Wat te doen?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Heren, Dames, graag jullie advies/mening over het volgende. Mijn V50 2.0D uit 2004 heeft nu 268.000km gelopen. Hij/zij loopt nog steeds als een zonnetje en ook qua comfort e.d. ben ik nog steeds uiterst tevreden. Mijn gevoel zegt me enerzijds dat ik nog makkelijk tot de 350dkm zou kunnen doorrijden. Toch twijfel ik of ik 'm nu niet zou moeten inruilen voor een nieuwere V50 met iets minder kilometers op de teller. Wat is wijsheid? Wat zou de inruilwaarde van mijn huidige V50 zijn? En wat is de kans dat er binnen nu en zeg 30/40dkm zich grotere onderhoudszaken gaan voordoen (zoals koppeling of turbo)?

Ik weet dat dit geen exacte wetenschap is en dat jullie geen pasklaar antwoord zullen hebben. Toch ben ik erg benieuwd naar jullie mening, welke zeer gewaardeerd wordt :-)

Grt.
Jurjen
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bij een nieuwe Volvo dient zich op zeker een groot afschrijvingsgetal aan, (een nieuwe van 35K kost het 1e jaar zomaar 10K) jouw V50 neemt qua waarde daarentegen nauwelijks nog af, zou lekker doorrijden.
Volvo for life
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

Bij deze kilometerstand en bouwjaar is doorrijden volgens mij altijd goedkoper dan inruilen.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Gast

Het verstand zegt doorrijden, tot aan de ramen toe afrijden. Als je geluk hebt, heb je niet veel onkosten en kun je niet goedkoper rijden.
Echter er speelt ook vaak een andere factor mee: je wilt wel eens een keer iets nieuws/anders.
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

dbosker schreef:Het verstand zegt doorrijden, tot aan de ramen toe afrijden. Als je geluk hebt, heb je niet veel onkosten en kun je niet goedkoper rijden.
Echter er speelt ook vaak een andere factor mee: je wilt wel eens een keer iets nieuws/anders.
Haha, tot aan de ramen toe afrijden. Die 'spreuk' ga ik onthouden :D

Je hebt helemaal gelijk: het verstand zegt doorrijden, maar het gevoel zegt inruilen, omdat ik - na ruim 3 jaar - wel weer iets anders/nieuwers wil. Nu is de vraag: wat/wie gaat er winnen? Het verstand of het gevoel? Dat hangt er dan voor mij weer van af wat ik nog terug zou krijgen voor mijn V50.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

ewing schreef:
Je hebt helemaal gelijk: het verstand zegt doorrijden, maar het gevoel zegt inruilen, omdat ik - na ruim 3 jaar - wel weer iets anders/nieuwers wil. Nu is de vraag: wat/wie gaat er winnen? Het verstand of het gevoel? Dat hangt er dan voor mij weer van af wat ik nog terug zou krijgen voor mijn V50.
Precies, dus de enige overweging die je moet maken is 'hoeveel heb ik er voor over om een nieuwere/andere auto te rijden?'.

Meer niet ;)
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Ik ben nooit zo heel erg overtuigd dat doorrijden sowieso altijd goedkoper is.

Natuurlijk is het zo dat je ook pech kan hebben met een jongere met minder km's, maar feit is dat je vroeg of laat bij deze auto een kostbaar probleem tegenkomt, misschien in combinatie met meerdere problemen. Dit kan zomaar oplopen tot een paar duizend euro, en gevoelsmatig word ik altijd wat onzeker bij de 300dkm grens. Zijn veel onderdelen die gemiddeld gezien ongeveer die levensduur hebben. Turbo, koppeling, vliegwiel, airco-compressor, verstuivers, dynamo, schokdempers... Meestal geeft het allemaal ergens de geest tussen 250/350dkm. (uitzonderingen, rijstijl en maandagmorgenauto's even daargelaten)

Als je eenmaal een probleem hebt, kan je hem niet meer (gemakkelijk) inruilen en moet je het wel betalen, dan rijdt je natuurlijk ook weer door omdat je net veel kosten hebt gehad, en dit doe je dan tot het volgende probleem waarschijnlijk.
Dan heb je weer hetzelfde en rijdt je toch maar weer door. Zo kan het zomaar voorkomen dat je in het slechtste geval rond die 300dkm grens in totaal 6000 hebt moeten bijlappen voordat hij weer een tijdje helemaal goed blijft.
Maar dan heb je wel dezelfde auto waarvan de bekleding/lak en dergelijk onderdelen van het onderstel nog steeds zoveel gelopen hebben.

Als je nu die pak hem beet 6000 euro uitgeeft voor een jonger model met minder km'ters met wat garantie, is de kans groter dat je voorlopig weer goed zit, en is meteen je hele auto wat minder versleten én rijdt weer eens wat nieuws.

Natuurlijk weet je het nooit zeker, maar je kunt dan heel wat kosten zijn ontlopen die je nu in een nieuwe frisse auto hebt gestoken.

Toch denk ik ook dat doorrijden toch vaak goedkoper uitpakt, dan een aanschaf. Ik ben net over, en ik heb nu bijna 7000 euro in de aanschaf gestoken, en ik denk niet dat doorrijden in de S40 mij dat aan onderhoud gekost zou hebben de komende jaren.

In jou geval zou ik wisselen... sterker nog dat heb ik gedaan :)


Trouwens... Ik had bij velen de inruilwaarde van mijn S40 even gepijlt, en ik kwam vrijwel overal zo tussen de 5000-6000 uit. Dus ik denk dat je maximaal op 6500 mag rekenen met een V50 die toch ietsjes gewilder is dan een S40, en fractioneel nieuwer en minder gelopen heeft als mijn ex40.

Die anwb koerslijst slaat overigens nergens op, want nergens kreeg ik er slechts 3300 voor.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Of nieuw rijden en elke 3 jaar inruilen, of 2e hands kopen en "tot aan de ramen afrijden".
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21218
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Klopt MartenS40.
Ik zag laatst een calculatie staan van iemand die een V70 binnen de BV reed en zich afvroeg of hij niet beter kon inruilen mede gezien het motorblok wat in zijn huidige auto lag een 2.5T.
Die is straks niet heul veul meer waard omdat hij wel van een slok houdt(het blok) :wink: .
Calculatie was geen vinger tussen te krijgen en heeft geloof ik een nieuwe V70 besteld.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

MartenS40 schreef: Dit kan zomaar oplopen tot een paar duizend euro, en gevoelsmatig word ik altijd wat onzeker bij de 300dkm grens.
Ik denk dat dit eerder onderbuikgevoel is, dan dat het met cijfers onderbouwd kan worden.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

@maus-met-volvo, Tja, als je nieuw niet prive kan betalen dan houd het snel op natuurlijk.

@diesel01, dat sluit weer aan bij dat het niet altijd beter is om een auto maar (en ik gebruik hem ook even) 'tot aan de ramen af te rijden' :)

@peejay, dat is uiteraard waar. Maar ik kan wel redelijk een schatting maken van de levensduur van diverse onderdelen op basis van vervanging bij andere auto's (en dito prijzen!), dit is slechts een indicatie natuurlijk, maar het draagt bij aan dat onderbuik gevoel. Helemaal van feiten uitgesloten is dit gevoel dan ook niet.

Het is echt niet ondenkbaar dat achteraf blijkt dat je de auto toch beter had in kunnen ruilen omdat je tegen een motorrevisie bent aangelopen door ietsdergelijks (geplofte turbo of ik noem maar wat). Dan was een nieuwer goed exemplaar goedkoper geweest. Op voorhand is dat de gok.

Maar dat afrijden vrijwel altijd goedkoper uitpakt, is volgens mij niet helemaal juist.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Inderdaad, dat is de stilzwijgende conclusie minerzijds. Wat je ook mee moet nemen is dat je afschrijving steeds minder wordt. Mijn V70 van 2003 heb ik gekocht voor € 5000,00 dus mijn afschrijving is nihil. Dan mag er wat mij betreft wel wat stuk gaan. Waar mogelijk repareer ik zelf dus dan zijn de kosten ook beheersbaar.
Heb je een duurdere of nieuwere auto, dan zul je ook hogere kosten voor lief moeten nemen, of dat nou de hoge afschrijving is of reparateis, dat is om hjet even.
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Maar in ewing zijn geval weet ik dat nog zo niet. Als zijn wagen eenmaal de 300dkm heeft gepasseerd gaat de inruilwaarde er nog veel verder erop achteruit. Stel hij rijdt 30dkm/jaar, dat zit hij over een jaar op 3 ton, is hij weer een jaar ouder.
Boven 3 ton is een auto moeilijker kwijt te raken, aangezien veel mensen die gevoelsmatige grens hebben. Ik denk dat je dan in de vuistjes mag knijpen als je er nog €4000 inruil voor krijgt. Nu is dat met een beetje goede wil €6500. over een jaar is er waarschijnlijk dus weer €2500 aan afschrijving... Dat mag hij dan nog op rekenen bij eventuele onderhoudskosten ten gevolgen van het doorrijden.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

MartenS40 schreef:Maar in ewing zijn geval weet ik dat nog zo niet. Als zijn wagen eenmaal de 300dkm heeft gepasseerd gaat de inruilwaarde er nog veel verder erop achteruit. Stel hij rijdt 30dkm/jaar, dat zit hij over een jaar op 3 ton, is hij weer een jaar ouder.
Boven 3 ton is een auto moeilijker kwijt te raken, aangezien veel mensen die gevoelsmatige grens hebben. Ik denk dat je dan in de vuistjes mag knijpen als je er nog €4000 inruil voor krijgt. Nu is dat met een beetje goede wil €6500. over een jaar is er waarschijnlijk dus weer €2500 aan afschrijving... Dat mag hij dan nog op rekenen bij eventuele onderhoudskosten ten gevolgen van het doorrijden.
Als ik er mee door blijf rijden dan staat volgend jaar inderdaad de teller op 300dkm.

Voor mij ligt zelf ook de (gevoels)grens bij 300dkm, dus ik kan me heel goed voorstellen dat anderen (potentiele kopers) dat ook hebben. Met als gevolg dat de auto dan 'ineens' een flink stuk minder waard zou zijn. Als dat inderdaad € 2500,-- verschil zou kunnen uitmaken, dan kan ik misschien beter nu verkopen. Daarbij komt nog eens dat de kans steeds groter wordt dat er groot onderhoud gepleegd moet gaan worden (zoals koppeling, turbo, etc.).
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik zou je niet rijk rekenen bij inruil, dat hangt ervan af wat je terugkoopt.

Verstand: doorrijden met enige twijfeling :-)
Gevoel: inruilen voor een nieuwere, liefst na de update
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

@ewing
Ik weet niet hoe het bij jouw deel van het land zit, maar ik denk dat als je hier in het noorden de auto inruilt op eentje van 13k (2006/150dkm), je jezelf geen onredelijk doel stelt om het bij €6500,- bijbetalen te houden.
Volgens de carbase koerslijst van autoweek en verschillende verkopers die het met mij over de 300dkm grens hebben gehad, zal het waarschijnlijk wel dicht tegen die 2500 euro schelen over een jaar.

Volgens carbase is de gemiddelde occasion prijs van een V50 uit 2005 nu €11.900, en van 2004 €9500, nog zonder rekening te houden met km-stand, benzine of diesel. Daar is die afschrijving dus al.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Ik vind dit zo gek nog niet 2500 Euro per jaar afschrijving plus 30k.
MartenS40 schreef:Maar in ewing zijn geval weet ik dat nog zo niet. Als zijn wagen eenmaal de 300dkm heeft gepasseerd gaat de inruilwaarde er nog veel verder erop achteruit. Stel hij rijdt 30dkm/jaar, dat zit hij over een jaar op 3 ton, is hij weer een jaar ouder.
Boven 3 ton is een auto moeilijker kwijt te raken, aangezien veel mensen die gevoelsmatige grens hebben. Ik denk dat je dan in de vuistjes mag knijpen als je er nog €4000 inruil voor krijgt. Nu is dat met een beetje goede wil €6500. over een jaar is er waarschijnlijk dus weer €2500 aan afschrijving... Dat mag hij dan nog op rekenen bij eventuele onderhoudskosten ten gevolgen van het doorrijden.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wellicht voor je idee, ik heb voor mijn V50 uiteindelijk 6500 euro gekregen met net geen 250.000 op de teller en dat was meer dan de handelsprijs toen was.

Ga er dus maar vanuit dat je met 5500-6000 euro voor je huidige V50 echt wel klaar bent.
Als hij goed bevalt en alles nog goed in orde is zou ik doorrijden eventueel wel overwegen, of je moet het geld "hebben liggen" en toch stiekem eens rustig naar een vervanger gaan kijken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”