Ziet eruit als een bekend verhaal.
Het exact hetzelfde probleem heb ik ook gehad.
Een kleine schommeling van 2 a 300 toeren.
Iedereen gaf het op de ETM, maar gezien de hoge kosten en het risico dat het hiermee niet opgelost is, heb ik naar andere oplossingen gezocht.
Schoonmaken is er 1 van geweest.
Een slimme Volvo monteur vroeg mij eens of het benzinefilter al eens vervangen was.
Normaliter wordt deze bij de 160k beurt vervangen.
Mijn S60 heeft inmiddels 208k gelopen.
Gezien ik dit niet heb kunnen achterhalen, heb ik deze maar eens vervangen.
Dingetje kost rond de €25,- en 5 minuten werk.
Baat het niet dan schaadt het niet !
En ik wou het zelf ook niet geloven: De schommelingen zijn verdwenen !!
Vraag niet hoe het kan en misschien klopt mijn verhaal technisch van geen kanten, maar het heeft bij mij, tot nu toe, geholpen.
sju_art : Wellicht het proberen waard.
Onregelmatig stationair lopen
- RPS
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
- Locatie: Hengelo
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kan wel kloppen. Het brandstof filter wordt nog wel eens "vergeten" bij een beurt omdat deze soms heel erg vast zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
@RPS
Auto zou op LPG dan toch niet moeten schommelen? LPG heeft zijn eigen filter toch?
Binnenkort ga ik de olie, brandstof, interieur & lucht filter vervangen (om een 0 punt te hebben qua onderhoud). Dus in zekere zin word je tip gebruikt
!
Auto zou op LPG dan toch niet moeten schommelen? LPG heeft zijn eigen filter toch?
Binnenkort ga ik de olie, brandstof, interieur & lucht filter vervangen (om een 0 punt te hebben qua onderhoud). Dus in zekere zin word je tip gebruikt

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Alweer een tijdje verder...
Auto heeft een grote beurt gehad;
bougies
brandstof filter
olie + oliefilter
remvloeistof vervangen
interieurfilter
etc.
Symptomen blijven;
stationair en alleen stationair schommelt het toerental tussen de 1000 en 600 rpm bij een warme motor (na het aanslaan van de airco zakt ie heel diep of na het indrukken van de koppeling, auto schud zeg maar).
Bij een koude motor merk ik eigenlijk niks
op benzine is het iets beter, maar ook daar bij een warme motor schommelingen
LPG systeem is gechecked, waardes waren goed en rijker afstellen zorgde voor het afslaan van de motor. Waardes terug gezet (iets hoger dan orginele waarde) en oude situatie terug.
Heel af en toe lijkt er een hikje te zijn tijdens een acceleratie alsof hij even blijft hangen om dan vervolgens verder te gaan (ik geloof tussen de 2000-3000 rpm).
Auto gaat binnenkort naar de specialist voor diagnose, maar voor de voor pret graag uw gedachtes
.
En nog een ander vraagje, omdat het een MY2001 is, kan er geen Bosch ETM in? Het zal dus altijd weer opspelen (al duurt het jaren)? Een 2e hands Bosch ETM (MY2005) gaat niet werken?
Auto heeft een grote beurt gehad;
bougies
brandstof filter
olie + oliefilter
remvloeistof vervangen
interieurfilter
etc.
Symptomen blijven;
stationair en alleen stationair schommelt het toerental tussen de 1000 en 600 rpm bij een warme motor (na het aanslaan van de airco zakt ie heel diep of na het indrukken van de koppeling, auto schud zeg maar).
Bij een koude motor merk ik eigenlijk niks
op benzine is het iets beter, maar ook daar bij een warme motor schommelingen
LPG systeem is gechecked, waardes waren goed en rijker afstellen zorgde voor het afslaan van de motor. Waardes terug gezet (iets hoger dan orginele waarde) en oude situatie terug.
Heel af en toe lijkt er een hikje te zijn tijdens een acceleratie alsof hij even blijft hangen om dan vervolgens verder te gaan (ik geloof tussen de 2000-3000 rpm).
Auto gaat binnenkort naar de specialist voor diagnose, maar voor de voor pret graag uw gedachtes

En nog een ander vraagje, omdat het een MY2001 is, kan er geen Bosch ETM in? Het zal dus altijd weer opspelen (al duurt het jaren)? Een 2e hands Bosch ETM (MY2005) gaat niet werken?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Dit had ik gevraagd en niet zonder reden.AlexV70 schreef:Ploft hij ook in de uitlaat, als je je hand (vlak) voor de uitlaat houdt?
Doordat je je hand er voor houdt hoor je dit beter.
Gezien jouw auto op LPG loopt, denk ik aan te strakke kleppen. Dit veroorzaakt namelijk het schudden/onregelmatig lopen.
Lees deze maar eens: klepspeling controleren
Ik was te laat en kwam dit er later over heen: cilinderkop revisie
Laat dus een goede diagnose stellen: compressie en lektest.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
@alexv70
De specialist waar ik mijn auto altijd heen breng is niet erg bedreven met klepspeling controleren (misschien toch niet zo'n specialist).
Een compressie test zou ze wel lukken. Ik zal eens informeren wat dat kost.
De specialist waar ik mijn auto altijd heen breng is niet erg bedreven met klepspeling controleren (misschien toch niet zo'n specialist).
Een compressie test zou ze wel lukken. Ik zal eens informeren wat dat kost.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Goeie specialist dan.
Een specialist is iemand die ook dat zou moeten kunnen doen,
Maar daar hebben we het hier al vaak genoeg over gehad,zinloze discussie wordt het dan weer.
Een specialist is iemand die ook dat zou moeten kunnen doen,
Maar daar hebben we het hier al vaak genoeg over gehad,zinloze discussie wordt het dan weer.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Klopt, dat word een zinloze discussie.
Ik denk dat het trouwens een goed idee is om gewoon de klepspeling te meten zoals Alexv70 voorstelde en niet een compressie/lek test te doen (zoals Alexv70 voorstelde
), de feitelijke klepspeling verteld je meer.
Nu nog een adresje in de buurt van Zwolle die klepspeling meten onder de knie heeft. En dus geen Furness die nog steeds heilig gelooft dat er hydraulische klepstoters in zitten
.
Ik denk dat het trouwens een goed idee is om gewoon de klepspeling te meten zoals Alexv70 voorstelde en niet een compressie/lek test te doen (zoals Alexv70 voorstelde

Nu nog een adresje in de buurt van Zwolle die klepspeling meten onder de knie heeft. En dus geen Furness die nog steeds heilig gelooft dat er hydraulische klepstoters in zitten

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Meten is een goed idee.
Maar als je overgehaald om dan gelijk te stellen, dan wel eerst een compressie- en lek test.
Zonder dat je het weet heb je een lekke klep, dat zou zonde zijn van de uren en materiaal die gebruikt worden voor het kleppenstellen.
Deze misschien? www.gerbenbrouwer.nl zou goede service bieden, maar of hij ook kleppen kan stellen weet ik niet.
Dus vragen naar ervaring!!!
Maar als je overgehaald om dan gelijk te stellen, dan wel eerst een compressie- en lek test.
Zonder dat je het weet heb je een lekke klep, dat zou zonde zijn van de uren en materiaal die gebruikt worden voor het kleppenstellen.
Deze misschien? www.gerbenbrouwer.nl zou goede service bieden, maar of hij ook kleppen kan stellen weet ik niet.
Dus vragen naar ervaring!!!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Vandaag weer even goed gechecked en nu lijkt de auto op benzine, ook als ie warm is, enkel na het aanslaan van de airco 1 mini dipje te maken en verder niks. Op LPG doet ie het echter vaker. Vervelend, want uitlezen van de LPG installatie gaf al geen oorzaak.
Lijkt toch verschil tussen benizne en LPG te zijn.
Lijkt toch verschil tussen benizne en LPG te zijn.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Op benzine kan de computer het beter bijregelen dan op LPG.sju_art schreef:Lijkt toch verschil tussen benizne en LPG te zijn.
Neem dit advies van mij aan: hou op met klooien, laat iemand met verstand van zaken het een en ander goed uitzoeken.
Misschien heb je geluk dat het bij kleppen stellen blijft, zoniet zorg dan dat je niet dubbele kosten krijgt.
Dit gaat volgens mij als sinds maart j.l. zo aan, het gaat echt niet vanzelf over...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je in sprookjes gelooft,met een d of met een t,dan gaat het soms vanzelf over... 

-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
@Alexv70,
Ik ben overtuigd; Maandag 17-10-2011 een compressie test gepland.
Aan de hand van de resultaten gana we verder.
Ik ben overtuigd; Maandag 17-10-2011 een compressie test gepland.
Aan de hand van de resultaten gana we verder.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Zowel koud als warm meten voor een goed beeld..
Eventueel gelijk de klepspeling meten is nog mooier,mits er stopjes in zitten..
Eventueel gelijk de klepspeling meten is nog mooier,mits er stopjes in zitten..
Heel goed.sju_art schreef:@Alexv70,
Ik ben overtuigd; Maandag 17-10-2011 een compressie test gepland.
Aan de hand van de resultaten gana we verder.

Een lekke klep zal je niet zo snel hiermee opsporen, beide testen geeft een beter beeld.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een echt lekkende klep komt er bij een compressie test uit,een slecht sluitende meestal niet..
Een kijkje nemen in de cilinder en kop is ook een mooie optie om te zien wat er mis is..
Maar dan moet je wel in het bezit zijn van een scoop om te kunnen kijken..
Het toeval wil dat ik er eentje heb,maar je woont niet om de hoek denk ik.
Een kijkje nemen in de cilinder en kop is ook een mooie optie om te zien wat er mis is..
Maar dan moet je wel in het bezit zijn van een scoop om te kunnen kijken..
Het toeval wil dat ik er eentje heb,maar je woont niet om de hoek denk ik.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Het zit hem meer in de tijd voor mij, het gebrek aan zeg maar
.
Ik neem aan dat je niet op zaterdag werkt en ook niet s'avonds. Bij m'n nieuwe werkgever heb ik nog niet zoveel vrije dagen op gebouwd, dus probeer ik het zoveel mogelijk lokaal op te lossen.
Toen ik nog in almelo werkte kon ik hem gewoon naar Delden brengen en die konden alles met de auto. Helaas lokaal dus niet...
Om verder op het compressie verhaal te gaan; goede compressie betekent geen lekke klep, maar een kan nog steeds een slechtsluitende klep inhouden. Een slecht sluitende klep kun je stellen, een lekke klep betekent klep revisie (= prijzig)?

Ik neem aan dat je niet op zaterdag werkt en ook niet s'avonds. Bij m'n nieuwe werkgever heb ik nog niet zoveel vrije dagen op gebouwd, dus probeer ik het zoveel mogelijk lokaal op te lossen.
Toen ik nog in almelo werkte kon ik hem gewoon naar Delden brengen en die konden alles met de auto. Helaas lokaal dus niet...
Om verder op het compressie verhaal te gaan; goede compressie betekent geen lekke klep, maar een kan nog steeds een slechtsluitende klep inhouden. Een slecht sluitende klep kun je stellen, een lekke klep betekent klep revisie (= prijzig)?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een slechtsluitende klep is niet te verhelpen door deze te stellen,de klepzitting is dan dusdanig vervormd of sterk vervuild dat deze opnieuw moet worden ingeslepen,dus de kop moet er dan af.
Maar zo,n vaart zal het hoop ik niet lopen..
Maar zo,n vaart zal het hoop ik niet lopen..
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Dus een slecht sluitende klep merk je niet op met compressie meten, enkel een lekke klep.
Dus met een goede compressie kan je nog steeds een kop revisie staan te wachten?
Dus met een goede compressie kan je nog steeds een kop revisie staan te wachten?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem