Tips bij aanschaf? Tweedehands V50 benzine

Geleverd vanaf 2003
silencr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.05.2011 - 20:58
Locatie: Rotterdam

Ik heb een mooie V50 2.0 benzine op het oog met ruim 100.000km op de teller. Het betreft een edition 2 uitvoering uit 2006, hebben jullie nog tips voor de aanschaf?

Voor een diesel rijd ik te weinig kilometers (ongeveer 15k pj), vandaar de keuze voor Benzine. Ik ben benieuwd of forum leden ervaring hebben met de benzine motors in een V50.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

hoeveel rij je per jaar?
Volvo for life
silencr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.05.2011 - 20:58
Locatie: Rotterdam

Ik rijd ongeveer 10.0000- 15000 per jaar
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

mrb:
B = +/- 600,-- p/jr
D = +/- 1.200,-- p/jr
br.st bij 10.000km:
B 1 op 10 = 1000 ltr = € 1.650,-- p/jr (praktijkverbruik B +/- 1 op 13 gem.)
D 1 op 15 = 675 ltr = € 900,-- p/jr (praktijkverbruik D +/- 1 op 18 gem.)
Bij 10.000km jr
B tl 2.250,-- p/jr
D tl 2.250,-- p/jr

Dat komt met een diesel al helemaal goed bij 10.000km jaar.
Volvo for life
Jorick
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.01.2011 - 20:16
Locatie: Nieuwegein

Houd je nog over, de kosten bij aanschaf die vaak duurder zijn bij een diesel en het roetfilter dat er bij die km-stand redelijk snel aankomt. Alhoewel dat bij 10k km natuurlijk nog twee jaar is.

Dat vind ik toch ook zaken om rekening mee te houden.
Bij mij heeft dat er voor gezorgd dat ik met zo'n 20k km p/j toch nog voor de benzine ben gegaan omdat die goedkoper is over de 4 jaar dat ik heb wil houden.
Volvo S70 2.5TDI (1998)
Renault Clio 1.2 (2003)

Volvo V50 2.0 EditionII Plus line (2007)
silencr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.05.2011 - 20:58
Locatie: Rotterdam

Mijn voorkeur heeft toch nog de benzine, aangezien het een tweede auto betreft, die voornamelijk voor korte ritjes gebruikt zal worden. Dus stel dat ik voor benzine ga, zijn er dan nog specifieke zaken om rekening mee te houden?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Volgens mij is die 2.0 een vrij probleemloos aggregaat.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Wellicht handig om te weten voor het onderhandelen dat bij 180.000 de distributieriem vervangen dient te worden.
Auto's met bouwjaar 2005/2006 even rekening houden dat er problemen kunnen optreden met bedrading in de deuren.
Dit uit zich in het niet opengaan van de de ramen deuren aan een zijde van de auto, en de temperatuur geeft verkeerde waardes aan.
Dit laatste heeft weer gevolgen voor je climate controle die onnodig hard zal werken.
Stoelbekleding geeft wel eens problemen, scheurtjes in de bekleding komen nog wel eens voor.
Sleutels even goed testen in de auto, het slot wil wel eens defect raken en de auto start dan niet.

Verder is het een heerlijke auto.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
wdo
3rd Gear member
Berichten: 337
Lid geworden op: 10.06.2008 - 21:30

Waarom geen lekkere vijf cilinder als je toch niet zo veel kilometers maakt, die maakt wat minder toeren dus rustiger en het geluid is zoveel mooier maar heeft misschien wel iets meer dorst.
264 GL
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T

V50 2.4
S40 T5 fwd
silencr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.05.2011 - 20:58
Locatie: Rotterdam

Verbruik en mrb zijn bij de 2.0 voordeliger, en op het gebied van vermogen dacht ik dat het weinig uit zou maken? Is de 2.4 veel soepeler dan de 2.0? Hoe is de 1.8 tov de 2.0?
Gebruikersavatar
wdo
3rd Gear member
Berichten: 337
Lid geworden op: 10.06.2008 - 21:30

Ik zou als ik jou was in de 1.8 de 2.0 en de 2.4 is een stukje proef gaan rijden dan weet je welke je het fijnst vindt. De 2.0 is 145 pk de 2.4 is 140- 170 pk zonder turbo of 220 pk met turbo. Het aantal Newtonmeters zal ook wel ergens te vinden zijn dat weet ik ook niet zo uit mijn bol. De 1.8 is 125 pk als ik het goed heb.
264 GL
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T

V50 2.4
S40 T5 fwd
Jorick
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.01.2011 - 20:16
Locatie: Nieuwegein

Ik heb pas een weekje mijn 2.0 binnen, maar ik moet zeggen dat dit erg lekker rijdt. Erg soepel en ook stil genoeg om lekker 120 te rijden zonder je te ergeren aan het motorgeluid.

Meekomen in het verkeer is geen enkel probleem en ik vind de motor ook genoeg kracht hebben vanaf zo'n 1800 toeren.

Met een 2.4 heb ik geen proefrit gemaakt omdat het verbruik voor mij te hoog zou worden. Maar kan me voorstellen dat zo'n 5 cillinder wel erg lekker rijdt.
Volvo S70 2.5TDI (1998)
Renault Clio 1.2 (2003)

Volvo V50 2.0 EditionII Plus line (2007)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

grappig, ik zou een benzine bij die kilometers niet eens overwegen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Yngwie
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21.01.2011 - 18:52
Locatie: Brielle

Ik rijd nu een half jaar in een 1.8 benzine (125 pk) en zeker als de airco ingeschakeld is is de trekkracht ver te zoeken. Zeker onderin bij lage toeren (<2800 rpm).

Ik zou de 2.0 benzine (145 pk) of krachtiger nemen als ik jou was, dan heb je nog vermogen over tijdens invoegen en inhalen bijvoorbeeld. Zo'n motor doet het allemaal net met wat meer gemak.

Het verbruik is dan wel hoger, maar rijplezier heeft nu eenmaal een prijs helaas....
S60 T4 R-Design MY 2020 Osmium Grey Polestar Optimisation
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Volgens mij is de 5 cylinder in de V50 een doorontwikkelde 5 cylinder die ook in de andere volvo's ligt.
Heerlijke motor voor zo'n auto, mooi geluidje en ditto acceleratie. Ook lekker stil op de snelweg, de 2.0 zal nu wel stukken beter zijn dan vroeger, de 2.0 in mijn 97 s40 maakt een hels kabaal.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Fluppes
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 10.01.2011 - 12:47
Locatie: Zuid Limbabwe

Wij rijden nu een paar maanden in een 1.8. Bij lagere toerentallen is de trekkracht inderdaad wat minder, maar bij normaal gebruik heb je daar geen last van.
Bijkomend voordeel: De auto nodigt door het lagere vermogen niet uit tot scheuren. Is ook beter voor de portomonee.
XC40 Recharge Ultimate Extended Range RWD Sage Green 2024
Mazda 2 Skylease GT Soul Red 2015
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Fluppes schreef:Wij rijden nu een paar maanden in een 1.8. Bij lagere toerentallen is de trekkracht inderdaad wat minder, maar bij normaal gebruik heb je daar geen last van.
Bijkomend voordeel: De auto nodigt door het lagere vermogen niet uit tot scheuren. Is ook beter voor de portomonee.
Helemaal mee eens!
Maar goed, als je dan eens een keertje wil scheuren neem je gewoon je krant van de dag ervoor mee :wink:
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gebruikersavatar
Blackraven
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 16.03.2011 - 20:44
Locatie: Friesland

Jorick schreef:Met een 2.4 heb ik geen proefrit gemaakt omdat het verbruik voor mij te hoog zou worden. Maar kan me voorstellen dat zo'n 5 cillinder wel erg lekker rijdt.
Zo'n 5 cilinder rijdt zeker erg lekker :D
Maar inderdaad ligt hij weer net een latje hoger in de wegenbelasting en ik heb 'm nu 3 maanden en tot zover een gemiddeld verbruik van 1 op 11. (9l/100km volgens de boordcomputer) Daarbij veel stad en weinig snelweg overigens.
V50 2.4 Momentum Black Sapphire 2004, 16"; Cygnus (W) & 17"; Zaurak Silver (Z)
Mitsubishi Space Star 1.3 Family 2000
Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1996
silencr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.05.2011 - 20:58
Locatie: Rotterdam

Uiteindelijk heb ik een v50 2.0 benzine edition 2 uitvoering, zwart metalic uit 2006 gekocht met 105k op de teller. Hopelijk goed voor veel plezierige en probleemloze km's.

Enige minpunt is beschadigde handgrepen aan de binnenkant (alumium). Ik overweeg deze te vervangen. Weet iemand of deze (relatief eenvoudig) zelf te monteren zijn? Ik heb al gezien dat deze te koop zijn via volvopartshop.com

Auto komt uit de lease, en staat nog op winterbanden. Ga er michelin Primacy HP onder leggen. Zoek alleen nog 16inch velgen hiervoor. Heb op het forum hier goede verhalen over gelezen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”