Draagarm / rubbers vervangen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Beste Volvo-ers,

Ik moet voor de APK van de 440 de draagarmrubbers L/R voor vervangen. Nou zat ik te denken gelijk de hele draagarm te vervangen, dan wel voor een gebruikte (van Rima ofzo) dan wel voor een nieuwe, maar waar kan ik het beste dan zo'n nieuwe halen?

En klopt het dat je bij vervangen van de draagarm ook gelijk die bouten mee moet vervangen?

Monteertips zijn ook welkom!!
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Heey, toevallig heb ik dit klusje bij de 440 van mijn broer gedaan, 2 weken geleden. Haynes is bijzonder kort van stof over het vervangen van een draagarm, we hebben zelf wat moeten proberen. Het is gelukt, maar het is een klus die ik de volgende keer lekker door een ervaren monteur laat doen.

En je hebt gelijk: als het rubber versleten is kun je net zo goed de hele draagarm gelijk vervangen. De tijd die je nodig hebt (als het al lukt) om het nieuwe rubber in de oude draagarm te persen kun je net zo goed besteden aan het monteren van een nieuwe draagarm. En dan ben waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

En je moet inderdaad gelijk de bouten vervangen!

Heb je Haynes? Zo nee, dan zoek ik even de aandraai momenten voor je op.

Ik heb de draagarm trouwens nieuw bij autopartsonline gehaald.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Ik heb hier op de sloop toen een nieuwe gehaald, was iets van 90 euro.

Links en rechts is hetzelfde, en ongeveer een half tot een uurtje bezig, met monteren
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Aandraaimomenten weet ik, heb namelijk naast Haynes ook zowel VADIS als VIDA (software die Volvo gebruikt) tot mijn beschikking (zie plaatjes hieronder), maar extra tips zijn altijd welkom :)

Wat heb jij voor je draagarmen betaald? Zouden deze en deze goed zijn?

En wat heb ik daarnaast nodig? Die bouten dus, en nog meer? Wordt me niet helemaal duidelijk uit onderstaande afbeeldingen.

Afbeelding

Instructies volgens VIDA:

Afbeelding
Afbeelding
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Volgens mij wel, als je het op kenteken hebt gedaan.

Maar als je het gaat doen via de VIDA, zou ik het net ff wat anders doen.

Ik zou de fusee los maken, is net ff wat makkelijker, en die moet je toch over zetten
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Wat heb jij voor je draagarmen betaald? Zouden deze en deze goed zijn?
87 euro, jouw link is nog ietsje goedkoper zie ik. Het zijn dezelfde draagarmen, dus dan zijn ze goed lijkt me:D Op het plaatje zie ik het niet, maar bij mij werd de fuseekogel gelijk meegeleverd.

Die kogel zit op het 1e plaatje bij nummer 6 vast met 2 bouten. Die 2 bouten zijn dus al meegeleverd. De andere 2 bouten (onderste plaatje de nummers 2) moeten verplicht vervangen worden. Als het goed is zitten die erbij in de set (bij mij wel).

De instructies die hier gegeven worden voor de (de)montage zijn duidelijker als Haynes, suc6 ermee!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Was vandaag bij de dealer voor die bouten, maar volgens de magazijnman + een van de monteur die er toevallig bij stond, hoef je die bouten helemaal niet perse te vervangen. Heb hem voorschrift van Volvo zelf laten zien, maar kennelijk houden die monteurs zich daar niet altijd aan. Alleen als de bouten echt verrot waren zouden zij 'm vervangen...

Nou kan ik de bouten wel alsnog bestellen, enige is dat ik eerst moet uitvogelen welke bouten ik voor de bevestiging met subframe moet hebben.

Bouten voor bevestiging met fuseekogel is duidelijk namelijk art.nr. 985383, maar bouten voor bevestiging met subframe is ofwel:
optie 1: art.nr. 985396 (LG 75 mm)
optie 2: art.nr. 982848 (M12x80)

Weet iemand welke van de twee je moet hebben?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Optie 1 zijn de goede. Zijn dure bouten, iets van 15,00 excl. per stuk. Vervangen is niet nodig mits ze niet zijn beschadigd, zijn geen rekbouten o.i.d. Even opletten dat je de goede sleutel(16) gebruikt met losdraaien.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Bedankt! Toch ben ik benieuwd waar die andere type bouten dan voor zijn?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Klopt idd wat Kip88 zegt, ik heb die ook niet vervangen, ik was 90 euro kwijt ongeveer, zonder fusee
Gebruikersavatar
lovemy440
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 21.06.2007 - 23:19

Ik heb het net achter de kiezen, bouten ook niet vervangen.
Oude draagarm eruit, nieuwe erin. Wel een beetje creatief zijn natuurlijk.
Was 102,00 euro kwijt, met fusee.

Let op, heb je een automaat, dan moet aan de bakzijde er een ander type draagarm op!
Me:

Volvo 440 Basic 1.7 75 pk
bouwjaar 1991, sold

Volvo 460 Nordic HTA, 1.8i 90 pk , automaat,
modeljaar 1997, bouwjaar 1996, sold

Volvo V40 Europa Sports Navigatie Automaat, 2.0i 136pk
bouwjaar 2003

My Dad:
Volvo V40 Europa Nordic Sports Exclusive Navigatie, 1.8i 125pk
bouwjaar 2004
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

je kunt gewoon de oude gebruiken,niks mis mee..
het zijn stalen bouten,dus niet van toiletemmer materiaal gemaakt..
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”