Stuurbekrachtiging Vloeistofniveau

De grotere Volvo's
Plaats reactie
M@rcel
6th Gear member

Struinende over het Internet, kwam ik een TNN tegen met een mogelijk interessant advies omtrent het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof. Ik heb de bewuste regels geel gemarkeerd in de bijlage. Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik kan alleen bedenken dat het een redelijk normaal advies lijkt. Vullen tot onder de warme streep met koude motor. Dan zou de olie dus uitzetten tot tegen de warme streep aan als deze warm of heet wordt.

In hoeverre het waar is, weet ik niet. Je kunt beter zorgen dat je ontdekt waarom het systeem geluiden maakt en olie lekt.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
M@rcel
6th Gear member

Het peilstokje heeft een min-max aanduiding voor zowel koude als hete vloeistof. Ik vind het dus vreemd dat de aanduiding voor heet wordt gebruikt bij koude vloeistof en dat bovendien de term "over fill" gebezigd wordt.

Ik vermoed daarom dat men adviseert om meer vloeistof in het reservoir te doen dan de peilstok aangeeft.

Is dit advies bij iemand bekend?
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Zo te zien is het een bulletin voor de Amerikaanse markt d.w.z. het is typisch Amerikaans-Engels.

In de Nederlandstalige VADIS versie waarin ik heb gekeken staat dat men bij klachten over een 'zoemend' geluid van de stuurbekrachtiging met een stethoscoop naar de drukslang van de stuurbekrachtigingspomp moet luisteren en evt. het reservoir moet vervangen voor het betreffende chassisnummer. Bij twijfel moet er indien mogelijk ook geluisterd worden bij een auto zonder deze klacht. Ik heb alleen gekeken bij de S80.
Er wordt per type aangegeven tot welk chassisnummer deze oplossing soelaas zou moeten brengen.

Het advies over 'overfill' staat er niet bij !

Duidelijk is wel dat men in dit bulletin adviseert om bij koude stuurbekrachtingsolie deze bij te vullen tot deze 5 mm onder het merkteken voor 'hot' staat.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
M@rcel
6th Gear member

Bij koude vloeistof 5mm onder het max merkteken voor "hot". :)

Misschien dat iemand er wat aan heeft.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

M@rcel schreef:Bij koude vloeistof 5mm onder het max merkteken voor "hot". :)

:oops: :oops: :oops: GROTE BLUNDER en in dit geval nog 'gevaarlijk' ook ! :oops: :oops: :oops:

Tekst intussen aangepast

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
M@rcel
6th Gear member

gsx750r schreef:
M@rcel schreef:Bij koude vloeistof 5mm onder het max merkteken voor "hot". :)

:oops: :oops: :oops: GROTE BLUNDER en in dit geval nog 'gevaarlijk' ook ! :oops: :oops: :oops:

Tekst intussen aangepast

Rob
Daarom zijn we hier ook met meerderen. :)

Ik heb geen problemen met mijn stuurbekrachtiging.

Waar het mij om ging is dat er misschien (in de toekomst) iemand is die wat aan dit van Volvo (USA?) afkomstige advies heeft.
En of het misschien verstandig is om dit advies al uit voorzorg te volgen.

That's all.
Czeventig
2nd Gear member

Het reservoir van mijn stuurbekrachtigingsolie lekte op de lasnaad (halverwege het reservoir).

Inmiddels heb ik 'm zelf vervangen en de olie aangevuld met originele olie.
C70 T5 Convertible
abbabak1
4th Gear member

Czeventig schreef:Het reservoir van mijn stuurbekrachtigingsolie lekte op de lasnaad (halverwege het reservoir).

Inmiddels heb ik 'm zelf vervangen en de olie aangevuld met originele olie.
Goed idee, ik dacht dat die van mij iets lekte door druk of niveau...eigenlijkis het meer zweten.
Zal het eens schoonmaken en dichtplakken...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Czeventig
2nd Gear member

abbabak1 schreef:
Goed idee, ik dacht dat die van mij iets lekte door druk of niveau...eigenlijkis het meer zweten.
Zal het eens schoonmaken en dichtplakken...
Na het schoonmaken kun je goed zien of inderdaad de lasnaad het probleem is.

Volgens mij komt er wel druk op te staan dus dichtplakken wordt wat lastiger.

Nieuw reservoir kost overigens niet zo veel.

Succes
C70 T5 Convertible
...

Even een zoekslag gedaan, omdat ik met hetzelfde probleem zit. Duidelijk lekkage rond de lasnaad van het reservoir.

Omdat voor mij persoonlijk geldt dat "een keer gezien hebben is zelf doen" en dit voor anderen ook handig kan zijn:

Instructievideo voor het vervangen van de leiding en het reservoir.
Andrew82
3rd Gear member

Handig bedankt! :)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”