Hoeveel km rij jij gemiddeld op 1 liter gas met een 940 ?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
LOEK VOLVO
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2008 - 22:40
Locatie: HEERHUGOWAARD

Ik ben nog steeds de gelukkige eigenaar van een Volvo 940 Estate automaat die aangedreven wordt door een B230FK motor op gas/benzine.
Ik rij zelf zo gemiddeld 8 km op 1 liter gas. Bij het tank station waar ik altijd kom ben ik een aantal keren een Volvo 940 rijder tegen gekomen die beweerde gemiddeld rond de 12 km op 1 liter gas te rijden.
Ik kan me dat haast niet voorstellen daar ik een rustige rijder ben en zou graag van andere Volvo 940 rijders horen hoeveel km die gemiddeld op 1 liter rijden.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

ik vind 1:12 ook wel erg overdreven.
ik vind 1:8 een mooie score voor zo'n auto met automaat
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Ja, 1 op 12 is net haalbaar op benzine. Ik verwacht ook dat 1 op 8 realistischer is.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

LOEK VOLVO schreef: Ik rij zelf zo gemiddeld 8 km op 1 liter gas.
Dat is best netjes, voor een automaat.
LOEK VOLVO schreef:Bij het tank station waar ik altijd kom ben ik een aantal keren een Volvo 940 rijder tegen gekomen die beweerde gemiddeld rond de 12 km op 1 liter gas te rijden.
Ik reed op de terugweg uit frankrijk, bij gebrek aan LPG-vulstation op benzine 1 op 13,2. Dat is behoorlijk knap, met een aanhangertje en drie personen erin, leek mij.

Op gas haal ik dat bij lange na niet, terwijl de theorie wel vermeld dat dat zou moeten.
LPG injectie zou zelfs zuiniger rijden dan benzine,.....

Overigens een B230FK-Vialle LPi met MBC op 0,65 en een automaat.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Baseman schreef:
LOEK VOLVO schreef: Ik rij zelf zo gemiddeld 8 km op 1 liter gas.
Dat is best netjes, voor een automaat.
LOEK VOLVO schreef:Bij het tank station waar ik altijd kom ben ik een aantal keren een Volvo 940 rijder tegen gekomen die beweerde gemiddeld rond de 12 km op 1 liter gas te rijden.
Ik reed op de terugweg uit frankrijk, bij gebrek aan LPG-vulstation op benzine 1 op 13,2. Dat is behoorlijk knap, met een aanhangertje en drie personen erin, leek mij.

Op gas haal ik dat bij lange na niet, terwijl de theorie wel vermeld dat dat zou moeten.
LPG injectie zou zelfs zuiniger rijden dan benzine,.....

Overigens een B230FK-Vialle LPi met MBC op 0,65 en een automaat.
Beste Baseman,
je moet niet vergeten dat een klein aanhangertje eenmaal op snelheid wel mee hobbeld, en je met dat zelfde aanhangertje waarschijnlijk netjes 80 - 85 km per uur hebt gereden, en dat is erg rustig rijden natuurlijk, iets dat je met een solo auto niet doet, althans ik ga geen 80 km p/u rijden op een tolweg
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Sorry Jan, maar nee, dat aanhangertje volgde mijn auto inderdaad prima, maar met 125 kilometer per uur, niet met 85.
Ook in Nederland rijd ik met de automaat in lock-up, dus boven de 103 km/h.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

als je een constante snelheid blijft rijden rijdt mijn 145 ook bijna 1 op 10 ipv 1 op 8...

't zit hem allemaal in je rechtervoet. maar 1 op 12 lijkt me wat overtrokken
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Dat zal in de praktijk eerder 1 op 7 zijn.
940 Turbo
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.05.2011 - 08:42

Ik rijd veel snelweg km's. Met 110 km/uur op de cruise control rijdt mijn 940 Turbo B230FT tussen 1: 9,1 en 1:9,3

(Uiteraard smokkel ik een beetje, aangezien de auto op benzine start en het een klein poosje duurt voordat ie overschakelt op gas...)
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Mijn 940 rijdt op lpg altijd tussen 1:7,5 en 1:8. Een beetje afhankelijk van of mijn vrouw rijdt of ik....

En voor zover ik weet is LPi niet zuiniger, maar gebruikt juist iets meer dan de "gewone" LPG installatie omdat met LPi het vermogen op benzine praktisch hetzelfde is als met benzine?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

eerste tankbeurt net gehad: 1:7,8 (veel stadsverkeer)
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Ik rijd met de 945 LPT met LPi installatie ca. 1 op 8. Da's met ca. 70% stadsverkeer en 30% snelweg.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Baseman schreef: Op gas haal ik dat bij lange na niet, terwijl de theorie wel vermeld dat dat zou moeten.
LPG injectie zou zelfs zuiniger rijden dan benzine,.....
punt is dat in de meeste gevallen de Energie inhoud per kg wordt gerekend wat bij LPG inderdaad hoger is (46.1 mJ/kg) tegenover Benzine (43.5 mJ/kg), dit verschilt natuurlijk per merk (sommige merken leveren slechtere benzine die uiteindelijk duurder is dan de "premium" merken). Je moet rekening houden dat LPG een energie inhoud van 26 mJ/l en benzine 35 mJ/l.
wat ook meespeelt is dat 9 op de 10 motoren die op LPG lopen iets te rijk zijn afgesteld om problemen met de installatie en de motor te voorkomen.
Dus de theorie en de praktijk klopt niet.
rijdt zelf met 264 1:5-6 op lgp en 1:7-8 op benzine (afhankelijk van het jaargetijde)
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Lpg zuiniger dan benzine:
Dat zou volgens mij opgaan als je motor maakt die alleen op gas loopt. Dat kun o.a. door hogere compressie gebruik maken van het de hoge RON waarde.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Leandres
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
Locatie: Groningen

Met mijn Volvo 740 sedan zit ik op een verbruik van 1 op 7,4 in combinatie met een nieuwe LPG installatie, ingebouwd door een erkende LPG inbouwer.

Tevreden? - Nee niet echt...
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Tank met 90% snelwegverkeer 120km/u op de cruise control met hele gezin en bepakking 1:8,05
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Richo schreef: wat ook meespeelt is dat 9 op de 10 motoren die op LPG lopen iets te rijk zijn afgesteld
Dat zou ik zéker niet als algemeen aannemen!.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”