Beste Volvo-ers,
Ik moet voor de APK van de 440 de draagarmrubbers L/R voor vervangen. Nou zat ik te denken gelijk de hele draagarm te vervangen, dan wel voor een gebruikte (van Rima ofzo) dan wel voor een nieuwe, maar waar kan ik het beste dan zo'n nieuwe halen?
En klopt het dat je bij vervangen van de draagarm ook gelijk die bouten mee moet vervangen?
Monteertips zijn ook welkom!!
Draagarm / rubbers vervangen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Heey, toevallig heb ik dit klusje bij de 440 van mijn broer gedaan, 2 weken geleden. Haynes is bijzonder kort van stof over het vervangen van een draagarm, we hebben zelf wat moeten proberen. Het is gelukt, maar het is een klus die ik de volgende keer lekker door een ervaren monteur laat doen.
En je hebt gelijk: als het rubber versleten is kun je net zo goed de hele draagarm gelijk vervangen. De tijd die je nodig hebt (als het al lukt) om het nieuwe rubber in de oude draagarm te persen kun je net zo goed besteden aan het monteren van een nieuwe draagarm. En dan ben waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
En je moet inderdaad gelijk de bouten vervangen!
Heb je Haynes? Zo nee, dan zoek ik even de aandraai momenten voor je op.
Ik heb de draagarm trouwens nieuw bij autopartsonline gehaald.
En je hebt gelijk: als het rubber versleten is kun je net zo goed de hele draagarm gelijk vervangen. De tijd die je nodig hebt (als het al lukt) om het nieuwe rubber in de oude draagarm te persen kun je net zo goed besteden aan het monteren van een nieuwe draagarm. En dan ben waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
En je moet inderdaad gelijk de bouten vervangen!
Heb je Haynes? Zo nee, dan zoek ik even de aandraai momenten voor je op.
Ik heb de draagarm trouwens nieuw bij autopartsonline gehaald.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Aandraaimomenten weet ik, heb namelijk naast Haynes ook zowel VADIS als VIDA (software die Volvo gebruikt) tot mijn beschikking (zie plaatjes hieronder), maar extra tips zijn altijd welkom 
Wat heb jij voor je draagarmen betaald? Zouden deze en deze goed zijn?
En wat heb ik daarnaast nodig? Die bouten dus, en nog meer? Wordt me niet helemaal duidelijk uit onderstaande afbeeldingen.

Instructies volgens VIDA:



Wat heb jij voor je draagarmen betaald? Zouden deze en deze goed zijn?
En wat heb ik daarnaast nodig? Die bouten dus, en nog meer? Wordt me niet helemaal duidelijk uit onderstaande afbeeldingen.

Instructies volgens VIDA:


MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
- chrisje
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
- Locatie: Tilburg
Volgens mij wel, als je het op kenteken hebt gedaan.
Maar als je het gaat doen via de VIDA, zou ik het net ff wat anders doen.
Ik zou de fusee los maken, is net ff wat makkelijker, en die moet je toch over zetten
Maar als je het gaat doen via de VIDA, zou ik het net ff wat anders doen.
Ik zou de fusee los maken, is net ff wat makkelijker, en die moet je toch over zetten
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
87 euro, jouw link is nog ietsje goedkoper zie ik. Het zijn dezelfde draagarmen, dus dan zijn ze goed lijkt me:D Op het plaatje zie ik het niet, maar bij mij werd de fuseekogel gelijk meegeleverd.Wat heb jij voor je draagarmen betaald? Zouden deze en deze goed zijn?
Die kogel zit op het 1e plaatje bij nummer 6 vast met 2 bouten. Die 2 bouten zijn dus al meegeleverd. De andere 2 bouten (onderste plaatje de nummers 2) moeten verplicht vervangen worden. Als het goed is zitten die erbij in de set (bij mij wel).
De instructies die hier gegeven worden voor de (de)montage zijn duidelijker als Haynes, suc6 ermee!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Was vandaag bij de dealer voor die bouten, maar volgens de magazijnman + een van de monteur die er toevallig bij stond, hoef je die bouten helemaal niet perse te vervangen. Heb hem voorschrift van Volvo zelf laten zien, maar kennelijk houden die monteurs zich daar niet altijd aan. Alleen als de bouten echt verrot waren zouden zij 'm vervangen...
Nou kan ik de bouten wel alsnog bestellen, enige is dat ik eerst moet uitvogelen welke bouten ik voor de bevestiging met subframe moet hebben.
Bouten voor bevestiging met fuseekogel is duidelijk namelijk art.nr. 985383, maar bouten voor bevestiging met subframe is ofwel:
optie 1: art.nr. 985396 (LG 75 mm)
optie 2: art.nr. 982848 (M12x80)
Weet iemand welke van de twee je moet hebben?
Nou kan ik de bouten wel alsnog bestellen, enige is dat ik eerst moet uitvogelen welke bouten ik voor de bevestiging met subframe moet hebben.
Bouten voor bevestiging met fuseekogel is duidelijk namelijk art.nr. 985383, maar bouten voor bevestiging met subframe is ofwel:
optie 1: art.nr. 985396 (LG 75 mm)
optie 2: art.nr. 982848 (M12x80)
Weet iemand welke van de twee je moet hebben?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
- kip88
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
- Locatie: Zwijndrecht
Optie 1 zijn de goede. Zijn dure bouten, iets van 15,00 excl. per stuk. Vervangen is niet nodig mits ze niet zijn beschadigd, zijn geen rekbouten o.i.d. Even opletten dat je de goede sleutel(16) gebruikt met losdraaien.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
- lovemy440
- 4th Gear member
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 21.06.2007 - 23:19
Ik heb het net achter de kiezen, bouten ook niet vervangen.
Oude draagarm eruit, nieuwe erin. Wel een beetje creatief zijn natuurlijk.
Was 102,00 euro kwijt, met fusee.
Let op, heb je een automaat, dan moet aan de bakzijde er een ander type draagarm op!
Oude draagarm eruit, nieuwe erin. Wel een beetje creatief zijn natuurlijk.
Was 102,00 euro kwijt, met fusee.
Let op, heb je een automaat, dan moet aan de bakzijde er een ander type draagarm op!
Me:
Volvo 440 Basic 1.7 75 pk
bouwjaar 1991, sold
Volvo 460 Nordic HTA, 1.8i 90 pk , automaat,
modeljaar 1997, bouwjaar 1996, sold
Volvo V40 Europa Sports Navigatie Automaat, 2.0i 136pk
bouwjaar 2003
My Dad:
Volvo V40 Europa Nordic Sports Exclusive Navigatie, 1.8i 125pk
bouwjaar 2004
Volvo 440 Basic 1.7 75 pk
bouwjaar 1991, sold
Volvo 460 Nordic HTA, 1.8i 90 pk , automaat,
modeljaar 1997, bouwjaar 1996, sold
Volvo V40 Europa Sports Navigatie Automaat, 2.0i 136pk
bouwjaar 2003
My Dad:
Volvo V40 Europa Nordic Sports Exclusive Navigatie, 1.8i 125pk
bouwjaar 2004
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
je kunt gewoon de oude gebruiken,niks mis mee..
het zijn stalen bouten,dus niet van toiletemmer materiaal gemaakt..
het zijn stalen bouten,dus niet van toiletemmer materiaal gemaakt..