% afwijking is wel erg veel (tenzij de TomTom zelf ook een afwijking heeft!?!?).
Ik heb eens gehoord dat er iets hergeprogrammeerd kan/moet worden bij een dergelijke afwijking. Kan te maken hebben met een andere velgmaat (hoogte) die er tussentijds t.o.v. af-fabriek gemonteerd is?
Gebruik dan op de CrCr de gemiddelde snelheid eens en vergelijk dat met de stand van je snelheidsmeter. Dan zul je zeer waarschijnlijk ook zo'n groot verschil zien.
De snelheidsmeter is niet zo precies omdat ie bij de versnellingsbak zijn impuls krijgt.
De boordcomputer krijgt zijn info van het ABS en dat werkt met sensoren per wiel; dus veel preciezer.
Ik vrees dat TomTom het meest precies is...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Zowel de versnellingsbaksensor en abs sensor tellen het aantal omwentelingen van de wielen, beide zijn dus afhankelijk van de wielomtrek die in het systeem bekend moet zijn. Van de S/V40 weet ik dat de dealer ongeveer 10 verschillende wielomtrekken in het systeem kan programmeren. Kan dus zeker een probleem zijn.
Ook bij bijvoorbeeld 5mm banden slijtage is de straal al 1cm kleiner en de omtrek van het wiel dus al 3,14cm kleiner.
Ook bij bijvoorbeeld 5mm banden slijtage is de straal al 1cm kleiner en de omtrek van het wiel dus al 3,14cm kleiner.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Toch geven beide systemen praktisch altijd verschillend aan, dus het zal wel ietsjes anders zijn.
De versnellingsbak mist natuurlijk door de wrijving (zowel bij automaat als bij een gewone koppeling) nogal wat tandjes en telt dus minder secuur.
De ABS-sensoren meten preciezer, immers directer. De versn.bak doet dat zeeeeer indirect, dus veel minder precies.
De versnellingsbak mist natuurlijk door de wrijving (zowel bij automaat als bij een gewone koppeling) nogal wat tandjes en telt dus minder secuur.
De ABS-sensoren meten preciezer, immers directer. De versn.bak doet dat zeeeeer indirect, dus veel minder precies.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 10:05
Ik lees dit oude topic toch met enige verbazing door. Ik rijd al een behoorlijke tijd volvo. Voorgaande was een S80 T6, maar van die auto is de automaat er mee gekapt. Nu rijd ik een S80 2.9 handbak. Bij deze volvo's, maar ook vele andere die ik hiervoor gereden heb, heb ik nog nooit de fabrieksopgegeven top in praktijk kunnen passeren. (alle auto's waren wel orgineel) Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat bij een 5 cilinder waar er hier over wordt gesproken, de maximum waardes zo veel hoger liggen dan bij mijn wagens tot op heden. (mijn 850 170pk bijvoorbeeld, dee dprecies wat er beloofd werd)
GR Jelle
GR Jelle
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:51
- Locatie: Lelystad
heb mijn S80 inmiddels al een paar jaar niet meer ( helaas ) was een erg fijne auto.
Weet nog wel dat de topsnelheid toen op de teller tussen de 235 en 240 was. Dat was een 2.4 170 pk uit 1999. vond hem toen ook pittiger rijden als de S60 van mijn vader toen terwijl die toch lichter was en zelfde motorblok had.
De topsnelheid van de S80 was hetzelfde als van de megane coupe 2.0 16V die mijn zus toen reed, alleen die was er wat sneller, bij 170 kwam ze voorbij alsof ik halfgas gaf :-x maar de top was hetzelfde.
Weet nog wel dat de topsnelheid toen op de teller tussen de 235 en 240 was. Dat was een 2.4 170 pk uit 1999. vond hem toen ook pittiger rijden als de S60 van mijn vader toen terwijl die toch lichter was en zelfde motorblok had.
De topsnelheid van de S80 was hetzelfde als van de megane coupe 2.0 16V die mijn zus toen reed, alleen die was er wat sneller, bij 170 kwam ze voorbij alsof ik halfgas gaf :-x maar de top was hetzelfde.
Zo, een Megane Coupe 2.0 16v moet volgens fabrieksopgave 213 lopen, als die op de teller 235 haalt klopt die teller ook niet helemaal...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:51
- Locatie: Lelystad
die megane was ook niet helemaal standaard, en die 213 dat reed me renault 19 16V 1.8 ook met gemak. die reed 225 op de teller, ook niet helemaal standaard maar allemaal niet teveel aan gedaan. Nou verschilt de ene renault nog wel van de andere want heb ook 19 16V gehad die niet verder dan de 200 wou eentje die 215 liep, en 1 die met gemak tot het eind van de teller liep en de versnellingsbak de begrenzing was maar daar lag dan ook een opgepepte 2 liter in. en heb nu nog een 19 16V Cabrio die met het vorige standaard blok 210 met dak open deed en 225 met dak dicht. geen idee of die tellers dan veel afwijken want heb er geen gps bijgehad.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 22.03.2010 - 15:50
Heb zelf een S80 2.9 AUT maar als ik rond de 200 kom moet ik echt de kickdown compleet plat tot op de bodem doordrukken anders wil ie niet voorbij de 190 / 200. Als ik dat doe loopt ie wel door maar vind dit stukken minder fijn dan met handbak zo hard rijden. Ik heb trouwns niemand gehoord (of ik heb er overheen gelezen) over de top van het 2.9 blok? Iemand ervaring mee? Heb op youtube filmpjes gezien dat ze rond de 250 op de teller halen... denk dat mijn automaat het niet haalt 

Volvo S80 2.9 AUT4 - 1999 - 218.000Km
- k²
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 16.11.2007 - 18:20
- Locatie: neffenalle
- Contacteer:
mijn S80 ging vroeger tot 240 op de teller
tegenwoordig houden we het iets rustiger maar de gemiddelden mogen er nog steeds zijn
32 km op 10 minuten, da's 186 192 gemiddeld
effe kijken naar kilometerstand en klok en je kan zelf berekenen hoe hard het wel gaat


een diesel is dus wel degelijk sneller dan een benzine, je kan immers zonder tanken tegen snelheden tussen de 170 en de 210 even 1000 km naar je bestemming rijden
tegenwoordig houden we het iets rustiger maar de gemiddelden mogen er nog steeds zijn
32 km op 10 minuten, da's 186 192 gemiddeld

effe kijken naar kilometerstand en klok en je kan zelf berekenen hoe hard het wel gaat


een diesel is dus wel degelijk sneller dan een benzine, je kan immers zonder tanken tegen snelheden tussen de 170 en de 210 even 1000 km naar je bestemming rijden
...italian or swedish beauty? Bertone has the answer...
Tên përdu, jhamâi së rëcôbro
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
@k2, valt me nog mee dat je die foto hebt kunnen maken zonder dat er bewegingsonscherpte bij de brandstofmeter ontstaan is 

Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
32 km op 10 minuten, da's 186 gemiddeld
Hoeveel is 6x32???????
:)
Hoeveel is 6x32???????

- k²
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 16.11.2007 - 18:20
- Locatie: neffenalle
- Contacteer:
oeps, 192 dus, zal effe aanpassen, anku
enfin, hard gaat ie genoeg, de diesel en daarbij blijft hij meer dan zuinig
enfin, hard gaat ie genoeg, de diesel en daarbij blijft hij meer dan zuinig
...italian or swedish beauty? Bertone has the answer...
Tên përdu, jhamâi së rëcôbro
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
k² schreef:oeps, 192 dus, zal effe aanpassen, anku
enfin, hard gaat ie genoeg, de diesel en darbij blijft hij meer dan zuinig

- k²
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 16.11.2007 - 18:20
- Locatie: neffenalle
- Contacteer:
in alle geval niet slecht voor een diesel
was wel degelijk in duitsland, op het stuk autostrade tussen ULM en Memmingen; is vlak en rechtdoor
zou op de rollercoaster tussen Frankfurt en Wurzburg niet gelukt zijn
was wel degelijk in duitsland, op het stuk autostrade tussen ULM en Memmingen; is vlak en rechtdoor
zou op de rollercoaster tussen Frankfurt en Wurzburg niet gelukt zijn
...italian or swedish beauty? Bertone has the answer...
Tên përdu, jhamâi së rëcôbro