Hallo,
Ik heb een volvo 440 uit '93. Echt een top autotje, maar ik heb toch een vraagje omdat ik geen handleiding heb.
Vanmiddag ging ik een bocht om en toen begon ineens het koelsysteem-lampje te branden. Verder werd de laatste tijd de motor erg snel warm bij stilstand.
Hierdoor trok ik de conclusie dat de koelvloeistof wel eens bijgevuld mag worden. Maar daar heb ik een paar vraagjes over:
- Hoe weet ik wanneer er genoeg in zit? Dat staat nergens op het reservoir aangegeven dacht ik.
- Kan het snel oplopen van de motortemperatuur nog andere oorzaken hebben? Vast wel, maar wat ligt het meest voor de hand.
- En heeft er iemand een (digitale) handleiding over?
Alvast dank.
niveau koelvloeistof
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Staat wel aangegeven op het reservoir. Staat een min en max niveau op aan gegeven. Moet dus minimaal tot min niveau gevuld staan (bij koude motor). Vul bij indien nodig en houd in de gaten of er geen koelvloeistof verbruikt wordt of lekt.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47
Het snel oplopen van de temperatuur tijdens het stil staan daar heb ik ook veel last van. Vooral in warm weer. De ventilator slaat uiteindelijk wel aan maar hij blijft nog wel redelijk hoog. (niet in het rood o.i.d.) Zodra ik weer ga rijden dan koelt o.a. de rijwind de motor weer af. Ik ben ook wel benieuwd of dit een specifieke oorzaak kan hebben.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18
Ik herken het probleem niet. Meter komt bij mij eigenlijk nooit hoger dan iets meer dan de helft, zegmaar...fan slaat wel aan, maar dat hoort gewoon...
Ook bij stadsverkeer en veel stilstaan voor stoplicht e.d.
Wellicht thermostaat vervangen?
Ook bij stadsverkeer en veel stilstaan voor stoplicht e.d.
Wellicht thermostaat vervangen?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Is normaal. Pas als de fan niet aanslaat en/of de meter in het rood, dan zorgen gaan maken.V440_wrecker schreef:Het snel oplopen van de temperatuur tijdens het stil staan daar heb ik ook veel last van. Vooral in warm weer. De ventilator slaat uiteindelijk wel aan maar hij blijft nog wel redelijk hoog. (niet in het rood o.i.d.) Zodra ik weer ga rijden dan koelt o.a. de rijwind de motor weer af. Ik ben ook wel benieuwd of dit een specifieke oorzaak kan hebben.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Bij mij blijft ie juist ruim onder het midden (0,5-1 cm boven het laagste streepje) en enkel bij stilstand of file loopt hij wat op. Dan slaat de fan wel goed aan. Verbruik ligt wel echt ontzettend hoog nu, echt 1:8 op de snelweg, zelfs met 120. Zit nu op 210 km na laatste tankbeurt (90% snelweg, 120-130) en tank is halfvol. En altijd koude motor.
Is dit een kwestie van thermostaat? Zo ja, hoe duur is dat om te laten fixen bij de dealer bijv? Want als dit het probleem is en voor E100 is het gefixt ben ik na n paar tankbeurten alweer goedkoper uit..
Ohja, het word steeds erger. Kwam ik eerst met kapotte lambda tot 1:10-1:11, toen die gefixt en 1:13 en vanaf toen alleen maar slechter en slechter.
Is dit een kwestie van thermostaat? Zo ja, hoe duur is dat om te laten fixen bij de dealer bijv? Want als dit het probleem is en voor E100 is het gefixt ben ik na n paar tankbeurten alweer goedkoper uit..
Ohja, het word steeds erger. Kwam ik eerst met kapotte lambda tot 1:10-1:11, toen die gefixt en 1:13 en vanaf toen alleen maar slechter en slechter.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Thermostaat gewoon zelf doen, is simpel. Bij de Brezan (bijv) een 92c thermostaat halen die kost iets van €18, en een fles antivries 1 liter is genoeg. Systeem hoef je niet aftetappen. Gewoon thermostaat huis eraf halen, er loopt dan maar een beetje vloeistof uit. Kijk hoe de thermostaat zit, trek hem eruit, nwe erin, pakking ertussen = rubber ring, zit bij de nwe thermostaat, 3 boutjes weer vastdraaien, niet te strak. Antivries bijvullen via het expansievat en daarna ontluchten. Motor stationair laten draaien tot hij heet is en de fan aanspringt met de dop eraf van het expansievat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.