Mistlampen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Vlood52
1st Gear member

Hallo;
Ik wil graag een paar Mistlampen aansluiten op de bestaande Stadslicht of Parkeerlicht-schakelaar,dus geen aparte Schakelaar waar je een draad door het Schutbord moet doorvoeren enz.hoop gedoe! :?
Nu is mijn vraag kan ik de aansluiting via het Relais van het Stadslicht verbinden ,of aan de bestaande bedrading en hoe kan ik dat het beste doen.
Ik wil de lampen achter de Grill van de Auto monteren.Ja ik realiseer mij dat ik de Parkeerlichten niet meer zelfstandig kan laten branden,maar ja;toe maar!! :razz:
Auto is een 240 Etate-92.
b.v.d.voor het antwoord. :wink:
Mart
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Er is een optie die niet zo moeilijk is om te maken.

Ik ga er van uit dat de mistlampen geschakeld gaan worden met een relais waarbij je een zekering hebt geplaatst in de voeding van die lampen vanaf de accu.
De beide aansluitdraden van de spoel monteer je achtereenvolgens op de stadslicht-stand en dimlicht-stand van je lichtschakelaar. Als je nu de verlichting zou schakelen op stadslicht, krijgt het relais spanning via de schakelaar en fungeren de beide dimlampen als massa. De weerstand van beide lampen is zo laag dat het relais gewoon inkomt. Zodra je de stand verandert naar dimlicht, staat er op het relais aan beide kanten 12 volt op de spoel. En omdat er geen spanningsverschil is zal de spoel niet schakelen: je mistlampen blijven uit.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Wow! Daar snap ik helemaal niks van! Ik zal het nog eens moeten lezen.
admiral
5th Gear member

Mistlampen mogen alleen gevoerd worden met groot licht, dus als je seint met groot licht dan seinen je mistlampen mee. Als je continu grootlicht voert dan doen je mistlampen mee, tenzij je een schakelaar er paralel bij zet om je mistlampen uit te kunnen zetten.

Ga jij je mistlampen over je stadslichten voeren is het zeker weten dat je een bekeuring kan verwachten en het is apk afkeur.

Daarbij moet je met mistlampen altijd werken met een relais want je mistlampen trekken nogal wat stroom, gebruik ook dik genoeg stroomdraad. Een relais voorkomt dat je schakelaar doorbrand.

Echt moeilijk is het niet hoor maar een stroomkring schema van je auto en een beetje kennis van electra en je komt al een heel eind. Als je bang bent om fouten te maken zou ik er niet aan beginnen er zijn legio voorbeelden van auto's die op de vluchtstrook staan en tot op de grond toe af fikken door gehobby aan de electra.
admiral
5th Gear member

Vlood52
1st Gear member

Hallo !,Jongens,bedankt voor de respons,wat Mark schreef was ik zo`n beetje van plan;maar wat admiral zegt klopt niet helemaal volgens mij,je mag mistlampen( geen verstralers) voeren met stadslicht of dimlicht,maar ik trek toch maar lering uit wat je beweerd i.v.m. afgefikte Auto`s .
Gaan we toch niet rijden met mist,is toch al geen hobby van me.
Nou Stinky jij durft anders ook wel als ik de foto`s zie van jouw Zekeringkastje! ::oops:
Mart
admiral
5th Gear member

Vlood52 schreef:Hallo !,Jongens,bedankt voor de respons,wat Mark schreef was ik zo`n beetje van plan;maar wat admiral zegt klopt niet helemaal volgens mij,je mag mistlampen( geen verstralers) voeren met stadslicht of dimlicht,maar ik trek toch maar lering uit wat je beweerd i.v.m. afgefikte Auto`s .
Gaan we toch niet rijden met mist,is toch al geen hobby van me.
Nou Stinky jij durft anders ook wel als ik de foto`s zie van jouw Zekeringkastje! ::oops:
Mistlampen verstralers wat is het verschil. Zet je groot licht van de auto maar aan en wat heb je verstralers of mistlampen blijft hetzelfde of zit er wel degelijk verschil in, ik weet het niet. Dan heb je ook nog breedstralers oftewel bermlichten zie je wel veel bij nieuwere auto's die geschakeld zit met stadslicht, alhoewel mijn opel admiral uit 74 ze ook al standaard heeft. Deze verblinden niet, verstralers en mistlampen wel die schijnen meer omhoog en verder. Heb je wel is in de mist met verstralers of mistlampen aan gereden, is net of je tegen een muur rijd. Daarom begrijp ik ook niet de benaming mistlampen.

Ik heb ff zitten neusen op google maar ik zie dat de eisen versoepeld zijn wat betreft de extra verlichting aan de voorzijde. Maar ik blijf erbij waarom wil je mistlampen schakelen via je stadslicht ik zie daar niet het nut van want je verblind de mede weggebruiker. Als je het doet doe het dan logisch en zet ze als extra hulpmiddel bij je originele mistlampen van de auto, dus schakel ze via je grootlicht schakelaar.

Mijn 245 met USA neus heeft de buitenste lampen met dimlicht en groot licht en de binnenste lampen zijn mist lampen of verstralers (blijf het lastig vinden) maargoed ik heb een bulk licht van heb ik jou daar.

Afbeelding

Maaruuuuh ik ben zelf ook een beetje illigaal bezig met led verlichting

Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Mistlampen moeten zo laag mogelijk gemonteerd worden, verstralers monteer je minimaal op dezelfde hoogte of hoger als je grootlicht zodat je ver voor je uit kan zien. Mistlampen moeten laag gemonteerd worden om de "lichtmuur" tijdens mist waar je het over hebt te voorkomen. Omdat ze laag gemonteerd zijn reflecteert het licht niet terug via de mistdruppeltjes naar je ogen en heb je verder zicht. Ze moeten dus ook niet omhoog schijnen maar op het wegdek, anders reflecteert het licht alsnog via de mist in je ogen. Verder stralen mistlampen meer in de breedte als grootlicht zodat je de breedte van de weg beter kan zien. Verschil tussen verstralers en mistlampen kan je herkennen aan het patroon van het lichtglas, verstralers zijn meer verticaal gestreept, mistlampen meer horizontaal om de lichtbundel laag te houden.
admiral
5th Gear member

Iroll schreef:Mistlampen moeten zo laag mogelijk gemonteerd worden, verstralers monteer je minimaal op dezelfde hoogte of hoger als je grootlicht zodat je ver voor je uit kan zien. Mistlampen moeten laag gemonteerd worden om de "lichtmuur" tijdens mist waar je het over hebt te voorkomen. Omdat ze laag gemonteerd zijn reflecteert het licht niet terug via de mistdruppeltjes naar je ogen en heb je verder zicht. Ze moeten dus ook niet omhoog schijnen maar op het wegdek, anders reflecteert het licht alsnog via de mist in je ogen. Verder stralen mistlampen meer in de breedte als grootlicht zodat je de breedte van de weg beter kan zien. Verschil tussen verstralers en mistlampen kan je herkennen aan het patroon van het lichtglas, verstralers zijn meer verticaal gestreept, mistlampen meer horizontaal om de lichtbundel laag te houden.
Kijk zo leer je weer is wat :wink:
Vlood52
1st Gear member

En om het helemaal leuk te maken heb ik een setje liggen met verticale ribbels in de kleur geel!Nou Moe! #-o :-k
Mart
admiral
5th Gear member

Vlood52 schreef:En om het helemaal leuk te maken heb ik een setje liggen met verticale ribbels in de kleur geel!Nou Moe! #-o :-k
Maar goed dat ik dan ff de discussie op gang heb gezet :D anders had je alles voor niets gedaan. Wel jammer joh.
Vlood52
1st Gear member

:thumbleft: Scheelt weer een natte rug.
Mart
The Volvoboy
7th Gear member

Mistlampen mogen alleen gevoerd worden met groot licht, dus als je seint met groot licht dan seinen je mistlampen mee. Als je continu grootlicht voert dan doen je mistlampen mee, tenzij je een schakelaar er paralel bij zet om je mistlampen uit te kunnen zetten.

Ga jij je mistlampen over je stadslichten voeren is het zeker weten dat je een bekeuring kan verwachten en het is apk afkeur.
Dat je 't ff weet; Mistlampen mogen alleen gevoerd worden met stadslicht en met dimlicht, niet met groot licht! APK-afkeur zal het dus denk ik niet worden als Vlood52 de mistlampen over de stadslichten zal voeren.
Mistlampen verstralers wat is het verschil. Zet je groot licht van de auto maar aan en wat heb je verstralers of mistlampen blijft hetzelfde of zit er wel degelijk verschil in, ik weet het niet. Dan heb je ook nog breedstralers oftewel bermlichten zie je wel veel bij nieuwere auto's die geschakeld zit met stadslicht, alhoewel mijn opel admiral uit 74 ze ook al standaard heeft. Deze verblinden niet, verstralers en mistlampen wel die schijnen meer omhoog en verder. Heb je wel is in de mist met verstralers of mistlampen aan gereden, is net of je tegen een muur rijd. Daarom begrijp ik ook niet de benaming mistlampen.
't Is toch wel degelijk een verschil. Verstralers kun je vergelijken met grootlicht (ze stralen ver). Mistlampen zijn exact hetzelfde als breedstralers/bermlichten, enige verschil is de naam. En als je in de mist met mistlampen aan rijdt, word je echt niet verblind door een muur ofzo. zou wat zijn zeg, als je in de mist verblind wordt door de mistlampen... :roll: Waar zouden ze dan voor gemaakt zijn?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
945i
8th Gear member

Heel goed Koen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
admiral
5th Gear member

The Volvoboy schreef:

Dat je 't ff weet; Mistlampen mogen alleen gevoerd worden met stadslicht en met dimlicht, niet met groot licht! APK-afkeur zal het dus denk ik niet worden als Vlood52 de mistlampen over de stadslichten zal voeren.
't Is toch wel degelijk een verschil. Verstralers kun je vergelijken met grootlicht (ze stralen ver). Mistlampen zijn exact hetzelfde als breedstralers/bermlichten, enige verschil is de naam. En als je in de mist met mistlampen aan rijdt, word je echt niet verblind door een muur ofzo. zou wat zijn zeg, als je in de mist verblind wordt door de mistlampen... :roll: Waar zouden ze dan voor gemaakt zijn?
Volgens mij was het me al reeds duidelijk hoor, maar toch bedankt voor de inbreng.
mightyspawn
5th Gear member

Of t wel of niet macht, allemaal leuk en aardig hij vraagt alleen hoe je t aansluit. Nou beantwoord dat dan. We zijn hier toch geen stel NSBers. Laat m zelf uitmaken of die een bekeuring wilt riskeren. Nou bekeurd zul je niet worden, want hoop moderne auto's hebben extra lampen in de bumper en die zijn gewoon in te schakelen met dimlicht.

Nu over het aansluiten, je kunt niet even 2x55 watt over de normale bedrading hangen, zou ik niet doen iig.

Gewoon 12v van acuu, lamprelay er tussen. Schakelaar in dashboard, van licht 12v aftappen, op schakelaar aansluiten, vanaf daar 1 draad door het schutbord. Op t relay ermee, en dan vanaf relay 1x 12v draad naar beide lampen en de aarde ergens van t frame aftappen.

Schema van zo'n relay krijg ik 123 niet gevonden, maar zullen met google wel te vinden zijn.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
admiral
5th Gear member

mightyspawn schreef:Of t wel of niet macht, allemaal leuk en aardig hij vraagt alleen hoe je t aansluit. Nou beantwoord dat dan. We zijn hier toch geen stel NSBers. Laat m zelf uitmaken of die een bekeuring wilt riskeren. Nou bekeurd zul je niet worden, want hoop moderne auto's hebben extra lampen in de bumper en die zijn gewoon in te schakelen met dimlicht.

Nu over het aansluiten, je kunt niet even 2x55 watt over de normale bedrading hangen, zou ik niet doen iig.

Gewoon 12v van acuu, lamprelay er tussen. Schakelaar in dashboard, van licht 12v aftappen, op schakelaar aansluiten, vanaf daar 1 draad door het schutbord. Op t relay ermee, en dan vanaf relay 1x 12v draad naar beide lampen en de aarde ergens van t frame aftappen.

Schema van zo'n relay krijg ik 123 niet gevonden, maar zullen met google wel te vinden zijn.
Poeh poeh, als je mijn berichten heb gelezen heb je kunnen zien dat ik wat linkjes voor hem in dit topic had gezet. Veeeeeeeeeeeeel betere uitleg dan die wazige tekst van jou. Lees dus de volgende het hele topic door voordat je dat NSB gelul erbij haalt want dat slaat echt nergens op.
retsok
2nd Gear member

admiral schreef:Mistlampen mogen alleen gevoerd worden met groot licht, dus als je seint met groot licht dan seinen je mistlampen mee. Als je continu grootlicht voert dan doen je mistlampen mee, tenzij je een schakelaar er paralel bij zet om je mistlampen uit te kunnen zetten.

Daarbij moet je met mistlampen altijd werken met een relais want je mistlampen trekken nogal wat stroom, gebruik ook dik genoeg stroomdraad. Een relais voorkomt dat je schakelaar doorbrand.

Echt moeilijk is het niet hoor maar een stroomkring schema van je auto en een beetje kennis van electra en je komt al een heel eind. Als je bang bent om fouten te maken zou ik er niet aan beginnen er zijn legio voorbeelden van auto's die op de vluchtstrook staan en tot op de grond toe af fikken door gehobby aan de electra.
Complete onzin.
Mistlampen mogen branden in combinatie met je dimlicht. Wat hier bedoeld wordt zijn schijnwerpers. Deze mogen alleen branden in combinatie met of inplaats van groot licht. Heel vaak worden mistlampen verward met schijnwerpers.

Als je precies op de Volvo manier je mistlampen wilt aansluiten, kijk dan op het electrische schema van een 164.
Je moet ten allen tijde een schakelaar gebruiken want je mag binnen de bebouwde kom geen mistlampen voeren, dus moet je deze aan en uit kunnen zetten.
Er zijn overigens GEEN APK eisen meer ten opzichte van mistlampen voor. Deze mogen erop zitten, maar hoeven niet te werken.
Als ze werken, dan alleen beide tegelijk, en in combinatie met dimlicht.
945i
8th Gear member

@Retsok, dat was allang duidelijk bij 'admiral'.
Als je even het topic doorgelezen had was je dat duidelijk geworden.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
retsok
2nd Gear member

945i schreef:@Retsok, dat was allang duidelijk bij 'admiral'.
Als je even het topic doorgelezen had was je dat duidelijk geworden.
Iderdaad.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”